تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3758771
شناسه : 3758771
تاریخ :
مساجد قطب فرهنگی هر جامعه/ باید کارکردها به روزرسانی شود اقتصاد ایران: اراک- مساجد قطب فرهنگی در هر منطقه و جامعه ای هستند و باید برای ترغیب نسل جوان به حضور در این فضای فرهنگی و معنوی کارکردهای آن به روز رسانی شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مسجد تنها یک ساختمان و فضای عبادی نیست بلکه یک محیط چند بعدی کامل بوده که در برهه‌های مختلف تاریخی و اجتماعی این مهم ثابت شده است.

در مساجد که به عنوان خانه خدا و محفل و مامن مردم مطرح است می‌توان بساط حل مشکلات و چالش‌های اجتماعی مردم را پهن کرد و به قضاوت نشست و آن را تشریح، جراحی و درمان کرد.

استان مرکزی دارای ۲۵۰۰ مسجد است که بیش از ۴۰۰ مسجد در کلانشهر اراک واقع شده و ۱۸۰ باب از آنها در شهر اراک فعال در ۱۴۰ مسجد نماز جماعت برگزار می‌شود.

مساجد قطب فرهنگی هر جامعه/ باید کارکردها به روزرسانی شود

نقش مهم ائمه جمعه در تقویت جایگاه مساجد

مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش و اهمیت مساجد اظهار کرد: از صدر اسلام مسجد، مهمترین پایگاه اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بود به گونه‌ای که اقدامات مهم و سرنوشت ساز جامعه در این مکان معنوی تصمیم گیری می‌شد.

حجت الاسلام غلامرضا شاه حسینی افزود: بدون تردید زمانی که مهم‌ترین نیازهای مردم در مسجد رفع می‌شد گرایش مردم نیز به مسجد بیشتر بود اما در برهه‌ای از زمان از مسجد فاصله گرفتیم به عنوان مثال نشست‌هایی که در مساجد برگزار می‌شد به فضای بیرون منتقل شد همچنین هیأت امنا و کانون مساجد که از بدنه مسجد بودند دور کردیم و این اقدام ناخواسته باعث کمرنگ کردن مساجد در انجام فعالیت‌های فرهنگی شد.

این کارشناس مذهبی و فرهنگی تصریح کرد: نادیده گرفتن مسجد دلیل بر ضعیف شدن اعتقادات دینی مردم نبوده بلکه مردم ما همچنان پایبند به ارزش‌های دینی بوده و هستند و در عمل نیز نشان دادند.

حجت الاسلام شاه حسینی گفت: متأسفانه اکنون رویکرد مساجد بر اساس سال‌های دهه شصت و قبل از آن، محلی برای برپایی نماز جماعت است، اما این نوع نگرش در شرایطی کنونی جامعه که نسل جوان درگیر فضای مجازی است پاسخگو نیست.

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: لازمه تشویق نسل کنونی جامعه به مساجد، برگزاری آموزش متناسب با نیاز روز جامعه و فرزندان است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: ائمه جمعه تأثیر بسزایی در تقویت جایگاه مساجد دارند چرا که امام جماعت تنها مسؤول برگزاری نماز جماعت نیست و باید نسبت به مسائل و مشکلات آن منطقه آگاه باشد و در راستای حل آنها از ظرفیت مسجد و اهالی منطقه بهره گیری کند.

مساجد قطب فرهنگی هر جامعه/ باید کارکردها به روزرسانی شود

توجه ویژه به خانه‌های خدا

امام جمعه محلات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر توجه ویژه به مساجد اظهار کرد: گروهی از انسان‌ها به مساجد اهمیت داده و به تعبیر قرآن در شمار آبادگران خانه‌های خدا هستند که نقش مؤثری در احداث، تجهیز و حضور در مساجد همچنین پررنگ کردن نقش مسجد در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارند که این افتخار شامل همگان نمی‌شود.

حجت الاسلام مهدی ربانی افزود: افرادی توفیق حضور و فعالیت در مساجد را به دست می‌آورند که علاوه بر برخورداری از ایمان و اعتقاد به خداوند، برپا دارنده نماز، اهل توجه به فقرا و نیازمندان و پرداخت واجبات مالی بوده و غیر از خداوند، از دیگری پروا نداشته که آثار و برکات فراوان و بی‌شماری برای این گروه در آیات و روایات لحاظ شده است.

