تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3758495
شناسه : 3758495
تاریخ :
افتتاح ۷۳۲ پروژه با اعتبار ۲۲ هزار میلیارد تومان در خراسان‌جنوبی اقتصاد ایران: بیرجند_ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: امسال در هفته دولت در استان خراسان جنوبی ۷۳۲ پروژه با اعتباری بالغ ۲۲ هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: هفته دولت هر ساله نویدبخش افتتاح و آغاز عملیات اجرایی برخی از پروژه‌ها در سطح کشور است.

دولت سیزدهم با رویکرد محرومیت‌زدایی و توسعه عادلانه‌ای که داشته خدمات شایانی را به ویژه به مناطق محروم کشور ارائه داده که امروز شاهد افتتاح برخی از آنها در استان خراسان‌جنوبی هستیم.

با پیگیری‌های مختلفی که در حوزه زیرساختی صورت گرفته خوشبختانه اقدامات شایانی در استان خراسان‌جنوبی انجام که برخی از آنها به ثمر نشسته و برخی دیگر در آینده کام مردم این خطه از کشور را شیرین خواهد ساخت.

عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پروژه راه‌آهن شرق جزو فعال‌ترین پروژه‌های عمرانی سطح کشور بوده و امید است با همین سرعت، دقت نظر و همتی که در مسئولان دولت سیزدهم بود، در دولت چهاردهم نیز پیگیری شود تا این پروژه استراتژیک به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۴ زیرسازی آن تمام می‌شود، تصریح کرد: نزدیک ۷۰ کیلومتر از این پروژه آماده ریل گذاری در بخش بیرجند، قاین و فردوس بوده که امید است بتوانیم ظرف دو سال آینده قطار بیرجند آغاز به کار و سوت قطار را در مرکز استان به صدا درآوریم و به همین منوال قطعات دیگر فعال باشد تا کریدور تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی افزود: این پروژه برای حمل بار و مسافر در نظر گرفته شده است.

عباس‌زاده بیان کرد: اربعین امسال برای مردم استان یک دلتنگی خاصی دارد و آنکه با سالگرد حضور آیت الله رئیسی در استان عجین شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم زود به پایان خود رسید و به طور کلی سه سال خدمت دولت سیزدهم برای مردم سطح استان خدمات باارزشی را به جا گذاشت، گفت: توجه ویژه ای که دولت قوی آیت الله رئیسی با رویکرد محرومیت زدایی و عدالت محوری در تخصیص اعتبارات و توجه به مناطق محروم کشور داشت برای استان آورده‌های خوبی در پی داشت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: دست پر دولت سیزدهم برای مردم استان به ویژه در حوزه زیرساختی و مسائل اساسی توسعه‌ای استان معلوم و محسوس است.

عباس‌زاده یادآور شد: هفته دولت امسال سومین سال خدمت دولت سیزدهم بوده اگرچه از اردیبهشت ماه به بعد رئیس جمهور دچار این حادثه دلخراش شدند و مقداری کارها و روند اجرایی پروژه‌ها کندتر شد.

وی ادامه داد: امسال در هفته دولت در استان خراسان جنوبی ۷۳۲ پروژه با اعتباری بالغ ۲۲ هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: از این تعداد ۷۰۶ پروژه با اعتباری بیش از ۱۱/۵ همت افتتاح و دیگر پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان عملیات اجرایی آن در طول هفته دولت آغاز خواهد شد.

عباس‌زاده بیان داشت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در هفته دولت در استان افتتاح شد، پروژه انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان بوده است.

وی افزود: این پروژه یکی از مهم‌ترین کارهای زیرساختی دولت سیزدهم برای تضمین تأمین پایداری انرژی گاز در خراسان‌جنوبی بوده که استان را از تک شاخه بودن انتقال گاز خارج کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در راستای بهره‌برداری از این پروژه بیش‌از ۱۲ میلیون مترمکعب گاز با خط ۳۶ اینچی به خط چهارم انتقال گاز جنوب وصل شد که برای پایداری انرژی گاز استان ظرفیت فوق العاده ای است.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه اول تیرماه سال گذشته آغاز عملیات اجرایی این پروژه بوده و امسال در هفته دولت مطالعه، تست و بهره‌برداری این خط در طول یک سال انجام شد، تصریح کرد: هفته گذشته این پروژه با ۱۷۶ کیلومتر طول و با اعتبار بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افتتاح شد که اعتبار آن معادل کل اعتبارات عمرانی چهار ساله استان بوده است.

