تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3759009
شناسه : 3759009
تاریخ :
حضور کاروان هنرمندان حوزه هنری کردستان در کنار زائران مرز باشماق اقتصاد ایران: مریوان_رییس حوزه هنری کردستان گفت: تعدادی از هنرمندان رشته‌های عکاسی، اعضای خانه کارتون و کاریکاتور و هنرهای نمایشی حوزه هنری کردستان برای زائران اربعین مرز باشماق اجرای برنامه داشتند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اسعد فرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعدادی از هنرمندان رشته‌های عکاسی، اعضای خانه کارتون و کاریکاتور و هنرهای نمایشی حوزه هنری کردستان برای زائران اربعین مرز باشماق اجرای برنامه داشتند و این گروه هنری با اجرای برنامه‌های هنری در ارائه خدمت به زائران یک روز کامل را در کنار زائران بودند.

وی اهدای کتاب و بسته‌های فرهنگی را به زائران بخش دیگری از اقدامات این کاروان اعلام کرد.

وی انتخاب مرز باشماق مریوان را برای اعزام بیش از ۵۰ نفر از هنرمندان سراسر کشور از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی کشور برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی برنامه‌ای حائز اهمیت خواند و گفت: این حرکت می‌تواند بهترین رویداد فرهنگی برای معرفی این مرز برای تردد زائران اعلام کرد.

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: رسالت هنر این است که زبان انتقال فرهنگ باشد که ما در کنار دیگر دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای انجام وظیفه می‌کنیم.

فرهادی خاطرنشان کرد: کمیته‌های نهاد فرهنگی شامل، حوزه هنری، نهاد کتابخانه‌ها، ارشاد اسلامی و کانون کودکان و نوجوانان و هنرمندان برای خلق آثار خوب و فاخر کنار مردم هستند.

وی افزود: سرمایه اصلی ما هنرمندان هستند که در تمام مراسم‌ها با حضور خود افتخار آفرینی می‌کنند و ما در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در مراسم سوگواری عکس قاب شیدایی با موضوع گلگیران بیجار تا کنون ۵۷۰ اثر حرفه‌ای و ۴۳۰ اثر موبایلی دریافت کردیم.

حضور کاروان هنرمندان حوزه هنری کردستان در کنار زائران مرز باشماق

مدیر حوزه هنری کردستان تصریح کرد: در هفته‌های آینده مراسم اختتامیه این سوگواره را داریم و بعد از آثار برگزیده در قالب نمایشگاهی در بیجار و سنندج و سایر شهرها رونمایی خواهیم کرد.

فرهاد گفت: خروجی این سوگواره انتقال فرهنگ غنی مردم منطقه در عاشورا است که با زبان هنر آنچه در کف خیابان روی می‌دهد را نمایش و ماندگار می‌کند.

هنر باید زبان انتقال فرهنگ باشد

رئیس حوزه هنری بیان کرد: تردد این هنرمندان از مرز باشماق ثبت شده و در بخش‌های مختلف و کاروان هنری شامل خوشنویسی، عکس، کاریکاتور، نمایش، نقاله خوانی و غیره بوده است.

فرهادی تصریح کرد: در مرز باشماق هم از آثار تولید شده استان و در بخش دینی، معنوی و مذهبی در شمار قابل توجهی کتاب و نیز بسته‌های فرهنگی دیگر بین زوار توزیع شد.

وی بیان کرد: کردستان از دیر باز مهد هنرمندان و نویسندگانی بوده که با زبان هنر در مدح و ستایش خاندان نبوت و آل و اهل بیت ایشان اشعار و ادبیاتی غنی را تولید کردند و از اثرات زبان هنر، ماندگاری و اثرگذاری بیشتر است.

وی افزود: زبان هنر لاجرم بر دل می‌نشیند و پیام و مفهوم را بهتر انتقال می‌دهد.

آئین هزار دف تصویری زیبا از کردستان به نمایش گذاشت

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: در کردستان آئین هزار دف با حضور ۸۷۰ دف نوازی تصویر زیبای از استان را نمایش داد و در ماه مولود هم برنامه شمس قریشی با حضور هنرمندان و فعالین تکایا و مساجد برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: کردستان شهر خلاق موسیقی در یونسکو است که با دف که موسیقی معنوی استان است در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد.

مدیر حوزه هنری کردستان اظهار کرد: دف در استان قداست خاص خود را دارد و موسیقی معنوی، دینی و آئینی ما است هرچند که در سایر بخش‌ها هم فعالیت خوبی داریم‌.

فرهادی با بیان سیاست‌های قابل توجه حوزه هنری به زیست بوم استان‌ها در تولید آثار و اجرای برنامه‌ها ان‌شالله برنامه‌های قابل توجهی خواهیم داشت.

وی بیان کرد: ما مدیون هنرمندان هستیم و باید در حد توان از آنها حمایت کنیم چون هنرمند ما غنی است و ضعف هنری ما در استان اقتصاد هنر است.

رئیس حوزه هنری کردستان گفت: ما در ریل گذاری اقتصاد هنر ضعف داشتیم در حالی که با یک نمایشگاه دائمی فروش آثار این هنرمندان می‌توان از آنها حمایت کرد هرچند هنرمند خود غنی و قانع است اما این کار ارزش افزوده‌ای برای کار آنها است.