تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3758581
شناسه : 3758581
تاریخ :
بازگشت کیمیا به ایران قصه‌ای قدیمی است اقتصاد ایران: کیمیا علیزاده، اولین مدال‌آور تاریخ ورزش زنان ایران در بازی‌های المپیک، حتی قریب به پنج سال بعد از مهاجرتش از ایران، هنوز هم برای مسئولان ورزش ایران، چهره قابل اعتنایی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،   او دختر جوانی بود که در بازی‌های المپیک ریو ۲۰۱۶، به طلسم ناکامی زنان ایران در کسب مدال پایان داد و توانست مدال برنز را به خود اختصاص دهد. طلسم‌شکنی او مورد توجه بسیاری قرار گرفت و مسئولان امر هم جولان زیادی با همان تک‌مدال او دادند. ولی نزدیک به سه سال بعد کیمیا علیزاده در تصمیمی بحث‌برانگیز ایران را به مقصد آلمان ترک کرد و خبر داد که دیگر قصدی برای بازگشت ندارد. اظهارات او در آن بازه زمانی، ناراحتی و خشم مسئولان ورزش ایران را در پی داشت ولی تعدادی هم‌زمان در تلاش بودند تا نگاهی پدرانه به این ماجرا داشته باشند و از این بگویند که مقدمات بازگشت این دختر تاریخ‌ساز به ایران را فراهم خواهند کرد. اگرچه تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و کیمیا پس از حضور در المپیک با پرچم ایران، با دو پرچم دیگر، یکی با تیم پناهندگان و دیگری با بلغارستان، در دو المپیک دیگر به میدان رفته ولی هنوز هم زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش مسئولان ایرانی برای بازگشت او به گوش می‌رسد.

جدیدترین اتفاق در این مورد، اظهارات هادی ساعی، رئیس کنونی فدراسیون تکواندو است که در مصاحبه‌ای ویدئویی گفته مجوز بازگشت کیمیا علیزاده به ایران را گرفته است. این صحبت‌ها چند روز پس از آن مطرح شده که مجید افلاکی، سرمربی تیم ملی مردان تکواندوی ایران، گفته بود «کیمیا می‌خواست به ایران برگردد. هادی و اطرافیانش داشتند همه شرایط بازگشت را فراهم می‌کردند، اما نگذاشتند».

ولی ساعی با جزئیات بیشتری در این زمینه صحبت کرده و گفته «کیمیا هیچ مشکلی برای بازگشت ندارد. صحبت‌ها در‌این‌باره انجام شده و من خودم با دوستان صحبت کرده‌ام. همه ایران دوست دارند او برگردد. ما هم همین‌طور. او از خانواده خودمان است و دوست داریم برگردد، چه برای ایران بازی کند یا نکند. البته چون برای کشور دیگری بازی کرده، اگر هم به ایران برگردد، از لحاظ قانونی نمی‌تواند برای ایران مبارزه کند. هر تکواندوکاری که برای تیم ملی کشور دیگری بازی کند، برای دو سال نمی‌تواند برای کشوری مبارزه کند و اگر در المپیک بازی کند، برای سه سال نمی‌تواند. او هم برای ایران تا سه سال نمی‌تواند بازی کند. البته بحث ما اصلا بازی‌ کردن یا نکردن ایشان نیست. دوستان این اجازه را می‌دهند که بیاید و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد. با ضمانت بنده. ما هم این ضمانت را از جای دیگر گرفته‌ایم. دوستان همه واقعا نظرشان مثبت است و همه دوست دارند برگردد. انتظار این را هم ندارند که بازی کند، چون کشور خودش است و می‌تواند بدون هیچ مشکلی بازگردد».

