تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3758451
شناسه : 3758451
تاریخ :
گرد و خاک کردن با سوزوکی چقدر هزینه دارد؟ اقتصاد ایران: ادونچربایک‌ها یا دوئل-اسپرت‌ها؛ دسته‌ای از موتورسیکلت‌ها هستند که برای مصارف آفرودی و همچنین استفاده در شهر بسیار مناسب هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در این عرصه سوزوکی با طراحی و تولید مدل وی-استروم (V-Strom) توانسته یک موتورسیکلت همه‌فن‌حریف را به‌تولید برساند. بر این اساس کمپانی سوزوکی برای مشتریان در سال جاری میلادی مدل وی-استروم۱۰۵۰ جدید را تدارک دیده است. با داشتن وی-استروم ۱۰۵۰ جدید با خیال راحت می‌توانید به‌آفرود بروید. این موتورسیکلت در سال جاری نیز در فهرست بهترین ادونچربایک‌های سال قرار گرفته است. در ادامه این ادونچربایک همه‌فن‌حریف سامورایی را بررسی خواهیم کرد.

طراحی کارآمد و جذاب

طراحان کمپانی سوزوکی با طراحی ساده و کارآمد وی-استروم نشان دادند این ادونچربایک مخصوص ماجراجویی و آفرود است. استفاده از قطعات پلاستیکی باکیفیت و فیبرکربن در برخی نقاط شاسی، مهر تاییدی بر این موضوع است.

با نگاهی به‌پروفیل بدنه این ادونچربایک شاهد یک موتورسیکلت اسپرت با ارتفاع نسبتا زیاد هستیم که با توجه به‌نصب فلاپ‌های یکپارچه و سایز تایرهای متفاوت در جلو و عقب، حس و حال اسپرتی را به هر بیننده‌ای القا می‌کند.

سایز رینگ‌ ۱۷ اینچی در عقب و ۱۹ اینچی در جلو، ارتفاع زیاد گل‌گیر جلو و پوزه این ادونچربایک سامورایی و همچنین فاصله گل‌گیر از تایر عقب و طراحی فلاپ یکپارچه و شیشه نسبتا بلند در جلو، سبب شده است حس ملاقات با یک نیکدبایک اسپرت به‌بیننده القا شود.

همچنین طراحی رینگ ۱۹ اینچی در جلو و رینگ ۱۷ اینچی در عقب، فاصله زیاد گل‌گیر جلو با تایر و پوزه و همچنین فاصله نسبتا زیاد گل‌گیر عقب با تایر و شیشه بلند در بالای پوزه و استفاده از فلاپ‌های پلاستیکی نشان از همه‌فن‌حریف بودن این ادونچربایک دارد. در نمای جلو، شاهد چراغ مربع‌شکلی مزین به LED هستیم که یک گل‌گیر نسبتا بلند در زیر آن تعبیه شده تا چهره جذاب و اسپرتی برای این ادونچربایک ایجاد شود. در نمای عقب نیز یک چراغ مستطیل باریک مزین به LED تعبیه شده تا با فلاپ‌های نسبتا تیز، حس اسپرت و هیجان را برای بیننده تداعی کند.

گرد و خاک کردن با  سوزوکی چقدر هزینه دارد؟

نکته بسیار مهم این‌که اسپیلترهای مشکی‌رنگ در بخش خروجی اگزوزها و هدرز نصب شده با کاور مشکی روی اگزوز، حال و هوای اسپرت این موتورسیکلت را دوچندان می‌کند. از سوی دیگر یک ترک فلزی روی فلاپ عقب تعبیه شده تا به‌راحتی راکب این ادونچربایک بتواند بار خود را روی آن قرار دهد.

سطح بالایی از ارگونومی و راحتی

طراحان کمپانی سوزوکی سعی کرده‌اند بالاترین سطح راحتی و ارگونومی را در اختیار راکب و سرنشین دوم قرار دهند. فاصله محوری این ادونچربایک ۱۵۵۵ میلی‌متر بوده و سطح ارتفاع زین (صندلی) نیز ۸۵۵ میلی‌متر است که این عدد به‌معنای بهبود آیرودینامیک و همچنین بالا بودن سطح راحتی راکب و سرنشین دوم است.

همواره سوار شدن و پشت فرمان ادونچربایک‌ها قرار گرفتن به‌دلیل قامت بلندتر این دسته از موتورسیکلت‌ها سخت و دشوار است.

بر این اساس ارتفاع صندلی این موتورسیکلت ۸۵۵ میلی‌متر است تا به‌راحتی بتوان پشت فرمان این ادونچربایک سامورایی قرار گرفت. جالب است بدانید که کلاستر ۵ اینچی TFT افقی در بالاترین سطح ممکن و در پشت شیشه بلند جلو تعبیه شده تا راکب این ادونچربایک ژاپنی بتواند به‌اطلاعات حرکتی، سرعت، میزان مصرف سوخت، میزان باد تایرها، دور موتور، آمپر دمای موتور، چراغ‌چک و ... به‌خوبی تسلط داشته باشد.

