تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3759682
شناسه : 3759682
تاریخ :
تولید گوشت مرغ در کشور برمدار ثبات و روی ریل صادرات اقتصاد ایران: مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: از یک سال پیش تاکنون تولید گوشت مرغ در کشور از ثبات برخوردار شده و روی ریل صادرات قرار گرفته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی ابراهیمی گفت: در یک سال گذشته میزان تولید و قیمت گوشت مرغ در کشور فاقد نوسان بوده و این امر بیشتر به برنامه ریزی در ابتدای سال گذشته، رفع نواقص، همت مثال زدنی تولیدکنندگان و مواردی از این دست مربوط می شود.

وی اظهارداشت: خوشبختانه در زمان حاضر نه تنها نیاز کشور به گوشت مرغ در حال تامین است بلکه از ابتدای امسال تولید گوشت مرغ مازاد بر مصرف نیاز جامعه روی ریل صادرات هم قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: اواخر سال 1401 و ابتدای سال 1402در خصوص تامین نهادهای مهمی مثل جوجه یک روزه و کنجاله سویا مشکل جدی پیش آمد اما با تغییر جهتی که در برنامه ریزی انجام دادند این مشکلات رفع شد.

وی افزود: در حال حاضر نه در مورد کنجاله سویا نه در مورد جوجه یکروزه و نه در مورد دانه ذرت هیچ مشکلی در مملکت وجود ندارد.

ابراهیمی بیان داشت: خوشبختانه تا چند ماه آینده این ذخایر به میزان کافی ذخیره سازی شده و تولیدکنندگان برای تامین نهاده ها برای تولید مشکلی ندارند.

وی عنوان کرد: سال گذشته از اواخر مرداد تا اواخر مهر تولیدمرغ سر به سر شد و از آبان میزان تولید نسبت به میزان مصرف فزونی گرفت و در دی و بهمن جوجه ریزی از 153 میلیون قطعه در ماه فراتر رفت که این عدد در تاریخ مرغداری کشور تکرار نشده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: در حال حاضر ارزان ترین پروتئینی که در کشور در دسترس همگان بوده گوشت مرغ و تخم مرغ است.

وی افزود: از یکسال گذشته گوشت مرغ و بعد تخم مرغ دو منبع اصلی پروتئین در ارزان ترین قیمت خود هم نسبت به کالاهای مشابه هم نسبت به قیمت در کشورهای همسایه قرار دارند.

ابراهیمی بیان داشت: در شرایط کنونی که تولید بر مصرف غلبه کرده تولیدکنندگان در مرز سربه سر یا ضرر قرار دارند به همین خاطر تلاش بر اینکه بازاری در خارج کشور برای فروش مازاد مرغ تولید داخل پیدا شود.

وی عنوان کرد: صادرات ویژگی های خاصی دارد چرا که از نظر کیفیت محصول و بسته بندی باید به نحوی باشد که بتواند در بازارهای خارجی با سایر محصولات مشابه رقابت کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: هم اکنون برنامه ریزی تولید و صادرات توسط خود تولیدکنندگان ،بخش غیر دولتی و شرکت های فعال این حوزه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه صنعت پرورش طیور در کشور جز صنعت پیشرو ست، افزود:آنچه که در کشور اتفاق می افتد از نظر احداث سالن های پرورش و همینطور روش پرورش مرغ گوشتی به شکل صنعتی تفاوت خیلی جدی با سایر نقاط دنیا ندارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ایران جزو تولیدکنندگان مطرح تولید مرغ در دنیاست، اظهارداشت: وقتی تصمیم خارج از خود سیستم تولید گرفته می شود این تصمیمات تا بخواهد اجرا شود برنامه ریزی را دچار اشکال می کند.

وی تاکید کرد: حاکمیت و دولت باید به این اطمینان برسند و این مسئله را به بخش تولید واگذار کنند تا تولیدکنندگان هم بتوانند در یک بازار مطمئن و یک رقابت سالم کار خود را به پیش ببرند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران یادآورشد: تمام بنگاه های اقتصادی به منظور تولید، خلق ثروت و سوددهی فعالیت می کنند وقتی قیمت نهاده ها و قیمت تمام لوازم و تجهیزاتی که برای تولید احتیاج است ثابت نباشد بدون شک نمی توان توقع داشت که قیمت محصول نهایی همچنان ثابت بماند ولی در مورد گوشت مرغ همه در جریان هستند که سال گذشته در اردیبهشت و خرداد قیمت هرکیلو گوشت مرغ بالای 100 تا 120 هزار تومان بود در صورتی که امروز در میادین حول و حوش 80 هزار تومان است.

انتهای پیام/