تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3759131
شناسه : 3759131
تاریخ :
ثبت ۸۱۵ مورد غرق شدگی در ۵ ماه نخست سال اقتصاد ایران: رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه در ۵ ماه نخست امسال ۸۱۵ مورد غرق شدگی در کشور ثبت شد که حاکی از رشد ۸ درصدی غرق شدگی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر میعادفر اظهار داشت: در ۵ ماه اول امسال از بین ۸۱۵ نفر غرق شده، ۷۶۲ نفر ایرانی و ۵۳ نفر معادل ۷ درصد از کل غرق شدگان، اتباع سایر کشورها بوده اند. از این تعداد غرق شده خوشبختانه ۳۳۶ نفر پس از نجات توسط اورژانس پیش بیمارستانی تحت درمان قرار گرفتند و متأسفانه ۴۷۹ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به رشد ۸ درصدی فوتی‌های ناشی از غرق شدگی در ۵ ماه اول امسال، از کاهش ۳۰ درصدی غرق شدگی در سواحل دریاها خبر داد و گفت: ۸۰ درصد افراد غرق شده و ۸۶ درصد از فوتی‌ها، مردان هستند. بیشترین غرق شدگی در رودخانه‌ها، سواحل دریاها و استخرهای کشاورزی ثبت شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور از پیشگیری مانند آموزش شنا و کمک‌های اولیه، درخواست کمک و تماس با ۱۱۵، جلوگیری از فرو رفتن قربانی در آب، نجات غرق و خروج غریق از آب و آغاز عملیات احیا به عنوان زنجیره بقا در غرق شدگی یاد کرد و گفت: بیشترین موارد غرق شدگی در سال جاری در کشور در ماه تیر و بیشترین موارد روزانه غرق شدگی مربوط به ۱۷ تیر با ۲۸ مورد بوده است.

به گفته وی، استان‌های مازندران با ۸۷ مورد، فارس با ۷۰ و بوشهر با ۵۸ مورد، بیشترین غریق را داشته اند و بیشترین رشد ثبت موارد غرق شدگی در سال جاری در ۵ ماه نخست امسال مربوط به استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و گلستان بوده و استان‌های قزوین، مازندران و خراسان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، روند کاهشی داشته اند.

میعادفر خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی از ابتدای سال ۸۴ تا پایان سال گذشته در محیط‌های آبی کشور، ۲۰ هزار و ۵۵۵ نفر معادل سالانه حدود یک هزار و ۸۲ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که بیشترین قوتی ثبت شده در سال ۹۸ با یک هزار و ۲۷۵ نفر و کمترین فوتی ثبت شده نیز مربوط به سال ۹۴ با ۸۷۹ نفر بوده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور غرق شدگی را سومین عامل مرگ ناشی از حوادث غیرعمد در دنیا دانست و گفت: بیشترین خطر در فصل تابستان به ویژه برای نوجوانان و جوانان، غرق شدگی است. به طور میانگین هر سال حدود ۲۳۶ هزار نفر به دلیل غرق شدگی جان خود را از دست می‌دهند که بیشترین گروه قربانی غرق شدگی، کودکان و مردان هستند.

وی تصریح کرد: خلیج فارس با ۸۴ مورد و دریای کاسپین با ۸۰ مورد بیشترین غرق شدگی در سواحل دریایی را داشته اند. همچنین استان‌های خوزستان با ۲۵ مورد، آذربایجان غربی با ۲۴ مورد و گیلان با ۱۸ مورد، بیشترین غرق شدگی در رودخانه‌ها را در کشور داشته اند.