امام جمعه محلات گفت: گروه دیگر افرادی هستند که با وجود زندگی در کنار مسجد، نسبت به مسجد بی‌تفاوت هستند که این افراد خود را از آثار و برکات الهی محروم کرده و نماز آنها پذیرفته نمی‌شود.

وی افزود: افرادی نیز به دنبال تخریب یا از رونق انداختن مسجد هستند، در زمره ظالم‌ترین افراد به شمار می‌روند و باید اذعان کرد همانگونه که ساخت مساجد به معنای احداث و رونق بخشیدن به مسجد است، تخریب این مکان معنوی نیز به معنای از رونق انداختن مساجد است.

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: تبلیغ علیه مسجد به هر شکل و شبهه‌افکنی و باز داشتن مردم از رفتن به مسجد نیز به معنای تخریب مسجد است که عاقبت افرادی که اینگونه علیه مساجد به عنوان خانه‌های خدا، به ویژه مساجدی که در آنها فعالیت بیشتری انجام شده و اثرگذاری بیشتری دارند، اقدام می‌کنند، رسوایی و خواری در دنیا و به عذاب دردناک در آخرت دچار می‌شوند.

مساجد قطب فرهنگی هر جامعه/ باید کارکردها به روزرسانی شود

هدف اصلی فعالیت‌های فرهنگی در مساجد بازگرداندن جوانان به مسجد است

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی در گفت‌وگو و با خبرنگار مهر گفت: هدف اصلی انجام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی در مساجد بازگرداندن و حضور قشر جوان و نوجوان به مسجد است.

مرتضی انقانی با بیان اینکه مسجد نقش بی‌بدیلی در بصیرت‌افزایی و روشنگری مردم دارد، افزود: مساجد امروز ملت‌ها و امت‌ها را در مقابله با نظام سلطه به صف کرده است و به عنوان هسته مقاومت جهان اسلام مطرح است.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی ادامه داد: از مساجد ستارگانی مانند حمیدرضا انصاری، سعید مسلمی، مرتضی کارچانی و محمد تقی حاجی علی بیگی در دفاع از میهن به شهادت رسیده‌اند که اولین عهدواره شهدای کانونی با عنوان «ستارگان مسجد» برگزار که در آن هنرمندان و محققان آثار خود را پیرامون شهدای کانونی تولید می‌کنند.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی عنوان کرد: شرکت کنندگان در کلاس‌های طرح عصر جدید مسجد از محورهای آموزشی و فرهنگی در عناوین قرآن و عترت و اخلاق و اعتقادات، کتاب و کتاب خوانی، مهارت و فن آوری، سرود و نویسندگی در قالب‌های متنوع بهره مند می‌شوند.

انقانی با اشاره به بازدید از کلاس‌های تابستانی طرح اوقات فراغت در مساجد مجری در استان مرکزی گفت: خدا را شاکریم استقبال خوبی از سوی نوجوانان برای حضور در کلاس‌های کانون‌ها شده و امید است بتوانیم با حمایت و همکاری نهادهای همسو برنامه اختتامیه کلاسهای تابستانی را با برگزاری اردو به اتمام برسانیم.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی افزود: همزمان با اربعین حسینی مواکبی متشکل از نیروهای خودجوش مردمی برخاسته از مساجد در محورهای مواصلاتی تردد زائران در استان مرکزی و مسیر پیاده روی کربلا و نجف راه اندازی شده که پذیرای عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام است.

وی اظهار کرد: ۶۰۰ کانون فرهنگی هنری در مساجد شهری و روستایی استان مرکزی فعال هستند که با هدف ارائه خدمات فرهنگی هنری و اجتماعی به اقشار مختلف در این کانون‌ها برنامه ریزی می‌شود.

مساجد قطب فرهنگی هر جامعه/ باید کارکردها به روزرسانی شود

اطلاعات و تصاویر کامل مساجد استان مرکزی ثبت می‌شود

مسؤول امور مساجد استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود ۲۵۰۰ مسجد در استان مرکزی اظهار کرد: بیش از ۴۰۰ مسجد در کلانشهر اراک وجود دارد که ۱۸۰ باب از آنها در شهر اراک واقع شده و در ۱۴۰ باب آن نماز جماعت برگزار می‌شود.

