تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3759243
شناسه : 3759243
تاریخ :
شرط‌بندی تویوتا روی هیبریدها اقتصاد ایران: عصر خودرو- تویوتاموتورز ژاپن در زمره شرکت‌هایی است که توسعه خودروهای برقی را در مقایسه با سایر رقبا دیرهنگام آغاز کرد. با این‌ وجود، این شرکت می‌تواند اولین خودروسازی باشد که خودروهای بنزینی را از چرخه تولید خود خارج می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، رویترز به نقل از دو تن از مدیران این شرکت گزارش داد، با گذشت قریب به سه دهه از عرضه پریوس، مدل پیشگام هیبریدی بنزینی-برقی تویوتا، این شرکت امروز در مسیر تبدیل بخش اعظم و در نهایت همه محصولات خود ازجمله برند لکسوس به مدل‌های صرفا هیبریدی قرار دارد.

تمرکز سرسختانه تویوتا بر خودروهای هیبریدی به جای خودروهای برقی، بخشی از چالش فراگیری است که بزرگ‌ترین خودروساز جهان در برابر تفکر غالب کنونی بر خودروسازی -حرکت به سمت برقی‌سازی همه خودروها - قرار داده است. 

آکیو تویودا، رئیس تویوتا، در ماه ژانویه گفت که به اعتقاد او سهم جهانی خودروهای برقی تنها به 30درصد خواهد رسید. این خودروساز ژاپنی در عوض یک راهبرد «چندوجهی» را پیشنهاد می‌کند که شامل خودروهای برقی همراه با هیبریدی، خودروهای سلول سوختی هیدروژنی، سوخت‌های سبز و احتمالا فناوری‌های دیگری است که هنوز ظهور نکرده‌اند.

دیوید کریست، رئیس بخش فروش و بازاریابی تویوتا در آمریکا شمالی، نیز به رویترز گفت: در آینده، قصد داریم در هر خط تولید، فرایند ارزیابی را آغاز کنیم تا اطمینان یابیم آیا استفاده از خودروهای تمام‌هیبریدی منطقی خواهد بود یا نه.  این ارزیابی‌ها با طراحی مجدد هر مدل انجام خواهد شد. این موضوع شامل تغییرات کلی روی مدل RAV4 سال 2026 نیز خواهد شد. RAV4 در‌حال‌حاضر پرفروش‌ترین خودروی شاسی‌بلند در آمریکاست که انواع هیبریدی آن نزدیک به نیمی از فروش را به خود اختصاص داده است.

به گفته دو نفر از کارشناسان حوزه برنامه‌ریزی محصول در شرکت تویوتا، این خودروساز به ‌احتمال زیاد نسخه بنزینی را برای بازار آمریکای شمالی کنار می‌گذارد، هرچند هنوز تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

این خودروساز قبلا ارائه نسخه بنزینی کمری خود، پرفروش‌ترین سدان آمریکا، را برای مدل سال 2025 متوقف کرده است؛ درحالی‌‌که برای مثال لندکروز و مینی‌ون سی‌انا، اکنون فقط به صورت هیبریدی عرضه می‌شوند. به گفته این کارشناسان، بسیاری از مدل‌های هیبریدی فقط احتمالا به ‌صورت یک پلاگین هیبریدی با باتری بزرگ‌تر عرضه خواهند شد.

هدف استراتژی هیبریدی این خودروساز تثبیت موقعیت غالب خود در بخشی از بازار است که با کاهش تقاضا برای خودروهای برقی، به دلیل قیمت‌های بالا و مشکلات مربوط به شارژ این خودروها، فرصت جدیدی برای این شرکت فراهم کرده است.

خودروهای هیبریدی تویوتا نیازی به شارژ ندارند و بدون مشکل بین بنزین و برق سوئیچ کرده یا بسته به شرایط از هر دو سیستم همزمان استفاده می‌کنند. مدل‌های هیبریدی‌ پلاگین این خودروساز نیز می‌توانند شارژ شوند و معمولا حدود 40مایل (64کیلومتر) را با باتری طی کرده و بعد از آن به موتور بنزینی خود سوئیچ می‌کنند.
مزیت ویژه

به گفته مدیران تویوتا و کارشناسان صنعت، استراتژی هیبریدی به تویوتا مزیت منحصر‌به‌‌فردی در تبعیت از محدودیت‌های شدیدتر انتشار کربن در ایالات متحده می‌دهد.

ازآنجاکه ایالات متحده محدودیت‌های آلایندگی را طبق مقررات اعلام‌شده در ماه مارس سخت‌تر می‌کند، فروش پررونق هیبریدی تویوتا می‌تواند به این خودروساز کمک کند تا میلیاردها دلار در جریمه‌ها‌ و هزینه‌های نظارتی صرفه‌جویی کند. درعین‌‌حال، تویوتا زمان بیشتری برای توسعه خودروهای برقی یا سایر خودروهای بدون آلایندگی به دست می‌آورد. استانداردهای جدید آلایندگی از سال 2027 اعمال می‌شود.

