تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3759673
شناسه : 3759673
تاریخ :
مصاحبه فیفا با کاپیتان افغانستان: هدف ما قهرمانی در جام جهانی است اقتصاد ایران: مهدی نوروزی در گفت و گویی با سایت فیفا هدف اولیه تیم ملی فوتسال افغانستان را صعود از مرحله گروهی دانست و هدف بزرگ این تیم را قهرمانی در جام جهانی عنوان کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال از ۲۴ شهریور به میزبانی کشور ازبکستان برگزار خواهد شد. در این رقابت‌ها تیم ملی فوتسال افغانستان برای نخستین بار در تاریخ موفق شد با هدایت مربی ایرانی خود، مجید مرتضایی، جواز حضور این بازی‌ها را کسب کند.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) به همین مناسبت گزارشی در خصوص تیم ملی فوتسال افغانستان منتشر کرده و در آن با مهدی نوروزی کاپیتان این تیم مصاحبه کرده است.

در گزارش فیفا آمده است:

در سال ۱۹۴۸، بارکدها، عروسک‌های باربی، کارت‌های اعتباری و ماشین برقی وجود نداشتند. در آن زمان، هنرمندانی چون نات کینگ کول، بینگ کرازبی، دوریس دی و پی وی هانت در صدر لیست‌های موسیقی قرار داشتند و فیلم «سه تفنگدار» با بازی «جین کلی» در سینماها به نمایش درآمد. در همان سال بود که افغانستان برای اولین بار در تاریخ در مسابقات فیفا شرکت کرد (المپیک ۱۹۴۸). سوئد در آن مسابقات مدال طلا را به خانه برد، اما مردم افغانستان با دیدن هموطنان خود در صحنه جهانی شادمان شدند و آرزو کردند که این حضور باز هم تکرار شود اما محقق شدن این آرزو بیش از ۷۵ سال به طول انجامید.
افغانستان در آوریل ۲۰۲۴ برای اولین بار در جام ملت‌های فوتسال آسیا شرکت کرد و به گمان بسیاری از افراد به عنوان یکی از تیم‌های ضعیف به این مسابقات پا گذاشت. با این حال، تیم مجید مرتضایی موفق شد از گروه خود صعود کند و در مرحله پلی‌آف با پیروزی ۵-۳ برابر عراق و قرقیزستان، جواز حضور در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ ازبکستان را کسب به دست آورد.

مصاحبه فیفا با کاپیتان افغانستان: هدف ما قهرمانی در جام جهانی است



مهدی نوروزی، ستاره تیم فوتبال افغانستان، در مصاحبه‌ای با فیفا گفت: ما بسیار خوشحال بودیم که توانستیم مردم افغانستان را مفتخر کنیم و لبخند بر لبانشان بیاوریم. مردم افغانستان شایسته این شادی هستند.

نوروزی ادامه داد: حضور در جام جهانی فوتسال برای مردم افغانستان بسیار مهم است. آن‌ها سال‌هاست که منتظر دیدن تیم خود در جام جهانی هستند و خوشبختانه با کمک سرمربی، بازیکنان و دعاهای مردم توانستیم به این هدف برسیم.

اولین حریف افغانستان در جام جهانی ۲۰۲۴، تیم آنگولا خواهد بود. آنگولا در مسابقات جام ملت‌های آفریقا به مقام دوم دست یافت. ستاره آنگولا در این مسابقات «هلبر» بود. نوروزی گفت: «سرمربی ما نه تنها به هلبر، ستاره آنگولا، بلکه به تمام بازیکنان آن‌ها توجه کرده است. بدون شک ما برنامه ویژه‌ای برای بازی با آنگولا داریم.

مصاحبه فیفا با کاپیتان افغانستان: هدف ما قهرمانی در جام جهانی است

تیم آرژانتین که در دو جام جهانی فوتسال گذشته به مقام‌های اول و دوم دست یافته است، دومین حریف افغانستان خواهد بود. نوروزی در این باره گفت: درست است که آرژانتین تیم بسیار خوبی دارد و یکی از مدعیان قهرمانی این جام جهانی است، اما هیچ تیمی به اندازه ما انگیزه ندارد. ما از آرژانتین نمی‌ترسیم و با هدف پیروزی به میدان خواهیم رفت.

نوروزی هدف بزرگ‌تری نیز دارد: هدف اول افغانستان صعود از مرحله گروهی است، اما هدف بزرگ‌تر ما قهرمانی در جام جهانی است. هر تیمی که به این جام جهانی راه یافته، تیم خوبی است و پیش‌بینی اینکه چه کسی جام را بالای سر خواهد برد دشوار است، اما من واقعاً به شانس افغانستان امیدوارم.

تیم «شیران خراسان» یک مزیت دیگر نیز دارد. افغانستان با ازبکستان هم‌مرز است و انتظار می‌رود که در این مسابقات حمایت پرشوری از سوی هواداران خود داشته باشد. نوروزی توضیح داد: ما همسایه هستیم. بسیاری از هموطنان ما در ازبکستان زندگی می‌کنند. ما انتظار داریم که هواداران زیادی ما را تشویق کنند.

این صعود تاریخی برای افغانستان نویدبخش روزهای روشن‌تری در عرصه فوتبال است و امیدها را برای آینده‌ای بهتر زنده نگه می‌دارد.