تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3758518
شناسه : 3758518
تاریخ :
حمدان: خواستار اجرای توافقات قبلی هستیم نه مذاکرات بیشتر اقتصاد ایران: یکی از رهبران ارشد حماس با اشاره به اینکه این جنبش به مواضع قبلی خود و همچنین مفاد سند پیشنهاد آتش‌بسِ ارائه شده توسط میانجی‌ها در ۲ جولای پایبند است، تاکید کرد که مقاومت خواستار اقدامات عملی برای اجرای توافقات قبلی است، نه مذاکرات بیشتر.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «اسامه حمدان» از رهبران ارشد جنبش حماس طی سخنانی درباره مذاکرات اخیر مربوط به آتش بس غزه  و تداوم مانع تراشی‌های رژیم صهیونیستی در مسیر رسیدن به توافق، اعلام کرد که ما بر موضع خود در رد تداوم سیطره صهیونیست‌ها بر محور فیلادلفیا (صلاح الدین)، نتساریم و گذرگاه رفح تاکید داریم.

مقاومت خواستار اجرای توافقات قبلی است نه مذاکرات بیشتر

حمدان در گفتگو با المیادین اظهار داشت: مقاومت خواستار اقدامات عملی برای اجرای پیشنهاد آتش بسی است که قبلاً روی آن توافق شده بود، نه مذاکرات بیشتر و ما هنوز پاسخ و موضع نهایی رژیم صهیونیستی را نشنیده‌ایم.

این مسئول حماس تاکید کرد: ما دریافت اطلاعات از رسانه‌ها را نمی‌پذیریم و به میانجی‌ها اطلاع داده‌ایم که منتظریم از آنها بشنویم که رژیم اشغالگر با آنچه که اعلام شد، موافق است یا نه. در این زمینه تماس‌هایی در حال انجام است تا اطلاعات نهایی را کسب کنیم.

اسامه حمدان گفت: روز شنبه دو مسئله پیش روی ما وجود خواهد داشت؛ اگر رژیم صهیونیستی با ابتکار آتش بس موافقت کند، ما درباره مراحل اجرایی آن بحث خواهیم کرد و اگر خلاف آن را بشنویم، موضع خودمان را به آنها اعلام می‌کنیم.

دولت آمریکا مسئول مستقیم جنایات صهیونیست‌هاست

وی درباره مواضع آمریکایی‌ها نیز اظهار داشت که تلاش ایالات متحده برای ایجاد فضای مثبت در مذاکرات، در راستای کمپین انتخاباتی «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات است و نگرانی آمریکایی‌ها از وقوع جنگ منطقه‌ای، به محاسبات انتخاباتی و کاهش نفوذ این کشور در سطح جهانی مرتبط است.

این رهبر حماس افزود: ترسیم فضای مثبت در مذاکرات همچنین به دلیل تشدید فشارهای داخلی بر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر است.نتانیاهو متوجه شده که بدون مداخله و حمایت آمریکا نمی‌تواند وارد یک جنگ همه جانبه در منطقه شود.

اسامه حمدان با اشاره به اینکه احتمال کشیده شدن اوضاع به سمت یک جنگ منطقه‌ای به دلیل تشدید جنایات رژیم اشغالگر در منطقه وجود دارد، گفت: دولت آمریکا شریک همه جنایات صهیونیست‌هاست و از طریق پول، سلاح و مواضع سیاسی به شکل نامحدود و همه جانبه از اشغالگران حمایت می‌کند.

اسرائیل به مانع‌تراشی در مذاکرات ادامه می‌دهد

از طرف دیگر یک منبع ویژه در رهبری مقاومت فلسطین روز جمعه طی گفتگو با المیادین اعلام کرد که میانجی‌ها به فرمول‌های جدیدی در رابطه با موضوعات مورد اختلاف حماس و اسرائیل رسیده‌اند.

این منبع تاکید کرد: نقاط مورد اختلاف میان دو طرف بر سر عقب نشینی از محور فیلادلفیا، نتساریم و گذرگاه رفح و همچنین مسئله اسراست.

وی ادامه داد: اسرائیل به امتناع از آزادی حدود 65 اسیر فلسطینیِ محکوم به حبس ابد اصرار دارد. این رژیم همچنین نمی‌خواهد به طور کامل از محور فیلادلفیا در مرحله اول توافق عقب نشینی کند و اصرار دارد که مواضع نظامی خود را در طول مرزها مستقر سازد.

به گفته این منبع، رژیم صهیونیستی همچنین بر حضور یک هیئت بین‌المللی در گذرگاه رفح به عنوان پیش شرط عقب نشینی از این گذرگاه و فعال سازی آن تاکید دارد.

منبع مذکور تصریح کرد که حماس همچنان به پیشنهاد ارائه شده در 2 جولای توسط میانجی‌ها به عنوان مرجع اصلی توافقی که باید اجرا شود، پایبند است و نه مذاکرات.

در حالی که مقامات رژیم اشغالگر و در رأس آن نتانیاهو به کارشکنی در روند رسیدن به توافق برای آتش بس در غزه ادامه می‌دهند، اخیرا یک منبع اسرائیلی در تیم مذاکره کننده این رژیم که نام او فاش نشده است، اعلام کرد: نتانیاهو مانع رسیدن به توافق می‌شود و اگر مذاکرات شکست بخورد، مسئولیت آن بر عهده وی است.

این منبع صهیونیستی افزود: نتانیاهو به دنبال تحمیل خواسته‌های جدید در مذاکرات است که مانع پیشرفت مذاکرات می‌شود؛ زیرا وی بر لزوم ماندن اسرائیل در محور فیلادلفیا (صلاح الدین) در مرز میان غزه و مصر و همچنین محور نتساریم که نوار غزه را به دو قسمت تقسیم می‌کند، اصرار دارد

منابع آگاه گزارش می‌دهند که نتانیاهو از توافق قبلی مبنی بر خروج از محورهای صلاح الدین (فیلادلفیا) و الشهدا (نتساریم) و شرط عدم بازرسی آوارگانی را که مایل به بازگشت به شمال غزه بودند، برگشت و محدودیت‌هایی در خصوص تعداد و اسامی کسانی که حماس مایل به آزادی آن‌ها در ازای آزادی اسرای اسرائیلی بود، اعمال کرد.

جنبش حماس پس از آن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو شروط جدیدی را در پرونده تبادل اسرا تعیین کرده و از سایر مفاد آن نیز برگشته است. نتانیاهو همچنان در حال ایجاد موانع در مسیر دستیابی به توافق است و با هدف خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌ها و طولانی‌شدن جنگ، شروط و خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده است.

 
انتهای پیام/