تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3759613
شناسه : 3759613
تاریخ :
شهدا مصداق ترویج فرهنگ جهاد و شهادت هستند اقتصاد ایران: محمودآباد- یک کارشناس حوزه و دانشگاه شهدا را بارزترین مصداق ترویج فرهنگ جهاد و شهادت برشمرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سمیه محمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه شهدا بارزترین مصداق ترویج فرهنگ جهاد و شهادت هستند، اظهار داشت: از جمله شهدا، جان برکفان لشکر ۲۵ کربلا بودند که به بیان رهبری خط نگهدار جهبه‌های دفاع مقدس هستند و بالغ بر ۱۴ هزار شهید از دیار علویان ثابت کرد که این لشکر، رزمندگان ویژه در ۸ سال جنگ تحمیلی بودند.

وی خاطرنشان کرد: در نگاه شهدا، ساده زیستی، مسئولیت‌پذیری و اطاعت از امام جامعه از مؤلفه‌های ترویج فرهنگ جهاد و شهادت است اما در مسئله جهاد، مهم جهاد اکبر یا همان مبارزه با هواهای نفسانی است.‌

این کارشناس حوزه و دانشگاه افزود: شهدا ابتدا نفس را کشتند که توانستند عقل را احیا کنند و در بستر عقلانی آنچنان پیش روند تا «معروفون فی السما» شوند، یکی از محصولات مهم جهاد با نفس، خلوص بوده که ایثار و از خود گذشتگی از میوه‌های این صفت الهیه است.

محمدزاده با اشاره به اینکه در وجود شهدای والا مقام اخلاص موج می‌زد، گفت: هم اخلاص در مراقبت از ارزش‌های خویش و هم اخلاص در عمل که در اجتماع جلوه می‌کند، این روش از سیره‌ی اهل بیت علیهم السلام است که جز کلام خدا و برای خدا سخن و عملی نداشتند.‌

وی خاطرنشان کرد: اخلاص موجب می‌شود تا ابتدا انسان با خود صادق باشد و سپس با خالق و مخلوق هم مخلص شود، این اخلاص به همراه خود مقاومت و فرهنگ شهادت را به ارمغان دارد.

این کارشناس حوزه و دانشگاه ادامه داد: در فرهنگ جهاد و شهادت، ترسی جز از خدا وجود ندارد و هر عملی که از مسلمان بروز می‌کند، جلوه‌های الهی دارد؛ در فرهنگ جهاد و شهادت است که می‌توان زمینه‌های ظهور منجی عالم علیه السلام را فراهم کرد اما با قیدی که در آن اطاعت از ولایت باشد.

محمدزاده یادآور شد: اطاعت از ولایت همان اطاعت از احکام و ارزش‌های الهی است که اگر در یک جامعه تکثیر شود، هیچ قدرتی را توان مقابله با لشکر اسلام نخواهد بود.

وی یکی دیگر از جنبه‌های ترویج جهاد و شهادت را برگزاری یادواره‌های شهدا دانست و گفت: متأسفانه در در یادوآره‌ها داستان سرایی نمی‌شود بلکه سبک زندگی شهدایی آموزش داده می‌شود و اینگونه مراسم نفعش فقط برای ادامه دهندگان راه شهداست.

این کارشناس حوزه و دانشگاه افزود: باید بدانیم که بر اساس آیات قرآن، شهدا از جمله «انعم الله» هستند یعنی نعمت‌های عظیم و با ارزش‌های بسیار که می‌توان از این نعمات بهره‌های دنیایی و آخرت را بگیرند.

محمدزاده در پایان عنوان داشت: فرهنگ جهاد و شهادت اگر در یک جامعه منتشر شود، آن جامعه مسعود دنیا و عقبی خواهد بود و یادمان نرود که هزاران شهید از دیار علویان تمام تعلقات دنیایی را بخاطر اسلام و عزت مسلمین فدا کردند.‌