تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3759434
شناسه : 3759434
تاریخ :
رقابت با امارات در یمن؛ استقرار مزدوران سعودی در حضرموت اقتصاد ایران: همزمان با تحرکات عناصر جدایی‌طلب در جنوب یمن و تشدید تنش‌های سیاسی در درون شورای ریاستی این کشور، عربستان سعودی اقدام به استقرار گروه شبه نظامی موسوم به «درع وطن» متشکل از مزدوران یمنی در مرز استان حضرموت کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، استان حضرموت به عنوان بزرگترین استان یمن، به عرصه جدیدی از رقابت‌های امارات و عربستان سعودی تبدیل شده و این درحالی است که در این استان علاوه بر مزدوران این دو کشور، گروه های دیگری نیز فعالیت دارند.

امارات از ابتدای جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن در 2014 برخلاف سعودی که شمال یمن و استان صنعا را هدف حملات قرار می داد، تمرکز ویژه‌ای بر استان‌های حضرموت، المهره و عدن در جنوب و شرق داشت. اماراتی‌ها در این مناطق گروه‌های شبه نظامی شکل دادند تا تامین‌کننده منافع‌شان به ویژه در جهت پیشبرد ایده تجزیه یمن و دسترسی آسان ابوظبی به اقیانوس هند باشند.

در مقابل عربستان در راستای محدود کردن اماراتی‌ها در این مناطق و بطور ویژه در استان حضرموت اقدام به تشکیل نیروهای موسوم به «درع الوطن»(سپر کشور) به فرماندهی «بشیر الصبیحی» نموده است. ریاض در عین حال در جدیدترین اقدام خود، کنترل گذرگاه مرزی خود با استان حضرموت یمن با نام «الودیعه» را که پیش از این در اختیار شبه نظامیان حزب اصلاح (شاخه اخوان یمن) بود به نیروهای «درع الوطن» واگذار کرده است.

سعودی‌ها که برخلاف رویه ثابت ضد اخوانی خود در سطح منطقه، در یمن با حزب اصلاح به عنوان نماد اخوالمسلمین در این کشور در ائتلاف هستند، اخیرا نماینده‌ای از این حزب را در شورای ریاستی به کار گمارده‌اند.

برخی ناظران معتقدند سعودی‌ها برای اینکه قدرت شورای انتقالی جنوب (جدایی طلبان در عدن) محدود شود، کنترل حضرموت را به شبه‌نظامیانی واگذار کرده‌اند که بیشترین همسویی را با ریاض دارند. حضرموت به دلیل موقعیت ساحلی اش در مجاورت آبهای اقیانوس و منابع نفت و گاز ، ثروتمندترین استان یمن محسوب می شود و در ماه های اخیر «استیون فاگین»، سفیر آمریکا و کاردار چین هم بازدیدهایی از این استان داشته اند.

یمن , آخرین تحولات یمن , کشور امارات متحده عربی , عربستان سعودی ,

اختلافات درون شورای ریاستی میان عناصر دولت مخلوع «عبدربه منصور هادی» با جدایی طلبان جنوب باعث شده تا عربستان نسبت به چشم‌انداز آینده مناطق جنوبی و شرقی یمن نگرانی جدی پیدا کند. در حقیقت انتظار می رود در صورت تجزیه یمن جنوبی، نفوذ امارات در این منطقه بطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و شورای ریاستی که نهاد ساخته شده توسط سعودی‌ها برای متحد کردن نیروهای یمنی بود، از کار خواهد افتاد.

ریاض با توجه به اینکه احتمال جدایی یمن جنوبی را در سایه تحرکات سیاسی و نظامی در عدن بالا ارزیابی کرده است، در اقدامی پیش دستانه کنترل مهمترین گذرگاه مرزی حضرموت را به نیروهای متحد خویش واگذار کرده تا در صورت اعلام جدایی عدن، حضرموت از دست نرود.

با این حال روشن است که کنترل بر گذرگاه ودیعه به معنای تسلط بر شهر مکلا، مرکز این استان یا نوار ساحلی و صحرای شرق آن (مرز با استان المهره که مرز با عمان است) نیست و علاوه بر مزدوران سعودی و اماراتی، شبه نظامیان وابسته به دیگر کشورها و تروریست‌های القاعده‌ و داعش نیز در این استان فعالیت دارند و احتمالا این منطقه در آینده به یکی از کانون‌های  اصلی بحران در یمن تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/