تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3759378
شناسه : 3759378
تاریخ :
ماموریت هیات مدیره خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری به اتمام رسید اقتصاد ایران: شهرکرد-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از به پایان یافتن ماموریت مدیرعامل و هیات مدیره خانه مطبوعات این استان خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، پیام احمدی با بیان اینکه مأموریت سه ساله هیأت مدیره خانه مطبوعات استان در ۲۵ تیر ۱۴۰۲ به پایان رسیده بود، افزود: بنا بر ماده ۲۷ اساسنامه، هیأت مدیره پس از انقضای مدت مأموریت و در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد، حداکثر تا ۶ ماه مسئولیت اداره خانه را برعهده دارد که این تاریخ نیز پایان یافته است.

وی دعوت برای برگزاری مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده در مدت مسئولیت هیأت مدیره خانه را از وظایف تاکید شده در اساسنامه بیان و تصریح کرد: با توجه به آنکه فرآیند برگزاری انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات استان هم در دوم مرداد ۱۴۰۳، ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ و همچنین ۲۸ آذر ۱۴۰۲ به دلیل به حدنصاب نرسیدن تعداد نامزدها در هر سه دوره بی‌نتیجه ماند، از این پس فعالیت هیأت مدیره و مدیر عامل خانه مطبوعات استان بنا به اعلام خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور وجاهت قانونی ندارد.

احمدی اظهار داشت: بر همین اساس از یکم شهریور، مدیریت سامانه خانه مطبوعات مسدود و در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قرار گرفت.

وی با اشاره به الزام هیأت مدیره پیشین خانه مطبوعات استان به تحویل تمامی مدارک، اسناد، اموال، مهر و سربرگ این خانه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا پنجم شهریور، یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با استناد به تبصره ۲ ماده ۲۷ اساسنامه خانه، می‌تواند نسبت به برگزاری انتخابات برای تعیین هیأت مدیره جدید اقدام کند.

احمدی از خانه مطبوعات به عنوان بازوی اجرایی اداره کل در پیشبرد امور رسانه استان یاد کرد و گفت: از زمان شکل‌گیری هیأت مدیره پیشین این خانه تاکنون در چندین نوبت مکاتبه با خانه، ضرورت برگزاری مجامع عمومی عادی حداقل یک‌بار در سال و لزوم ارائه گزارش عملکرد و گزارش مالی به این اداره کل بر مبنای اساس‌نامه خانه، مورد تأکید قرار گرفت اما پاسخ این مکاتبات به درستی دریافت نشد و هیأت مدیره نسبت به برگزاری مجامع در وقت مقرر اقدام نکرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بنا به مفاد اساسنامه از بازرسان خانه درخواست شد تا طبق شرح وظایف خود برای نظارت و برگزاری مجمع فوق العاده اقدامات لازم را انجام دهند که با وجود تعیین بازرسان در یک روند انتخاباتی در سال ۱۴۰۱، متأسفانه مشخص شد هیأت مدیره خانه مراحل اداری ثبت بازرسان را هم انجام نداده است.

احمدی با بیان اینکه تلاش اداره کل معطوف به برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات این خانه بوده و پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام شده است، یادآور شد: به حد نصاب نرسیدن تعداد نامزدها در هر سه مرحله برگزاری انتخابات در یکسال اخیر موجب شد تا فرآیند انتخاباتی به سرانجام نرسد.

وی همچنین به تعیین بازه زمانی برای اعتراض نامزدهای انتخاباتی به نتایج بررسی شرایط و صلاحیت آنان در فرآیند برگزاری انتخابات خانه در هر سه دوره اشاره کرد و گفت: در دوره سوم هیچ گونه اعتراضی در وقت تعیین شده به این اداره کل واصل نشد و نکاتی که اخیراً و خارج از زمان قانونی اعلام می‌شود، باز هم موجب به حد نصاب رسیدن تعداد نامزدها نمی‌شده است.

احمدی در ادامه درباره لزوم بررسی تقاضای عضویت اهالی رسانه در خانه مطبوعات به عنوان بخشی از وظایف هیأت مدیره افزود: هیأت مدیره باید علل مخالفت خود را با عضویت متقاضیان به صورت کتبی اعلام کند کما اینکه در فرآیند برگزاری انتخابات هیأت مدیره خانه مطبوعات در سه دوره اعلام‌شده نیز بازه‌ای زمانی برای تعیین تکلیف درخواست‌های عضویت در نظر گرفته‌شده بود که مدیریت خانه نسبت به بررسی این موارد در آن بازه، نظری اعمال نکرد.

وی افزود: در پی اعتراض تعدادی از اهالی رسانه درباره بلاتکلیف ماندن عضویت‌ها، مراتب به وزارت فرهنگ اعلام و معاونت مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی دراین‌باره تصمیم‌گیری کرد که مکاتبات در این مورد موجود است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با وجود تمام پیگیری‌های انجام شده از سوی این اداره کل همچنان ابهامات درباره میزان جذب حمایت‌های مالی و تسهیلات دولتی و چگونگی توزیع آن، تشکیل جلسات هیأت مدیره و صورت‌جلسات آن، تغییرات در فهرست اعضای هیأت مدیره و بازرسان و فرآیند ثبت مربوط به آن، گزارش صندوق قرض‌الحسنه اعضا و گزارش بازرسان خانه درباره دفاتر و اسناد و صورت‌های مالی پس از گذشت بیش از چهار سال از مسئولیت هیأت مدیره پیشین خانه مطبوعات استان باقی است و تاکنون گزارشی مرتبط با این موارد از سوی خانه منتشر و یا در اختیار اداره کل قرار نگرفته است.

احمدی تصریح کرد: این اداره کل با قدردانی از دغدغه‌مندی اصحاب رسانه و مطبوعات استان و زحمات و تلاش‌های همیشگی آنان در استمرار جریان خبری و اطلاع‌رسانی، بر اساس وظایف نظارتی خود، پیگیری‌های لازم و قانونی را برای برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات هیأت مدیره و بازرسان خانه مطبوعات و همچنین دریافت گزارش‌های عملکرد و مالی دوران مسئولیت هیأت مدیره پیشین ادامه خواهد داد.

گفتنی است، خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری در حال حاضر دارای ۱۲۶ عضو است که ۱۱ نفر از اهالی رسانه استان نیز به عنوان عضو افتخاری در فهرست اعضای این خانه قرار دارند.