وی بیان کرد: این پروژه بسیار با معنا و مؤثر در سطح استان بوده که برای تأمین زیرساخت استان در حوزه گاز به ویژه برای سرمایه گذاری و توسعه معدنی و صنعتی در منطقه سربیشه و نهبندان ظرفیت فوق العاده ای ایجاد کرده و این یادگاری ویژه آیت الله رئیسی و دولت سیزدهم برای منطقه خراسان‌جنوبی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: در این پروژه هم سرعت اجرا بالا و هم جغرافیای پروژه سخت بوده اما با این وجود رکورد اجرای پروژه گاز با اجرای این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کشور شکسته شد.

آبرسانی پایدار به ۳۰ روستا

عباس‌زاده به پروژه‌های شاخص و مهم در هفته دولت در استان اشاره کرد و یادآور شد: در هفته دولت امسال ۴۰ پروژه از مجموع پروژه‌های تعریف شده مربوط به حوزه آب و فاضلاب بوده که با ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود و شامل آبرسانی به ۳۰ روستا شده تا از چرخه آبرسانی سیار حذف شوند.

وی ادامه داد: قرار بود تا پایان دولت سیزدهم فاز اول نهضت آبرسانی در استان که شامل آبرسانی به ۱۱۵ روستا بوده به اتمام برسد که امیداست در دهه فجر امسال پایان آبرسانی به فاز اول این پروژه باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه همچنین در طی هفته دولت امسال ۱۰ پروژه آبرسانی در حوزه شهری شامل اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی و طرح‌های فاضلاب در استان با اعتباری معادل ۱۳۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه ۷۷ پروژه هفته دولت در استان مربوط به شرکت گاز بوده که یکی از آن‌ها پروژه خط انتقال از دشتک زابل به نهبندان بوده است، بیان کرد: اعتبار مجموع این پروژه‌ها بیش از ۴ هزار و ۷۷۷ میلیارد تومان بوده و همچنین هشت پروژه حوزه گازی در طی این هفته آغاز که اعتبار پیش‌بینی شده برای آن ۴۷ میلیارد تومان بوده که شامل گازرسانی به طرح‌های صنعتی‌، شهرک‌های صنعتی و طرح‌های نهضت ملی مسکن و تمام بخش‌های گازرسانی در استان می‌شود.

وی از افتتاح ۲۰۲ پروژه در حوزه برق در زمینه توسعه و اصلاح شبکه برق در استان در طول هفته دولت خبر داد و گفت: اعتبار هزینه شده برای این پروژه‌ها از محل اعتبارات عمرانی تأمین شده که بالغ بر ۳۳۵ میلیارد تومان بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: سه پروژه برق منطقه فوق توزیع برق با ۵۸۰ میلیارد تومان نیز در هفته دولت امسال به بهره‌بردای می‌رسد.

عباس‌زاده بیان کرد: میزان ۶۰ کیلومتر خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت نهبندان تا معادن شاهکوه و پست ۱۳۲ کیلوولت و توسعه پست ۱۳۲ شهر نهبندان با ۵۸۰ میلیارد تومان هزینه در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

وی افزود: سه کار در نهبندان تنها برای برق در ۳ ساله اخیر انجام شد، نهبندان انتها خط انتقال برق بوده که پست ۴۰۰ نهبندان تصویب و با پیشرفت فیزیکی نزدیک ۴۰ درصد در حال انجام بوده که امیداست تا پایان سال افتتاح شود که تحول ویژه در جنوب استان خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی ادامه داد: همین خط انتقال و پست ۱۳۲ کیلوولت معادن شاهکوه و ارتقای پست ۱۳۲ کیلوولت نهبندان و در طرح توسعه نهبندان و سربیشه بحث ۶۰ کیلومتر از معادن شاهکوه تا هیرد و هم پست ۱۳۲ کیلوولت و خط انتقال ۶۰ کیلومتر از دیگر پروژه‌های حوزه برق این منطقه بوده که زنجیره کاملی برای تأمین زیرساخت توسعه معادن منطقه هیرد و شاهکوه می‌شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: در بخش توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش دسترسی مردم به شبکه ملی اطلاعات و کاربردهای مبتنی بر آن ۵۸ پروژه در هفته دولت در استان به ویژه در مناطق روستایی و کم برخورد افتتاح که شامل ۳۰ پروژه مرکز سایت جدید همراه و اینترنت و ۲۸ مرکز ارتقای سایت تلفن همراه و اینترنت پرسرعت است.

اتصال ۷۰ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات

وی بیان کرد: اتصال ۷۰ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان از جمله پروژه‌های حوزه ارتباطات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی از اجرای طرح هادی در ۱۵ روستای استان خبر داد و گفت: همچنین در طی هفته دولت ۲۳۰ واحد مسکونی روستایی با مجموع اعتباری بالغ بر ۱۶۱ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

عباس‌زاده اضافه کرد: تعداد ۴۲ پروژه در حوزه راهداری در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان در استان به بهره برداری می‌رسد و از پروژه‌های محسوس برای مردم در سطح جاده‌ها است.

