تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3759309
شناسه : 3759309
تاریخ :
کنفرانس بین‌المللی "سبک زندگی اربعینی" در کربلا برگزار شد اقتصاد ایران: نخستین کنفرانس بین‌المللی "سبک زندگی اربعینی" با حضور مهمانان و اندیشمندان از ملل مختلف جهان در شهر کربلا برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در تاریخ 19 آگوست 2024 نخستین کنفرانس بین‌المللی "سبک زندگی اربعینی" با حضور مهمانان و اندیشمندان از ملل مختلف در شهر کربلا برگزار شد.

این کنفرانس با هدف گفتمان‌سازی و تبادل نظر پیرامون محورهای سبک زندگی اربعینی شکل گرفت.

این نشست علمی با مشارکت حضوری و مجازی مهمانانی از نقاط مختلف جهان و با ترجمه همزمان به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، ترکی و عربی برگزار شد در این کنفرانس، اساتید و صاحب‌نظران برجسته‌ای همچون حجت‌الاسلام نظافت، دکتر نیره قوی، دکتر عرب شیبانی، دکتر زهرا گلزار و دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.

حجت‌الاسلام نظافت در ابتدای این نشست علمی به سبک زندگی اربعینی و تربیت انسان پرداخت و اظهار کرد:  ما همواره در عرصه نبرد با جبهه باطل هستیم و تربیت در اسلام، نوعی تربیت مشاهده‌ای است؛ به این معنا که متربی در کنار مربی و با مشاهده عمل او تربیت می‌شودو تربیت میدانی در مسیر اربعین اتفاق می‌افتد و زائران با تجربه این مسیر می‌توانند اصولی از مقاومت را در خود نهادینه کنند.

اربعین حسینی 1403 ,

سپس دکتر نیره قوی به سبک زندگی اجتماعی امت اسلامی در حوزه حکمرانی پرداخت و به این نکته اشاره کرد که هر کسی که عمل صالح انجام بدهد، مؤمن است و این عمل صالح او را به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی هدایت می‌کند.

وی گفت: اربعین، تجلی و تمرین امت واحده اسلامی در مواجه با دشمن مشترک است، و زائران این مسیر با کنار زدن مرزهای جغرافیایی و تأکید بر مرزهای عقیدتی، به وحدت و همبستگی امت اسلامی دست پیدا خواهند کرد.

دکتر عرب شیبانی نیز در این نشست متذکر شد: انسان در این دنیا همواره با رنج درگیر است؛ اما در سبک زندگی اربعینی، این رنج به صورت آگاهانه انتخاب می‌شود و معنابخش است. این نوع رنج در مقابل زجر مدرنیته قرار دارد  چرا که در اربعین، رنج به نوعی تعالی‌بخش و زاینده است و از رابطه معنوی با امام معصوم سرچشمه می‌گیرد.

اربعین حسینی 1403 ,

در ادامه این نشست اسلامی، دکتر زهرا گلزار از ویژگی‌های امت آخرالزمان در آیات و روایات پرداخت و برخی از اشتراکات این ویژگی‌ها با رفتار و منش خدام و زائران اربعین را بیان کرد.و از نظم و انضباط مردم‌محور، پذیرش تفاوت‌های فردی با فرهنگ محبت، خلاقیت در خدمتگزاری و آسان‌گیری در زندگی به عنوان برخی از ویژگی‌های برجسته زائران اربعین نام برد.

وی گفت: با الگوبرداری از این مولفه‌ها، می‌توان آنها را به عنوان بخشی از سبک زندگی فردی در طول سال نیز به کار گرفت.

دکتر فائزه عظیم‌زاده اردبیلی در ادامه گفت: قرب الهی محور اصلی این سبک زندگی است و ولایت الهی به عنوان جوهره اصلی آن، از مصادیق بارز سبک زندگی اربعینی محسوب می‌شود.

اربعین حسینی 1403 ,

وی صداقت را به عنوان یکی از مظاهر مهم این سبک زندگی معرفی و خاطرنشان کرد:در سبک زندگی امام حسین (ع)، هیچ گونه دوگانگی وجود نداشته و صداقت به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی تمدن‌سازی اربعینی مطرح است. این صداقت و شفافیت در عمل و اعتقاد می‌تواند زمینه‌ساز وحدت و همبستگی در جوامع اسلامی و گسترش تمدن اسلامی باشد.

  در پایان این نشست، بیانیه‌ای با محوریت مقاومت و تاب‌آوری به عنوان اساس سبک زندگی اربعینی توسط دکتر نفیسه شاهی نوری قرائت شد که مورد تأیید مهمانان و مدعوین قرار گرفت. این بیانیه بر اهمیت مقاومت در برابر ظلم و تاب‌آوری در مواجهه با سختی‌ها و چالش‌های اجتماعی تأکید داشت و بیانگر راهکارهای عملی برای نهادینه‌سازی این اصول در زندگی فردی و اجتماعی بود.

اربعین حسینی 1403 ,

جمع‌ بندی کنفرانس بین‌المللی سبک زندگی اربعینی با حضور اندیشمندان و متفکرانی از جهان اسلام برگزار شد که در آن، مولفه‌های مهمی از سبک زندگی اربعینی مانند مقاومت، صداقت، تاب‌آوری و وحدت امت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این نشست علمی زمینه‌ساز بحث‌های عمیق و کاربردی پیرامون تأثیر این سبک زندگی در تمدن‌سازی اسلامی و تقویت هویت دینی در جهان معاصر شد.

انتهای پیام/