تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3758625
شناسه : 3758625
تاریخ :
تحولات اوکراین| تأکید نخست‌وزیر هند بر لزوم پایان درگیری اقتصاد ایران: اشاره کندی جونیور به کارشکنی بایدن در توافق صلح اوکراین و روسیه، حضور نظامیان آمریکایی در منطقه کورسک، محتوای بسته جدید تسلیحاتی واشنگتن برای کی‌یف، نگرانی‌ها از امنیت هسته‌ای منطقه و اذعان بورل به مشارکت اروپا در درگیری، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، صبح امروز، شنبه، در یک نشست خبری اعلام کرد که در دیدار نخست‌وزیر "نارندرا مودی" با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کی‌یف، موضوع اصلی مذاکرات، راه‌های حل و فصل درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین بوده است.

وزیر خارجه افزود: «بخش عمده‌ای از مذاکرات مودی و زلنسکی به موضوع درگیری نظامی در اوکراین اختصاص داشت. نخست‌وزیر مودی مواضع اصولی دهلی‌نو که مبتنی بر گفتگو و دیپلماسی بعنوان کلید اصلی حل این درگیری است و راه‌حل‌های صلح‌آمیز در میدان جنگ به دست نمی‌آیند، را برای زلنسکی تشریح کرد.»

جایشانکار یادآور شد که دولت هند خواستار  این است که درگیری کنونی با گفتگو میان طرفین حل و فصل شود. همچنین، مودی نگرانی‌های کشورهای جنوب جهانی درباره تأثیرات این درگیری بر این مناطق را با رئیس‌جمهور اوکراین در میان گذاشت. به گفته وزیر خارجه هند، مودی در طول مذاکرات از زلنسکی خواست تا ارزیابی خود از وضعیت در منطقه جنگی و «جنبه‌های دیپلماتیک وضعیت پیرامون این مناقشه» را برای او توضیح  دهد.

نخست‌وزیر هند روز جمعه بعد از سفر یک روزه به ورشو وارد کی‌یف شد. در جریان این سفر، او از طرفین درگیری خواست تا راه‌حلی برای پایان دادن به آن پیدا کنند. مودی تأکید کرد که او با پیام صلح به اوکراین آمده  و یادآور شد که هند آماده است در هر تلاشی برای حل مسالمت‌آمیز درگیری فعالانه شرکت کند. او اضافه کرد که خودش نیز نقش مهمی در اجرای ابتکارات صلح ایفا خواهد کرد.

نخست‌وزیر هند و رئیس‌جمهور اوکراین پس از مذاکرات دوجانبه بیانیه‌ مشترکی صادر کردند که در آن، این سفر را تاریخی توصیف کردند. زلنسکی همچنین تأکید کرد که پایان دادن به درگیری و دستیابی به صلح عادلانه، اولویت اصلی طرف اوکراینی است.

این نخستین سفر نارندرا مودی به اوکراین پس از آغاز درگیری نظامی در این کشور بود. روزنامه "هندوستان تایمز" چند روز قبل گزارش داد که هند نقش میانجی مستقیم بین روسیه و اوکراین را نخواهد داشت، اما ممکن است پیام‌هایی را بین این دو کشور انتقال دهد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سیزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

کندی جونیور: بایدن مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در سال 2022 را بهم زد

رابرت کندی جونیور، بامداد امروز، شنبه، در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت آریزونا که پس از اعلام تعلیق کمپین خود، به تیم انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیوست، اعلام کرد که در آوریل 2022، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، را به کی‌یف فرستاد تا توافق صلح بین روسیه و اوکراین به هم زده و آنها را از این اقدام بازدارد.

او یادآور شد که ناتو قصد داشت روسیه را در محاصره خود درآورد که این یک اقدام خصمانه بود، اما رسانه‌های بی‌طرف به ندرت این موضوع را برای آمریکایی‌ها توضیح می‌دهند و کسی از این مسئله صحبتی نمی‌کند. 

کندی جونیور گفت: «آمریکا از توافقات صلح مینسک که بین روسیه و اوکراین درباره حل و فصل مشکلات در منطقه دونباس منعقد شده بود، صرف‌نظر کرد و سپس در آوریل 2022، ما آنقدر به دنبال جنگ با روسیه بودیم که رئیس‌جمهور ایالات متحده بوریس جانسون را به اوکراین فرستاد تا رئیس‌جمهور ولادیمیر زلنسکی را وادار به لغو توافقی کند که با روس‌ها امضا کرده بود.»

