تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3759343
شناسه : 3759343
تاریخ :
دومین الماس بزرگ جهان در بوتسوانا کشف شد اقتصاد ایران: دومین الماس بزرگ جهان که ۲۴۹۲ قیراط وزن دارد، در جریان عملیات اکتشاف و استخراج الماس شرکت لوکارا، در میان سنگ‌های معدن کاروه در جنوب آفریقا کشف شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبر کوتاه و ارزشمند است؛ دومین بزرگ‌ترین الماس جهان در معدنی در جمهوری بوتسوانا، جنوب قاره آفریقا، کشف شد. این الماس خام تقریباً نیم‌کیلوگرم وزن دارد و توسط شرکت اکتشاف و استخراج الماس لوکارا کشف شده است.

شرکت لوکارا که پیش از این نیز الماس‌های بزرگ دیگری را کشف کرده بود، اکنون با خوشحالی از الماس جدید رونمایی کرده است. این الماس که جایگاه دومین الماس بزرگ جهان را به خود اختصاص داده، همچنان از الماس کولینان، بزرگ‌ترین الماس جهان با وزن ۳٬۱۰۶ قیراط که در سال ۱۹۰۵، در آفریقای جنوبی کشف شد، کوچک‌تر است.

الماس خام لوکارا
الماس خام شرکت لوکارا، اکنون جایگاه دومین بزرگ‌ترین الماس جهان را به خود اختصاص داده است.
Lucara Diamond

الماس خام لوکارا با وزن ۲٬۴۹۲ قیراط، در میان سنگ‌های کیمبرلیت در معدن الماس کاروه، در مرکز کشور بوتسوانا و در جریان عملیات اکتشاف و استخراج الماس شرکت لوکارا کشف شد. این الماس با استفاده از فناوری توسعه‌یافته‌ی این شرکت که به عنوان «اشعه ایکس انتقالی برای بازیابی الماس بزرگ» یا MDR XRT شناخته می‌شود، شناسایی و بازیابی شد؛ فناوری MDR XRT در حین عملیات استخراج، به شناسایی و حفظ جواهرات کمک می‌کند.

استخراج معادن فرایند پرخطری است؛ زیرا در زمان خردکردن سنگ‌ها، احتمال دارد که به‌ طور ناخواسته سنگ‌های ارزشمند نیز از بین بروند. به گفته‌ی یکی از مهندسان لوکارا که با مجله نیویورکر مصاحبه کرده است، فناوری MDR XRT مانند «دستگاه اسکنر بررسی چمدان‌ها در فرودگاه» عمل می‌کند. یعنی این دستگاه جواهرات را شناسایی می‌کند تا از خرد شدن آن‌ها جلوگیری شود.

ویلیام لمب، رئیس و مدیرعامل شرکت لوکارا، در بیانیه‌ای اظهار داشت که این شرکت از کشف دومین بزرگ‌ترین الماس جهان بسیار خرسند است و این جواهر را «فوق‌العاده» توصیف کرد.

جایگاه بزرگ‌ترین الماس جهان، به کولینان ۳٬۱۰۶ قیراطی تعلق دارد

البته، شرکت لوکارا احتمالاً با تجربه‌ی چنین شور و شوقی ناآشنا نبوده است. این شرکت به کشف جواهرات عظیم شهرت دارد و تاکنون، چندین بار موفق به یافتن دومین بزرگ‌ترین الماس جهان شده است. لوکارا پیش از این نیز الماس ۱٬۱۰۹ قیراطی «لسدی لا رونا» و الماس ۱٬۷۵۸ قیراطی «سوئلو» را کشف کرده بود که به نوبت، جایگاه دومین بزرگ‌ترین الماس جهان را از آن خود کرده بودند.

اما نه جواهرات پیشین و نه الماس جدید که هنوز نام‌گذاری نشده است، هیچ‌کدام به بزرگی بزرگ‌ترین الماس کشف‌شده در جهان نمی‌رسند.

عنوان بزرگ‌ترین الماس کشف‌شده در جهان، به الماس کولینان تعلق دارد که در سال ۱۹۰۵، در معدنی در آفریقای جنوبی کشف شد و وزنی معادل ۳٬۱۰۶ قیراط (۶۲۱ گرم) داشت. برای مقایسه، این وزن تقریباً معادل وزن سنگین‌ترین توپ‌های بسکتبال استاندارد ان‌بی است.

جواهر عظیم کولینان بعدها برای اهداف زیبایی‌شناختی، تکه‌تکه و استفاده شد. این الماس، به قطعات کوچک‌تری تقسیم شد و در بسیاری از جواهرات سلطنتی، مانند تاج‌های خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا، به کار رفت.

با این حال، الماس‌ها می‌توانند اطلاعات بسیاری را از تاریخ زمین به دانشمندان ارائه دهند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد، الماس‌های «فوق‌العاده عمیق» ۶۵۰ تا ۴۵۰ میلیون ساله‌ای را که از برزیل و غرب آفریقا استخراج شده بودند، تجزیه‌و‌تحلیل کرد و از مواد درون آن‌ها، به اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تشکیل ابرقاره‌ی باستانی گوندوانا دست یافت.

اما با وجود اینکه الماس‌ها بسیار مفید هستند، کشف آن‌ها به طور وحشتناکی دشوار است. حتی تاریخچه‌ی طولانی کشفیات لوکارا نیز نمی‌تواند این حقیقت را تغییر دهد.