تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3759277
شناسه : 3759277
تاریخ :
برپایی محافل سوگواری اربعین حسینی در دفاتر مراجع تقلید قم اقتصاد ایران: قم- مراجع تقلید شیعیان در سوگ چهلمین شهادت حضرت سیدالشهدا (ع)، مراسم سوگواری در شهر مقدس قم برپا می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: همزمان با فرارسیدن چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان با حضور علما و اقشار مختلف مردم در دفاتر مراجع تقلید برگزار می‌شود.

شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فرزند علی بن ابی‌طالب (ع) و زهرای مرضیه جانی دوباره به تشیع بخشید و تشیع آنچنان با این واقعه تلخ و اندوهگین عجین شده که امروز بخشی از بنیان و بنیادهای شیعه را می‌سازد.

امام حسن عسکری (ع) درباره اهمیت اربعین چنین فرموده‌اند که نشانه‌های مؤمن خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در روز، زیارت اربعین، انگشتری در دست راست، وجود آثار سجده بر پیشانی و بلند خواندن «بسم الله» در نماز است.

بیستم ماه صفر مصادف با چهلمین روز از شهادت امام حسین (ع) و یارانش باوفایش روزی است که اهل بیت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از شام به مدینه مراجعت کرد و نیز روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، صحابی رسول خدا (ص) از مدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند.

خواندن زیارت اربعین از راه دور، غسل اربعین و توبه (قبل از نماز ظهر)، بعد از نماز صبح صد مرتبه (لاحول ولاقوة الا بالله علی العظیم)، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه، بعد از نماز ظهر سوره والعصر بعد هفتاد مرتبه استغفار، در غروب چهل مرتبه لا اله الا الله و بعد از نماز عشاء نیز سوره یاسین هدیه به سیدالشهدا در روز اربعین حسینی از جمله اعمالی است که در این روز توصیه می‌شود.

اربعین حسینی همواره در مکتب تشیع نقش مهم و مؤثری داشته است و همه ساله مورد توجه دلدادگان و رهروان پسر زهرای مرضیه قرار گرفته و با برگزاری مراسم‌ها و اعمال مختلف، گرامی داشته می‌شود.

از یک روز مانده به روز اربعین فضای شهر مقدس قم رنگ و بوی کربلا و عاشورا را به خود گرفته است و کوی و برزن‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مملو از خیل عظیم عاشقانی است که با شور و شعور وصف‌ناپذیری مشغول عزاداری و تعظیم شعائر دینی هستند.

دیار بانوی کرامت هرساله در روز اربعین غرق در عزا و ماتم می‌شود و زائران و مجاوران حریم این بانو با برگزاری آئین‌های سوگواری بر سوگ حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش اشک ماتم می‌ریزند.

فردا یکشنبه ۴ شهریورماه در قم، درب دفاتر مراجع تقلید شیعیان برای همدردی عاطفی و همنوایی روحی با عاشورا و شهادت امام حسین (علیه‌السلام) و ۷۲ یار باوفایش به روی اقشار مختلف مردم باز است.

مراسم سوگواری چهلمین روز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در دفتر آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی فردا یکشنبه از ساعت ١٠ صبح در مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع) واقع در خیابان شهدا (صفائیه) با سخنرانی حجت‌الاسلام رضایی‌قمی و مداحی ذاکران اهل‌بیت (ع) برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری سید شهدا (ع) دهه آخر ماه صفر در دفتر آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با حضور طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه از فردا به مدت ۱۱ شب در خیابان صفاییه، کوچه ۳۳ برگزار خواهد شد.

دفتر آیت الله جوادی آملی هم فردا یکشنبه ۴ شهریورماه از ساعت ١۰:٣۰ در قم، خیابان شهدا (صفائیه)، کوچه ۱۹ میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

مجلس سوگواری اربعین حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) با حضور هیئت زنجانی‌های مقیم تهران در دفتر آیت‌الله شبیری زنجانی با سخنرانی حجت‌الاسلام شربت داران و با مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت (ع) در روز یکشنبه ۴ شهریورماه از ساعت ۱۰:۳۰ در بلوار آیت‌الله حائری، کوچه ۶ برگزارمی‌شود.

مراسم عزاداری و دهه آخر ماه صفر در دفتر آیت‌الله وحید خراسانی با سخنرانی حجج اسلام حائری قزوینی و نظری منفرد و مداحی آقایان انصاریان و میر یزدی از روز یکشنبه ۴ شهریورماه به مدت ده روز از ساعت ۱۰:۳۰ در فاطمیه حضرت ولی‌عصر صاحب الزمان (عج) واقع در خیابان شهدا (صفاییه) برگزار خواهد شد.