وی با بیان اینکه از مجموع پروژه‌های هفته دولت در استان ۷۰ پروژه در بخش کشاورزی در حوزه بازسازی احیا و مرمت قنوات، شبکه نوین آبیاری، آبیاری با لوله در سطح مزارع با اعتبار ۱۱۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: این پروژه‌ها در افزایش بهره‌وری از آب و توسعه کشاورزی در استان مؤثر است.

افتتاح ۱۴ پروژه بزرگ تولیدی در حوزه صنعت و معدن

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به بهره‌برداری از ۱۴ پروژه بزرگ تولیدی در حوزه صنعت، معدن و تجارت در هفته دولت در سطح استان گفت: این پروژه‌ها با اعتبار بیش از ۸۸۷ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۷۱۲ نفر در استان به بهره برداری می‌رسد.

عباس‌زاده ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها فاز دوم فولاد قاین بوده که قرار بود در اردیبهشت‌ماه با حضور آیت الله رئیسی افتتاح شود که این برنامه به تعویق افتاد و در حال حاضر در هفته دولت آماده بهره برداری است.

وی از آغاز عملیات سه پروژه بزرگ در حوزه صمت با اعتبار بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و پیش بینی اشتغال ۴۴۰ نفر در هفته دولت خبر داد و بیان کرد: همچنین ۴۲ پروژه عمران شهری با همکاری شهرداری‌ها و ۱۹۵ پروژه توسط دهیاری‌ها در سطح روستاها در حوزه عمران روستایی با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: امیداست این پروژه‌ها سبب ارتقای شاخص‌های بهره مندی استان در حوزه‌های مختلف شود.

عباس‌زاده افزود: پروژه‌های خوبی در حوزه بهداشت و درمان در هفته دولت در استان به بهره برداری می‌رسد که شامل افتتاح چند مورد خانه بهداشت، اورژانس جاده‌ای و غیره خواهد بود.

وی با بیان اینکه برای دنیا، نظام ولایی ایران پیام دارد، اضافه کرد: در هفته دولت امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی دولت چهاردهم خواهیم بود و در جهان ایران الگو بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: امیداست روند توسعه و پیشرفت که در کشور شروع شده با روند سریع‌تری در دولت چهاردهم دنبال شده و ادامه یابد.

عباس‌زاده یادآور شد: در سه سال خدمت‌گذاری دولت سیزدهم در استان شاهد مجموع اتفاقات خوبی در حوزه زیرساخت‌ها از جمله برق، راه آهن، گاز، آب و راه به عنوان پایه‌های توسعه برای استان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم جمعیت پذیری استان را به حد نرمال و استاندار برسانیم باید این زیرساخت‌ها تأمین شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه ساعت‌ها می‌توان از تلاش دولت سیزدهم برای تأمین زیرساخت‌ها و رساندن استان به استانداردهای زیرساختی مانند همه جای کشور صحبت کرد، افزود: متأسفانه استان از ضعف سنواتی رنج می‌برد و این دولت با رویکردی که در این زمینه داشته امروز همه بخش‌های توسعه‌ای زیرساخت استان در مدار توسعه و اجرا قرار دارد.

عباس‌زاده ادامه داد: می‌توان به جرأت این را گفت که امروز با سه سال خدمت دولت سیزدهم در استان در حوزه زیرساخت‌ها و رفع دغدغه‌های اصلی در این زمینه امروز خراسان جنوبی آماده جهش برای توسعه و پیشرفت است.

وی به طرح انتقال آب از دریای عمان اشاره داشت و یادآور شد: این طرح در کنار دیگر طرح‌های زیرساختی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه طرح انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی در دست اجرا بوده و در استان خراسان جنوبی امیدوار بودیم تا پایان دولت سیزدهم یعنی ۱۴۰۴ بتوانیم آب را وارد استان کنیم و کماکان این پروژه فعال بوده و از پروژه‌های مهم زیرساختی است.

عباس‌زاده افزود: در فاز نخست این پروژه ۶۰ میلیون مترمکعب و در افق این طرح ۱۸۰ میلیون مترمکعب سهم استان خواهد بود و یکی از مهم‌ترین مشکلات و مسائل استان که موضوع تأمین آب در بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعتی بوده برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه از پروژه‌های مهم و حیاتی و اساسی استان بوده که براساس جدول زمان بندی در حال اجرا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امسال در هفته دولت ۱۲۰ کیلومتر باند دوم در جاده‌ها افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر در طول دولت سیزدهم خراسان جنوبی همیشه رتبه اول افتتاح باندهای دوم را در کشور داشته و اعتبارات حوزه راه در استان نزدیک به سه برابر مدت مشابه قبل از آن بوده است.