تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3758778
شناسه : 3758778
تاریخ :
گوگل با تغییری بنیادی در مدیریت رم، عملکرد اندروید را بهتر می‌کند اقتصاد ایران: گوگل با اعمال تغییرات جالبی در سیستم مدیریت رم اندروید، عملکرد گوشی‌های مبتنی‌بر این سیستم‌عامل را تا ۱۰ درصد بهبود می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

گوگل برای بهبود عملکرد دستگاه‌های اندرویدی درحال افزودن پشتیبانی از صفحه‌‌ی رم ۱۶ کیلوبایتی است. این تغییر که به مدیریت حافظه ارتباط دارد، درحال‌حاضر در مراحل آزمایشی به سر می‌برد. درمقام‌مقایسه، نسخه‌های کنونی اندروید از صفحه‌ی رم ۴ کیلوبایتی بهره می‌برند.

در اکثر پردازنده‌ها، سخت‌افزاری اختصاصی به نام واحد مدیریت حافظه (MMU)، آدرس‌های مورد استفاده‌ی اپلیکیشن‌ها را به موقعیت فیزیکی آن‌ها در حافظه ترجمه می‌کند. این ترجمه براساس اندازه‌ی صفحه‌ی رم انجام می‌شود. هر بار که اپلیکیشن‌ها به حافظه‌ی بیشتری نیاز دارند، سیستم‌عامل باید وارد عمل شود و ورودی مخصوصی را در «جدول صفحه‌بندی» پُر کند و آن بخش از حافظه را به فرایند مورد نظر اختصاص دهد. هنگامی که اندازه‌ی صفحه‌ی رم ۴ برابر شود، اقداماتی که سیستم‌عامل باید انجام دهد تا ۴ برابر کاهش می‌یابد؛ بنابراین سیستم می‌تواند زمان بیشتری را صرف اطمینان از کیفیت بالای اجرای ویدیوها، بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها کند.

اندروید تاکنون با صفحه‌ی رم ۴ کیلوبایتی ساخته و بهینه‌سازی شده است. گوگل می‌گوید استفاده از صفحه‌ی رم بزرگ‌تر در اندروید به بهبود کلی ۵ تا ۱۰ درصدی عملکرد منجر می‌شود که البته در این شرایط مصرف حافظه حدود ۹ درصد افزایش خواهد یافت.

سیستم مدیریت رم اندروید
Google

ازجمله بهبودهایی که ارتقای صفحه‌ی رم اندروید به ۱۶ کیلوبایت به‌ارمغان خواهد آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش زمان راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها در شرایط کمبود حافظه: زمان مورد نیاز برای اجرای اپ‌ها به‌طور متوسط ۳٫۱۶ درصد کاهش می‌یابد و در برخی اپلیکیشن‌ها این عدد حتی به ۳۰ درصد هم می‌رسد.
  • کاهش مصرف انرژی هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن: به‌طور متوسط مصرف انرژی هنگام اجرای اپلیکیشن‌ها تا ۴٫۵۶ درصد کاهش می‌یابد.
  • راه‌اندازی سریع‌تر دوربین: سرعت اجرای دوربین به‌طور متوسط ​​۴٫۴۸ درصد افزایش می‌یابد.
  • بهبود زمان بوت سیستم: به‌طور متوسط مدت‌زمان مورد نیاز برای بوت سیستم‌عامل تا ۱٫۵ درصد یا حدود ۰٫۸ ثانیه کاهش می‌یابد.

توسعه‌دهندگان باید اپلیکیشن‌های خود را برای دستگاه‌هایی که اندازه‌ی صفحه‌ی رم آن‌ها ۱۶ کیلوبایت است، دوباره کامپایل کنند. توسعه‌دهندگان می‌توانند این کار را با بتای اول اندروید ۱۵ QPR1 روی پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو شروع کنند. برای استفاده از گزینه‌ی Boot with 16KB page size در منوی Developers (توسعه‌دهندگان)، باید دستگاه خود را به‌طور کامل پاک و بوت‌لودر آن را آنلاک کنید.

مقالات مرتبط:
  • رسمی: تاریخ رونمایی کامل اندروید ۱۵ مشخص شد
  • Skip معرفی شد؛ ابزار توسعه‌ای که آوردن اپ‌های iOS به اندروید را آسان می‌کند

گوگل با همکاری شرکت‌های سازنده‌ی سیستم-روی-چیپ و سازندگان گوشی‌های هوشمند سعی دارد گزینه‌ی Boot with 16KB page size را به‌زودی دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دهد. مشتاقانه منتظر هستیم که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و SDK از این گزینه نهایت استفاده را ببرند تا عملکرد اپلیکیشن‌های آن‌ها بیش‌ از هر زمان دیگری کارآمد شود.

گفته می‌شود ارتقای صفحه‌ی رم اندروید به ۱۶ کیلوبایت در آینده‌ی نزدیک دردسترس کاربران عادی قرار خواهد گرفت. طبق اعلام گوگل، درحال‌حاضر هیچ دستگاه اندرویدی‌ای که از صفحه‌ی رم ۱۶ کیلوبایت پشتیبانی کند، وجود ندارد. تیم اندروید انتظار دارد پذیرش این تغییر مهم با تولیدکنندگانی که گوشی‌های هوشمند آن‌ها رم فیزیکی زیادی دارد، آغاز شود.