رئیس فدراسیون تکواندو در شرایطی از اخذ مجوز بازگشت کیمیا به ایران از «دوستان» صحبت کرده که این قصه تقریبا کهنه شده است. همان‌طور که پیش‌ازاین عنوان شده بود، در سال‌های نخست مهاجرت کیمیا علیزاده، یکی از مسئولان رده‌بالای ورزش ایران به طور جدی از این می‌گفت که قصد دارد کیمیا را برگرداند. او گفته بود کیمیا خام صحبت‌های همسرش شده و در تماسی که برقرار کرده، گفته پشیمان است و می‌خواهد برگردد. او با اشاره به اینکه ما نگاهی پدرانه به این ماجرا داریم، از این گفته بود که هیچ مشکلی برای بازگشت کیمیا وجود ندارد. البته مشابه این اظهارات را درباره سعید ملایی هم به زبان آورده و تکرار کرده بود که سعید هم پشیمان است و در صحبت‌هایی که داشته، گفته می‌خواهد به ایران برگردد. برخلاف اظهارات مسئولِ وقت ورزشی ایران، هیچ‌کدام محقق نشد. نه کیمیا که به نظر مسئولان پشیمان شده بود، به ایران برگشت و نه سعید ملایی. حالا که از آن ادعا قریب به پنج سال می‌گذرد، دوباره نوبت به هادی ساعی رسیده که از تلاشش برای بازگشت کیمیا علیزاده به ایران حرف بزند. البته هادی ساعی، در روزهای نخستی که ریاست فدراسیون تکواندو را برعهده گرفته بود، از این گفت که دو نفر تکواندوکار ایرانی را که از ایران مهاجرت کرده بودند، به ایران برگردانده است. او در آن روزها گفته بود «نمی‌توانیم جلوی آدم‌ها را بگیریم. در گذشته تعدادی پناهنده شدند که شرایط نامناسب باعث این اتفاق شد. از سوی دیگر تکواندوی ما در دنیا حرف برای گفتن دارد و در دو رشته ممکن است این اتفاق بیفتد، یکی تکواندو و دیگری کشتی. باید حرف این بچه‌ها را گوش کرد. من وقتی آمدم دو ورزشکار را برگرداندم. کار سختی بود؛ اما با توجه به اعتمادی که به بنده دارند، این کار را انجام دادیم. سعی می‌کنیم حتی آنهایی را که برای پناهندگی رفته‌اند، برگردانیم. آنهایی که پناهنده سیاسی نیستند و پناهنده اجتماعی هستند، با آنها در ارتباطیم و همدیگر را می‌بینیم. البته آنها که مشکل دارند، سمت‌شان نمی‌رویم، اما آنهایی را که مشکل سیاسی ندارند، سعی می‌کنیم برگردانیم».

به نظر می‌رسد با چنین نگاهی است که هادی ساعی دوباره به سمتی رفته تا در مذاکره با «دوستان» مقدمات بازگشت یکی دیگر از تکواندوکارهای ایرانی به کشور را رقم بزند، باوجوداین مشخصا او در این زمینه کار دشواری در پیش خواهد داشت، چراکه داستان کیمیا، پس از کسب دومین مدال برنزش در همین بازی‌های المپیک پاریس، حالا حساس‌تر هم شده است. بدون درنظرگرفتن تفاوت دیدگاه اجتماعی کیمیا، او اگر قرار باشد به ایران برگردد و نتواند برای تیم ملی به میدان برود، بعید است در این برهه زمانی به سمت چنین انتخابی برود. موضوعی که البته خودش هم در یک سؤال و جواب اینستاگرامی به آن واکنش نشان داده است. کیمیا در واکنش به اظهارات هادی ساعی که گفته مجوز بازگشت او به ایران را گرفته است، چند خط نوشته که «خاک و سرزمین هر شخصی برایش عزیز است و شما هم‌وطنانم برای من عزیزتر» با این حال، او شایعه بازگشت را تکذیب کرده و کنایه‌ای هم به هادی ساعی زده است. «بازگشت من به ایران دروغ محض است. اگه روزی هم تصمیم برگشت به ایران عزیزم را بگیرم، نیازی به اجازه یا ضمانت کسی ندارم».