تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3758601
شناسه : 3758601
تاریخ :
پارچه گچی گرمای تابستان را برایتان خنک می‌کند اقتصاد ایران: محققان یک پارچه خنک کننده با پوششی مبتنی بر گچ برای مقابله با گرمای تابستان ابداع کرده اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، به گفته محققان دانشگاه آمهرست ماساچوست این پارچه نوآورانه می تواند دمای هوای زیر خود را تا ۸ درجه فارنهایت خنک تر کند. تریشا ال اندرو شیمیدان و محقق مواد در این باره می گوید:اگر فرد زیر نور آفتاب راه برود، به شدت احساس گرما می کند زیرا بدن و لباس های وی نور ماورابنفش و مادون قرمز خورشید را جذب می کنند.

محققان در این پژوهش یک پوشش پلیمری معدنی حافظ محیط زیست ابداع کردند. این پوشش ترکیبی از کربنات کلسیم و سولفات باریم است که در حقیقت مواد معدنی موجود در گچ هستند.

علاوه بر آن ذرات کربنات کلسیم به طور موثر نورهای قابل مشاهده و مادون قرمز با طول موج کوتاه را منعکس می کنند و از سوی دیگر ذرات سولفات باریم نور ماورابنفش را منعکس می کنند.

پژوهشگران یک فرایند ساده و حافظ محیط زیست برای به کاربردن روی انواع مختلفی از پارچه ابداع کردند. برای این منظور آنها مربع های کوچکی از پارچه با لایه ای از پلیمر پوشاندند و سپس در محلول حاوی یون های کلسیم یا باریم و همچنین یون های کربنات یا سولفات قرار دادند. این فرایند یک روکش گچی و مات روی پارچه ایجاد کرد.

محققان برای ارزیابی میزان خنک کنندگی پارچه های فراوری شده و فراوری نشده تست هایی در یک روز آفتابی که دما بیشتر از ۹۰ درجه فارنهایت(۳۲ درجه سانتیگراد) بود، انجام دادند.

پارچه های فراوری شده با ماده مذکور در مقایسه محیط تا ۸ درجه فارنهایت تاثیرخنک کنندگی را نشان دادند. به گفته پژوهشگران این تمایز دما بین پارچه فراوری شده و نشده، بیشتر و حداکثر ۱۵ درجه فارنهایت بود.