حجت الاسلام نصرت الله عباسی با اشاره به حضور بیش از ۲۵۰ امام جماعت در اراک ادامه داد: برنامه‌ریزی برای ثبت اطلاعات کامل مساجد و تصاویر آنها در حال انجام است که تاکنون برای بیش از ۵۰ مسجد انجام شده و به تدریج در حال انجام است.

مسؤول امور مساجد استان مرکزی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تربیت امام جماعت و امام محله، تصریح کرد: در این برنامه، علاوه بر دروس حوزوی، در ۲۱ سرفصل نیز آموزش با موضوعات مختلف از جمله مدیریت مسجد و روانشناسی برای آنها در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام عباسی گفت: مدارس علمیه شهر اراک باید بتوانند مساجد این شهر را پشتیبانی کنند و علاوه بر این باید به تربیت امام جماعت برای سازمان‌ها به ویژه آموزش و پرورش و نماز جماعت مدارس نیز اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در ترکیب هیأت امنای مساجد از ظرفیت بانوان نیز بهره گیری می‌شود، اظهار کرد: به طور حتم با تعامل و هم افزایی امام جماعت، امام محله، کانون‌های فرهنگی، بسیج و هیأت امنای مسجد، می‌توان علاوه بر تشکیل هیأت، برنامه‌های به روز و فاخری را انجام داد.

حجت الاسلام عباسی با ابراز خرسندی از میزان فعالیت مساجد حاشیه شهر ادامه داد: استقبال از انجام فعالیت‌های فرهنگی در مساجد به احساس نیاز از طرف امام جماعت مسجد برمی‌گردد که با وجود آسیب‌های اجتماعی موجود، از انسجام بیشتری برخوردار هستند.

وی با ابراز نارضایتی از وجود مساجد نیمه کاره در شهر افزود: مسؤولان فرهنگی ارگان‌ها باید نگاه ویژه‌ای به این مساجد داشته باشند و این مهم باید مورد توجه ویژه باشد که در حوزه آسیب‌های اجتماعی، هزینه زیادی صرف می‌شود اما در این حوزه کار نشده است که موجب می‌شود نتایج مطلوبی حاصل نشود و چنانچه به دنبال نتایج پایدار هستیم، باید به تمام مسائل نگاه ریشه‌ای داشت.

ضرورت داشتن برنامه‌های تعلیم و تربیتی در مساجد

وی با بیان اینکه برنامه‌های مساجد نباید صرفاً در نماز خلاصه شود، تصریح کرد: مساجد باید دارای برنامه‌های تعلیم و تربیتی نیز باشند و در این راستا با بهره گیری از ظرفیت طلاب یا روحانیون دلسوز محل نیز می‌توان اقدام به برگزاری کلاس کرد.

مسؤول امور مساجد استان مرکزی با اشاره به نبود مسجد در حدود ۱۶ نقطه اراک گفت: در برخی نقاط زیرساخت مسجد فراهم نشده است که انتظار فعالیت فرهنگی وجود دارد و این مهم باید مورد توجه ویژه باشد که مرکز رسیدگی به امور مساجد بودجه‌ای برای احداث مسجد ندارد اما دستگاه‌هایی که اقدام به ایجاد شهرک می‌کنند باید فضاهایی مانند مسجد و مدرسه را نیز در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: اگرچه در مذهب تشیع برای هر ۱۰۰۰ نفر یک مسجد در نظر گرفته می‌شود اما در برخی نقاط اراک با وجود گذشت ۱۶ سال از احداث شهرک، مسجد در مراحل ابتدایی ساخت قرار دارد و بر اساس آمار کشوری به ازای هر ۱۱۵۰ نفر یک مسجد وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان مرکزی، مسجد را قطب فرهنگی هر منطقه دانست و ادامه داد: مسجد محلی برای تربیت خانواده‌ها و کودکان است و چنانچه شهرداری با تعامل و همکاری اوقاف برای تعدادی از مساجد سه خادم به کار بگیرد که مساجد به شکل شبانه روزی باز باشند، می‌توان بسیاری از نیازها را مرتفع کرد.

وی با تاکید بر لزوم همکاری بین دستگاه‌ها برای توسعه مساجد، افزود: با آبادانی و تقویت مساجد میزان آسیب‌ها و هنجارشکنی‌ها کاهش پیدا می‌کند. چرا که معنویت، انسان را به آرامش می‌رساند که مرکز این معنویت مسجد است.