تویوتا مهلتی برای تولید تمام‌هیبریدی تعیین نکرده است و این کار برای برخی مدل‌ها مانند پیکاپ‌ها و خودروهای اقتصادی ممکن است به دلیل حساسیت به قیمت مصرف‌کننده در نسخه‌های پایه، بیشتر طول بکشد.

به گفته دو منبع آشنا با برنامه‌ریزی محصولات تویوتا، علاوه بر خودروهای هیبریدی، تویوتا قصد دارد تا سال 2030 با تمرکز بر تعداد کمی از نسخه‌های تمام‌برقی مدل‌های پرفروش، حدود 30درصد از ناوگان جهانی خود را به خودروهای برقی تبدیل کند. تویوتا قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد تا آن زمان 35میلیارد دلار در باتری‌های جدید و پلتفرم‌های EV سرمایه‌گذاری کند.

در ماه مه، این خودروساز نمونه اولیه کوچکی از موتورهای احتراقی را به نمایش گذاشت که قرار است روزی بتوانند با سوخت‌های زیستی یا بنزین مصنوعی کم‌‌کربن کار کنند و با پیشرانه‌های هیبریدی جفت شوند.

کاهش حجم موتور به تویوتا اجازه خواهد داد تا مدل‌های هیبریدی را به روشی متفاوت توسعه دهد. به جای شروع با یک خودروی بنزینی و اضافه‌ کردن باتری، این شرکت قصد دارد با پلتفرم جدید EV خود شروع کرده و موتورهای کوچک را برای ایجاد یک گزینه هیبریدی کارآمدتر اضافه کند. اولین مدل هیبریدی مبتنی بر پلتفرم و موتور جدید احتمالا یک کرولای هیبریدی پلاگین خواهد بود که قرار است در سال 2026 در چین و در سال 2027 در ایالات متحده وارد بازار شود.
نقطه‌عطف هیبریدهای تویوتا

رونق مدل‌های هیبریدی تویوتا مرهون چندین دهه سرمایه‌گذاری در کاهش هزینه و افزایش کارآیی و عملکرد موتورهای بنزینی-برقی است.

برای اکثر مدل‌های تویوتا، استفاده از خودروهای هیبریدی تصمیمی معقول است، زیرا فناوری هیبریدی سنتی اکنون کمتر از 2000دلار به قیمت خرده‌فروشی خودرو می‌افزاید. علاوه بر این، در‌حالی‌‌که خودروهای هیبریدی اولیه کند بودند، مدل‌های امروزی اغلب در مقایسه با نمونه‌های بنزینی قدرت بیشتری دارند. این پیشرفت‌ها دو نگرانی بزرگ مصرف‌کننده را که برای سال‌ها خرید مدل‌های هیبریدی‌ را به مشتریان خاص محدود کرده بود، از بین می‌برد.

تویوتا به دلیل غلبه و اولویت بخش هیبریدی، رشد بسیار چشمگیری داشته و اکنون به نقطه‌عطفی دیگر رسیده است، تا جایی که مدیران این شرکت به اختصاص تمام ظرفیت تولید به هیبریدی‌ها فکر کنند. خودروهای هیبریدی تنها 9درصد از فروش تویوتا در سال 2018 را به خود اختصاص دادند، اما در ماه ژوئن این میزان به 37درصد افزایش یافت.

رشد فروش هیبریدی عاملی کلیدی بوده که سود و قیمت سهام آن را به بالاترین حد خود در سال جاری رسانده است. تویوتا انتظار دارد فروش مدل‌های هیبریدی همچنان شتاب بگیرد. سال آینده قطعا بیش از 50درصد از کل فروش مربوط به خودروهای هیبریدی خواهد بود.

براساس گزارش‌های این شرکت، فروش هیبریدی تویوتا در ایالات متحده تا 30 ژوئن 66درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌ یافته و به بیش از 438هزار دستگاه رسیده، در‌حالی‌که فروش خودروهای برقی تنها حدود 15هزار دستگاه بوده است.

به گفته استفانی والدز استریتی، تحلیلگر ارشد موسسه کاکس، رشد خودروهای برقی ادامه خواهد داشت، اما این روند سرعت بالایی را که طی چند سال گذشته شاهد آن بودیم به خود نمی‌بیند. مدل‌های هیبریدی بنزینی-برقی عادی و پلاگین‌ها همچنان در میزان فروش خودروهای برقی تاثیرگذار خواهند بود، زیرا هیچ نگرانی در مورد برد موثر حرکت آنها وجود ندارد.