رابرت کندی جونیور بارها بر لزوم قطع کمک نظامی و پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین تأکید کرده و تصمیم اوکراین در سال 2022 برای رد توافق صلح با روسیه را نابخردانه خوانده است. او در اواخر ژوئن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که کی‌یف می‌توانست دو سال پیش با مسکو توافق صلحی را امضا کند و در آن صورت دیگر این اندازه تلفات انسانی نداشت و مناطق بیشتری از خاک اوکراین را از دست نمی‌داد. او ممانعت واشنگتن از این توافق را «اقدامی جنون آمیز و جنگ افروزی» نامیده بود.

کاخ سفید: سفر نخست‌وزیر هند به کی‌یف می‌تواند مفید باشد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی کاخ سفید، شب گذشته، جمعه اعلام کرد که سفر نخست‌وزیر هند نارندرا مودی به اوکراین می‌تواند مفید باشد. او گفت: «اگر این سفر به پایان درگیری کمک کند که با دیدگاه زلنسکی [رئیس‌جمهور اوکراین] سازگار باشد، ما فکر می‌کنیم که این سفر مفید خواهد بود.»

نخست‌وزیر هند روز جمعه در جریان سفر خود به کی‌یف اعلام کرد که طرفین درگیری در اوکراین باید مذاکرات را آغاز کنند و راه‌حلی برای حل این بحران پیدا کنند. او گفت: «راه‌حل این درگیری تنها از طریق گفتگو و دیپلماسی قابل یافتن است و ما باید بدون اتلاف وقت در این جهت حرکت کنیم. هر دو طرف باید با هم به میز مذاکره بنشینند تا راه‌حلی برای این بحران پیدا کنند.»

واکنش سخنگوی سازمان ملل به حضور نظامیان آمریکایی در میان اوکراینی‌ها در کورسک 

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به انتشار عکسی از صحنه اصابت یک خمپاره در زمین بازی کودکان توسط گروه نظامی خصوصی آمریکایی Forward Observation Group (FOG) که طرف نیروهای مسلح اوکراین در حال جنگ در منطقه کورسک روسیه است، اعلام کرد که همه باید در قبال حقوق بشر و حفاظت از غیرنظامیان احساس مسئولیت کنند.

دوجاریک در پاسخ به سوال خبرنگار روس در نشست خبری  شب گذشته، جمعه، گفت: «صرف‌نظر از اینکه آیا این مسئله مربوط به درگیری‌ای است که شما به آن اشاره می‌کنید، یا به ارتش ملی کشور یا پیمانکاران خصوصی نظامی مرتبط است، همه در قبال رعایت حقوق بشر و نیاز به حفاظت از  مردم غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی مسئولیت یکسانی دارند.»

او افزود که نمی‌تواند صحت این عکس خاص را تأیید کند، اما در بررسی گسترده‌تر این موضوع، به نگرانی‌های موجود در خصوص مشارکت پیمانکاران نظامی خصوصی در  مناقشات نظامی در سراسر جهان اشاره کرد.

در تاریخ 22 آگوست، گروه نظامی خصوصی آمریکایی Forward Observations Group عکسی از اصابت یک خمپاره در زمین بازی کودکان را در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد که در کنار آن یک ساختمان مسکونی نیز دیده می‌شد. مکان و زمان دقیق این عکس مشخص نشده بود.

پیش از این یک مقام محلی در دونتسک اعلام کرد که نظامیان شرکت خصوصی آمریکایی که در منطقه کورسک یا هر نقطه دیگری از منطقه درگیری نظامی به اسارت درآمده‌اند، می‌توانند به عنوان «ابزار تبادل مناسبی» برای روسیه مورد استفاده قرار گیرند.

حدود یک هفته پیش نیز گروه نظامی خصوصی آمریکایی Forward Observations Group عکسی از نظامیان خود در منطقه کورسک روسیه را در اینستاگرام منتشر کرد که زیر آن نوشته بود: «بچه‌های ما در منطقه کورسک.» در میان نظامیان حاضر در این عکس، "دریک بیلز" بنیان‌گذار FOG نیز دیده می‌شد که از سال 2022 به آموزش سربازان اوکراینی می‌پردازد. داده‌های جغرافیایی زیر عکس نیز نشان می‌داد که این پست از منطقه‌ای در خاک روسیه منتشر شده است.

