تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3759357
شناسه : 3759357
تاریخ :
سازمان ملل: ۷ سال است بحران میانمار ادامه دارد اقتصاد ایران: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که به‌رغم گذشت ۷ سال از تبعید روهینگیایی‌ها از میانمار مشکلات منطقه ادامه دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در هفتمین سالگرد تبعید روهینگیایی ها و سایر جوامع از میانمار مشکلات منطقه ادامه دارد.

دوجاریک در این بیانیه یادآور شد: از تبعید دسته‌جمعی مردم روهینگیا و سایر جوامع از ایالت آراکان (راخین) میانمار ۷ سال گذشته است. نزدیک به یک میلیون آراکانی در حال حاضر در بنگلادش به سر می‌برند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت که به دلیل افزایش دوباره درگیری ها در میانمار، هنوز هزاران نفر در آراکان (راخین) در تلاش هستند به بنگلادش پناه ببرند.

دوجاریک در بیانیه خود با اشاره به وخامت وضعیت انسانی در منطقه تصریح کرد که به دلیل تشدید درگیری های مسلحانه در ایالت آراکان، وضعیت آسیب‌ پذیری مردم میانمار از جمله روهینگیایی‌ ها وخیم‌ تر شده است.

وی همچنین در ادامه افزود که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تمام طرف‌های درگیر در میانمار دعوت می کند به خشونت پایان دهند و مطابق با استانداردهای بین‌ المللی حقوق بشر و قوانین بین‌ المللی بشردوستانه امنیت جانی غیرنظامیان را تضمین کنند.

مسلمانان روهینگیا که با تصویب قانونی توسط دولت میانمار در سال ۱۹۸۲ حقوق شهروندی خود را از دست داده و یک اقلیت مسلمان بدون تابعیت در میانمار شدند، سرانجام از سوی ارتش میانمار در ۲۵ آگوست سال ۲۰۱۷ مورد حملات شدیدی قرار گرفتند.

ارتش میانمار و بودائیان افراطی به بهانه واهی حمله به پاسگاه‌های مرزی این کشور در ایالت آرکان (راخین)، حملات پاکسازی قومی علیه مسلمان روهینگیا را آغاز کردند. در این حملات بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان راخینی (آرکانی) به بنگلادش پناه بردند و صدها روستای مسلمانان به آتش کشیده شد. سازمان‌های بین المللی حقوق بشر با انتشار تصاویر ماهواره‌ای تائید کردند که صدها روستای مسلمانان ویران شده است.