تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3758764
شناسه : 3758764
تاریخ :
۵۵ پروژه و طرح کشاورزی در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد اقتصاد ایران: شهرکرد-رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از آغاز بهره برداری و کلنگ زنی ۵۵ پروژه و طرح کشاورزی در استان چهارمحال وب ختیاری همزمان با هفته دولت، خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین برزگر صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۵۵ پروژه و طرح کشاورزی در استان با اعتباری بالغ بر ۹,۷۳۰ میلیون ریال به مناسبت هفته دولت بهره برداری می‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۹ طرح در بخش آب و خاک و امور فنی مهندسی ،۱۳ طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی ،۱۰ طرح در بخش بهبود تولیدات دامی ،۴ طرح شیلاتی، ۵ طرح شرکت شهرک‌های کشاورزی، ۳ طرح منابع طبیعی و آبخیزداری و طرح صنایع کشاورزی طرح‌ها و پروژه‌های بخش کشاورزی می‌باشند که به مناسبت هفته دولت به بهره برداری و کلنگ زنی می‌شوند.

وی با بیان اینکه، از مزایای این طرح‌ها ۹۱۷ خانوار و تعداد ۵۲ روستا بهرمند می‌شوند افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۱۰۵۱ نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی ایجاد شد.

برزگر ادامه داد: در استان سطح گلخانه‌ها قبل از دولت سیزدهم ۳۰ هکتار بود که در سال سال اخیر جهش بزرگی در توسعه گلخانه‌ها در استان اتفاق افتاد به گونه‌ای در دو سال اخیر بیش از ۷۰ هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه گردید با افتتاح گلخانه‌های مورد بهره‌برداری در هفته دولت سطح گلخانه‌ها در استان به ۱۱۰ هکتار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه، با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده پیش بینی می‌شود سالیانه بیش از یکصد هکتار به سطح گلخانه‌های استان اضافه گردد افزود: آغاز راه اندازی ۱۳ شهرک گلخانه‌ای از دیگر اقدامات مهم و اثرگذار در این بخش است که با پیشرفت ۵۰ درصد در حال انجام است.

حسین برزگر با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری بر اساس هزینه کل اجرای پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت رتبه هفتم در وزارت جهاد کشاورزی را به خود اختصاص داده است گفت: در سال ۱۴۰۲ صادرات محصولات کشاورزی استان به ۳۵ میلیون دلار رسید که عمدتاً به روسیه، کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه و هند و ارمنستان بوده است شامل تخم ماهی قزل آلا، خوراک آبزیان، ماهی تازه، محصولات لبنی، فلفل دلمه‌ای و بادام است که عمده صادرات استان مربوط به صادرات بادام به میزان ۲۲ میلیون دلار بوده است در حالی که میزان صادرات ۱۱ میلیون دلار بوده است که رشد ۳۰۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: میزان تولیدات کشاورزی استان به دو میلیون تن رسیده است در صورتی که سال قبل ۱۷۰۰ هزار تن بوده است که رشد ۲۰ درصدی را به خود اختصاص داده است.

حسین برزگر به شاخص تعهد اشتغال سازمان جهاد کشاورزی استان در سامانه رصد اشتغال اشاره کرد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فراتر از تعهد خود ۲۴۰۰ فرصت شغلی را برای هم استانی‌های عزیز فراهم و ایجاد کرد.

وی به امهال ۶۸۶۰ فقره تسهیلات کشاورزیِ دریافتی از منابع داخلی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: این امهال شامل کشاورزانی بوده است که در اثر حوادث غیر مترقبه و وضعیت بازار قادر به پرداخت تسهیلات خود نبوده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در یک سال اخیر تعداد مجوز صادره پروانه بهره‌برداری در بخش کشاورزی به ۴۰۳ فقره رسید که در زیر بخش‌های، دامپروری نیمه صنعتی و صنعتی، صنایع تبدیلی و غذایی، طیور، شیلات و گلخانه‌ها بوده‌اند.

برزگر خاطر نشان کرد در سه سال اخیر ۱۷۷۴۵۳ بیمه نامه محصولات کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی صادر شده است که از محل این تعداد بیمه‌های صادر شده ۴۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به طرح‌های افتتاح شده در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر ۶۹۵ طرح کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۲,۷۰۰ میلیارد تومان به مناسبت‌های هفته جهاد کشاورزی، دولت و دهه فجر به بهره برداری رسیده است که از محل اعتبارات دولتی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بوده است.

حسین برزگر به اهمیت صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در راستای شکوفایی و رونق تولید در بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: در این صندوق بیش از ۹۳ تشکل فراگیر عضو هستند که نقش مهمی در تأمین نهاده‌ها، و سرمایه در گردش تشکل‌ها دارد و در طول یکسال گذشته سرمایه صندوق مذکور از ۳۰ میلیارد تومان به بیش از ۱۰۰ میلیارد رسیده است.