در واکنش به این موضوع، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که ایالات متحده در این ماجراجویی اوکراین دخالت مستقیم دارد. این وزارتخانه افزود که اقدامات قانونی لازم برای محاکمه شهروندان آمریکایی حاضر در خاک روسیه بر اساس قوانین جزایی فدراسیون روسیه انجام خواهد شد.

اسارت ده‌ها نظامی اوکراینی در منطقه کورسک روسیه

سرلشکر آپتی علاءالدینوف، فرمانده نیروهای ویژه «اخمت» و معاون رئیس اداره اصلی سیاسی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی وی در جبهه کورسک، چندین خودروی زرهی و تجهیزات نظامی ارتش اوکراین را منهدم کرده و 10 سرباز اوکراینی را هم به اسارت گرفتند.

او تاکید کرد که نیروهای مسلح اوکراین در تمامی بخش‌ها تلاش کردند تا به مواضع روسیه نفوذ کنند، اما در هیچ کجا موفق به شکستن خطوط دفاعی نیروهای مسلح روسیه نشدند. علاءالدینوف گفت: «من فکر می‌کنم با این سرعت، دشمن دیگر نمی‌تواند مدت زیادی مقاومت کند، زیرا تلفات غیرقابل تصوری را متحمل شده است. و ما به پاکسازی منطقه از وجود دشمن ادامه خواهیم داد.»

یک روز قبل هم فرمانده نیروهای ویژه «اخمت» اعلام کرده بود که دو واحد از نیروهای مسلح اوکراین را در جبهه کورسک از بین برده‌اند و چند نظامی اوکراینی را هم به اسارت گرفته‌اند.

کاخ سفید بسته جدید تسلیحاتی برای اوکراین را اعلام کرد

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا بسته جدیدی از کمک‌های نظامی را برای اوکراین تخصیص داده است.  وی همچنین تاکید کرد که این بسته تسلیحاتی از لحاظ اهمیت قابل توجه است، اما مقدار دقیق حمایت مالی را مشخص نکرد.

کربی گفت: «فکر می‌کنم امروز کمی بعد از ما خواهید شنید که ما حمایت خود از استقلال اوکراین را با کمک‌های بیشتری تقویت خواهیم کرد، از جمله کمک‌های نظامی جدید که به اوکراین ارسال خواهد شد.»

روز قبل از آن، آژانس "آسوشیتدپرس" گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، بسته جدیدی از کمک‌های نظامی به ارزش حدود 125 میلیون دلار به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

بایدن: آمریکا مهمات پدافند هوایی و ضدتانک به اوکراین  ارسال می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در چارچوب بسته جدید کمک‌های نظامی، آمریکا موشک‌های پدافند هوایی، تجهیزات ضد پهپاد و تسلیحات ضدتانک به اوکراین ارسال خواهد کرد. 

بایدن در بیانیه‌ای که شب گذشته در وبسایت رسمی کاخ سفید منتشر شد، گفت: «امروز ما بسته جدیدی از کمک‌های نظامی برای اوکراین اعلام خواهیم کرد. این بسته شامل موشک‌های پدافند هوایی برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی اوکراین، تجهیزات ضدپهپاد و موشک‌های ضدتانک است.»

علاوه بر این، رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرد که بسته تسلیحاتی جدید شامل مهمات دیگر و «سامانه‌های موشکی متحرک» خواهد بود، اما جزئیات دقیقی از این تسلیحات ارائه نکرد.

در این رابطه، کنستانتین کاساچوف، سناتور بلندپایه روس معتقد است که تخصیص این بسته جدید کمک‌ها به اوکراین بخشی از برنامه انتخاباتی حزب دموکرات است.  وی افزود: «این یکی از عناصر برنامه انتخاباتی است و متأسفانه، این کمپین انتخاباتی در ایالات متحده، بار دیگر مانع حل و فصل واقعی مشکلات مهم و اساسی توسعه بین‌المللی معاصر شده و در این مورد باید پذیرفت که بحران اوکراین بدون حمایت نظامی، مالی و سیاسی آمریکا و سایر کشورهای غربی مدت‌ها پیش حل و فصل شده بود.»

