تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3758456
شناسه : 3758456
تاریخ :
عناصر فرهنگی پیاده روی اربعین پیام فلسطین را به جهان نشان بدهند اقتصاد ایران: یک تولیدکننده محصولات اربعین می گوید عناصر فرهنگی در مسیر پیاده‌روی اربعین باید هوشمندانه باشند تا به واسطه این عناصر پیام مردم فلسطین را به جهان نشان دهیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی پژمان تولیدکننده محصولات اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: در عرصه تولید تیشرت‌های ویژه اربعین و مناسبت های ملی و مذهبی فعالیت می‌کنیم و با تولیدکننده ای در ارتباط هستیم و طراحی هایی که انجام می‌دهیم در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به «با چفیه می‌آییم» گفت: در فضای مجازی رصدی داشتیم و متوجه شدیم رویداد پیاده روی اربعین یکی از پرمخاطب ترین و پرجمعیت ترین رویدادهای فرهنگی است. از آنجا که شعار اربعین امسال «کربلا، طریق الاقصی» است و در این رویداد فرهنگی، مردم از همه کشورهای اروپایی، آمریکایی و آفریقایی حضور دارند، باید سعی کنیم از المان‌هایی استفاده کنیم که بسیار هوشمندانه باشد و به اصطلاح طراحان گل درشت نباشد. زمانی که المان ها هوشمندانه طراحی شود و در مسیر پیاده روی اربعین مورد استفاده قرار بگیرد، دیده می شود.

این تولیدکننده صنایع فرهنگی ادامه داد: اثرگذاری یک محصول فرهنگی زمانی است که به واسطه المان های مناسب در رویدادهای فرهنگی دیده شود. مسیر پیاده روی اربعین بهترین فرصت است که بتوانیم به واسطه المان های فرهنگی، پیام مردم فلسطین و مقاومت شان را به مردم جهان انتقال دهیم. ما وظیفه داریم که تا یک طراحی هوشمندانه و حرفه ای در المان های فرهنگی داشته باشیم. طرح هایی که روی محصولات اجرا شود و در مسیر اربعین مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی افزود: امسال قرار بود در بحث کلاه، کوله و دیگر محصولات تولیداتی داشته باشیم اما متأسفانه امکان تولیدش حاصل نشد. هر ساله نمایشگاهی در مصلی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شد و ما می توانستیم سود مناسبی داشته باشیم و در نهایت به تولید محصولاتی در مسیر پیاده روی اربعین بپردازیم که متأسفانه به دلایل ناکافی بودن منابع مالی این امکان حاصل نشد. به هرحال جنبه مادی برای تولیدکننده بسیار اهمیت دارد تا بتواند به سرمایه گذاری در این حوزه ادامه دهد.

پژمان گفت: سال گذشته تیشرت هایی را با طرح حاج قاسم تولید کرده بودیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت به ویژه در مسیر پیاده روی اربعین، افراد با تیشرت ها عکس می انداختند و برای مان ارسال می کردند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری نمادها گفت: متأسفانه صنایع فرهنگی در کشورمان مورد بی توجهی قرار گرفته در حالی که این صنایع می توانند گردش مالی بسیاری برای کشور داشته باشند. در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای شرقی شاهد هستیم که تا چه اندازه به صنایع فرنگی اهمیت قائل هستند. درحالی که ما پتانسیل بسیاری در این حوزه داریم. المان هایی که می توانیم از فرهنگ ملی، دینی، اسلامی و مقاومت مان استخراج کنیم و آن را در صنایع فرهنگی به کار بگیریم.

این تولیدکننده گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند که دفاع مقدس گنج پنهان است و باید گشوده شود و در ابعاد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. تا چه اندازه توانسته ایم فرمایشات ایشان را در حوزه صنایع فرهنگی محقق کنیم؟ بازطراحی چهره شهدا و باز طراحی المان های فرهنگی از جمله اقداماتی است که می توانیم در حوزه صنایع فرهنگی مورد استفاده قرار دهیم. همچنین تولیدکننده را توجیه کنیم تا پای کار بیاید. همه اینها یک زنجیره ای است که باید توجه شود.

وی افزود: حوزه صنایع فرهنگی نیازمند حمایت مسئولان است تا وارد میدان شوند و بتوانند حمایت های خود را از تولیدکنندگان داشته باشند. در این صورت می توان تولیدکننده را توجیه کرد تا به تولید چنین محصولاتی با محوریت اربعین، مناسبت های ملی و مذهبی بپردازد. همچنین حمایت از بحث صادرات محصولات بومی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار بگیرد. ما نمونه موفق کوچکی را به عراق داشتیم. امیدواریم اتفاقات مثبتی در حوزه صنایع فرهنگی رخ دهد.

پژمان با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: در بحث تولید با سه موضوع روبرو هستیم تا محصولات کاراکتر محور یا موضوع محور باشند. اول آنکه موضوع تولیدکننده ای است که به تولید کالا می پردازد. دوم طراح محصول است که با طراحی هایش به محصول معنا می بخشد. سوم صاحب کاراکتر است که باید از ذوق هنری و علمی توأمان برخوردار باشد. یعنی فرد باید آنقدر مسلط به موضوع باشد که بتواند طراح هایی را خلق کند که قدرت اثرگذاری داشته باشد. مسئولان باید وارد میدان شوند و با ارائه تسهیلاتی مشوق تولیدکنندگان و طراحان باشند.