کاساچوف یادآور شد که حمایت از اوکراین یکی از موضوعات بسیار جدی در سیاست دولت جو بایدن است.

کمیسیون اروپا درخواست مشاوره درباره تأمین نفت مجارستان و اسلواکی از طریق اوکراین را رد کرد

کمیسیون اروپا درخواست مجارستان و اسلواکی برای مشاوره با اوکراین به دلیل تصمیم کی‌یف برای توقف ترانزیت نفت از روسیه به این دو کشور را رد کرد. سخنگوی این نهاد اروپایی در این باره به خبرگزاری "رویترز" گفت: «مقامات کمیسیون به این نتیجه اولیه رسیده‌اند که مشاوره‌های فوری، به احتمال زیاد، مناسب نیست.» 

این مقام اروپایی اضافه کرد که در حال حاضر، بروکسل نشانه‌ای نمی‌بیند که تحریم‌های اوکراین تأمین انرژی به اروپا را تهدید کرده باشد. او همچنین یادآور شد که نفت روسیه همچنان از طریق اوکراین از خط لوله «دوستی» که روسیه را به اسلواکی و مجارستان متصل می‌کند، منتقل می‌شود.

یک روز قبل، گئورگی گویاش، رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان، اعلام کرد که شرکت نفت و گاز مجارستان MOL آماده است تا خطرات مربوط به تحویل نفت از روسیه در مرز روسیه و اوکراین را بپذیرد و مذاکرات مربوطه در حال انجام است. بوداپست ابراز امیدواری کرد که کی‌یف این پیشنهاد را بپذیرد و این فرایند هر چه سریع‌تر آغاز شود، اگرچه هزینه این روش ترانزیت بالاتر است.

اذعان گروسی به ناپایداری وضعیت در نیروگاه زاپروژیا 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، روز جمعه از وضعیت ناپایدار در پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به دلیل قطع یک خط تامین کننده برق آن خبر داد و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از این تأسیسات شد. 

در بیانیه‌ای که از سوی وی منتشر شد، آمده است: «این مسئله که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا بار دیگر مجبور شده است به یک منبع خارجی برای حفظ عملکردهای اصلی ایمنی هسته‌ای خود متکی باشد، بر آسیب‌پذیری این تأسیسات بزرگ تأکید می‌کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در زمان قطع این خط، نیروگاه به تنها خط باقی‌مانده 750 کیلوولت «دنپرووسکایا» متصل بوده است. پیش از درگیری‌ها، این نیروگاه دارای چهار خط انتقال برق 750 کیلوولت و شش خط 330 کیلوولت بوده است. گروسی تاکید کرد: «ضروری است که اکنون تلاش‌های بیشتری برای رعایت پنج اصل مشخص حفاظت از این تأسیسات انجام شود.»

روز جمعه، دفتر مطبوعاتی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا گزارش داد که خط ولتاژ بالای ذخیره این نیروگاه به دلایل نامعلومی از سوی طرف اوکراینی قطع شده است. البته توضیح داده شد که سطح تشعشعات در نیروگاه در محدوده طبیعی قرار دارد و هیچ مشکلی در شرایط ایمنی آن مشاهده نشده است.

ابراز نگرانی دفتر دبیرکل سازمان ملل از وضعیت نیروگاه‌های کورسک و زاپروژیا 

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل شب گذشته، جمعه، اعلام کرد که این سازمان از وضعیت پیرامون نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا به شدت نگران است. او در یک نشست خبری گفت: «ما بسیار نگران هستیم. معتقدم که همه باید از این واقعیت که دو نیروگاه هسته‌ای در منطقه درگیری قرار دارند، نگران باشند.»

دوجاریک افزود که دفتر دبیرکل سازمان ملل قبلاً نیز بر ضرورت تأمین حفاظت لازم برای هر دو نیروگاه تأکید کرده بود.

پیش از این نیز گزارش شد که یک پهپاد انتحاری اوکراینی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای کورسک در شهر کورچاتوف سرنگون شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، این اقدام را تروریسم هسته‌ای نامید و خواستار واکنش فوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن شد.

یک روز قبل، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که ارتش اوکراین شبانه تلاش کرده بود تا به نیروگاه هسته‌ای کورسک حمله کند. این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد. رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که این سازمان متخصصانی را برای ارزیابی وضعیت به نیروگاه اعزام کند.

بورل اتحادیه اروپا را شریک درگیری اوکراین دانست

جوزپ بورل، نماینده عالی‌ اتحادیه اروپا در امور خارجی و دفاعی، برای اولین بار اعتراف کرد که اتحادیه اروپا شریک درگیری نظامی در اوکراین است. او این اظهارات را روز جمعه در یک کنفرانس بین‌المللی در اسپانیا بیان کرد. 

بورل گفت: «اتفاقات اوکراین آینده ژئوپلیتیکی قاره اروپا را تعیین خواهد کرد.» او با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا یک طرف درگیری با روسیه نیست، اما نتیجه این درگیری تأثیر زیادی بر صلح خواهد داشت، افزود: «ما باید با فکر کردن به اوکراین، خود را بخشی از این بازی بدانیم. ما دیگر بخشی از درگیری هستیم و نتیجه آن برای ما بسیار مهم است.»

نگرانی بورل از روند کاهش کمک‌های آلمان به اوکراین

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که کاهش کمک‌های آلمان به کی‌یف که توسط برلین اعلام شده، «خبر بدی» است. 

او روز جمعه در جریان سخنرانی خود در شهر سانتاندر در شمال اسپانیا گفت: «در کل، آلمان کارهای زیادی برای کمک به اوکراین انجام داده است... بنابراین کاهش کمک‌های پیش‌رو از سوی برلین به کی‌یف، بسیار نگران‌کننده است.»

پیش‌تر، چند روز قبل، روزنامه "بیلد" گزارش داده بود که به دلیل اختلافات در مورد حمایت مالی از کی‌یف که در ائتلاف حاکم آلمان بوجود آمده، اوکراین ممکن است 3.87 میلیارد یورو کمک نظامی از آلمان دریافت نکند. مایکل روت، نماینده بوندستاگ، این وضعیت را پیامی بسیار بد برای مقامات کی‌یف دانست.

مجارستان همچنان مانع پرداخت‌های اوکراین از صندوق اتحادیه اروپا می‌شود

 نماینده عالی اتحادیه اروپا در مسائل خارجی اعتراف کرد که مجارستان همچنان مانع از پرداخت غرامت به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از صندوق صلح اروپا به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین به ارزش 6 میلیارد یورو می‌شود. جوزپ بورل گفت: «مجارستان موانع زیادی برای کمک نظامی به اوکراین ایجاد کرده است. به دلیل عدم توافق مجارستان، 6 میلیارد یورو نمی‌تواند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منتقل شود.»

او افزود که رهبری مجارستان تصمیم گرفته است دیگر در حمایت نظامی از کی‌یف مشارکت نکند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توان درباره امکان کمک‌های بیشتر به اوکراین از صندوق صلح اروپا صحبت کرد. علاوه بر این، بورل اشاره کرد که هنوز هیچ وضوحی در مورد استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت نظامی از ارتش اوکراین وجود ندارد.

در اواخر جولای، کمیسیون اروپا اعلام کرد که اولین قسط 1.5 میلیارد یورویی برای خرید تسلیحات برای اوکراین از درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری مجدد دارایی‌های مسدود شده روسیه تخصیص داده شده است. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز تأکید کرد که این وجوه از طریق صندوق صلح اروپا اختصاص خواهد یافت.

پیش از این، در اواخر ژوئن، وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا تصویب کردند که 1.4 میلیارد یورو از درآمدهای حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به صندوق صلح اروپا برای کمک نظامی به اوکراین منتقل شود. 

در آن زمان بورل اشاره کرد که یکی از کشورهای عضو همچنان مانع از انتقال حدود 6 میلیارد یورو از این صندوق به کی‌یف می‌شود. پیتر سییارتو، وزیر خارجه مجارستان نیز تأیید کرد که تصمیم در مورد استفاده از درآمدهای حاصل از دارایی‌های روسیه بدون در نظر گرفتن وتوی بوداپست اتخاذ شده است.

انتهای پیام/