این سبک طراحی سبب شده است راکب به‌راحتی بتواند تمام اطلاعات مورد نیاز حرکتی و دینامیکی وی-استروم ۱۰۵۰ را در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌بدن راکب در ۲۴.۵ درجه‌ طراحی شده که در کلاس ادونچربایک‌ها این عدد بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

به‌عنوان مثال زاویه قرارگیری فرمان نسبت به‌بدن راکب دوکاتی مولتی استرادا V۴ در ۲۴.۳ درجه‌ای قرار دارد. از طرفی سوزوکی وی-استروم ۱۰۵۰ به‌عنوان قوی‌ترین رقیب ژاپنی این موتورسیکلت درسطح بالاتری از راحتی قرار دارد. همچنین به‌دلیل حالت U شکل زین (نشیمنگاه) دردانه سوزوکی، بالاترین راحتی در اختیار راکب قرار می‌گیرد. همچنین یک کاور پلاستیکی نرم روی باک قرار گرفته تا راکب در مسافت‌های طولانی خستگی کمتری احساس کند.

قدرت وی-استروم ۱۰۵۰ چقدر است؟

آن‌چه سوزوکی وی-استروم ۱۰۵۰ را به‌یک رقیب سرسخت برای دوکاتی مولتی استرادا بدل کرده، پیشرانه قدرتمند و باکیفیت آن است. یک موتور ۲ سیلندر وی-تویین (دوسیلندر موازی) در بطن این ادونچربایک اسپرت سامورایی جا خوش کرده که توان و گشتاور بالایی را به‌چرخ عقب این موتورسیکلت اسپرت همه‌فن‌حریف منتقل می‌کند.

بر این اساس یک موتور ۲ سیلندر وی-تویین به‌حجم ۱۰۳۷ سی‌سی آب-هواخنک با ۸ سوپاپ در سرسیلندر راندمان بالایی را برای این ادونچر بایک فراهم می‌کند.

پارامترهای فنی مانند سایز قطر پیستون ۱۰۰ میلی‌متری، سایز کورس پیستون ۶۶ میلی‌متری، نسبت تراکم ۱۱.۵ به‌یک، طراحی ۴ سوپاپ به‌ازای هر سیلندر و درمجموع ۸ سوپاپ در سرسیلندر، مکانیزم دو میل‌سوپاپ رو DOHC و سیستم پاشش سوخت انژکتوری بهینه‌سازی‌شده که روی دریچه‌گاز تعبیه شده تا سوخت را به‌خوبی اتمیزه کند، در این ادونچربایک مشاهده می‌شود.

گرد و خاک کردن با  سوزوکی چقدر هزینه دارد؟

گرد و خاک کردن با  سوزوکی چقدر هزینه دارد؟

پیشرانه سوزوکی وی-استروم ۱۰۵۰ تا قبل از سال ۲۰۲۴ حداکثر ۱۰۰ اسب‌بخار قدرت را در ۸ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۰۳ نیوتون‌متر گشتاور را در ۵۲۰۰ آرپی‌ام فراهم می‌آورد. در نسخه ۲۰۲۴ به‌دلیل تغییرات و بهینه‌سازی که در اتاق احتراق و سیستم پاشش سوخت صورت گرفته، توان خروجی به ۱۰۲ اسب‌بخار و گشتاور خروجی به ۱۰۵ نیوتون‌متر رسید.

ناگفته نماند که میل‌سوپاپ‌ها و سوپاپ‌ها از جنس تیتانیوم بوده و سرسیلندر نیز از متریال آلومینیوم شکل گرفته تا وزن این اسپرت بایک کاهش یابد و توان آن بالا برود. این موتورسیکلت با حداقل اکتان ۸۸ پیک توان ۹۱ اسب‌بخاری را در دور ۷ هزار آرپی‌ام در اختیار راکب قرار می‌دهد. از طرفی حداکثر سرعت موتور نیز روی ۸۷۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) محدود شده است. یک گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت با فواصل کوتاه نیز قدرت و گشتاور را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

بهینه‌سازی در چرخ‌دنده‌های این گیربکس و همچنین استفاده از مکانیزم هیدرومکانیکی برای تسریع تعویض دنده‌ها سبب شده است پروسه انتقال قدرت به‌خوبی و در کسری از ثانیه انجام شود. استفاده از زنجیر اورینگی، پروسه انتقال قدرت را کامل می‌کند.

این موتورسیکلت تنها ۳.۸۵ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت سوزوکی وی-استروم۱۰۵۰ به ۲۲۰ کیلومتر برساعت محدود شده است.

گرد و خاک کردن با  سوزوکی چقدر هزینه دارد؟

سازه نوین به سبک سوزوکی

مهندسان کمپانی سوزوکی برای ایجاد بهترین نسبت قدرت به‌وزن از شاسی و فریم تویین-آلومینیوم بهره گرفته‌اند؛ به‌این معنا که پروفیل‌های شاسی و اصصلاحا استخوان‌بندی این سازه از آلومینیوم دوبل تشکیل شده که همین مقوله سبب شده است وزن سازه شاسی کاهش یابد و در مقابل نسبت قدرت به‌وزن مناسبی ایجاد شود.

بر این اساس حداکثر وزن سوزوکی وی-استروم۱۰۵۰ بدون محاسبه وزن راکب و باک ۲۰ لیتری پر از بنزین به ۲۴۲ کیلوگرم می‌رسد که این وزن برای چنین ادونچربایکی عالی است. نسبت قدرت به‌وزن وی-استروم ۱۰۵۰ به ۰.۴۲ اسب‌بخار بر کیلوگرم می‌رسد که این نسبت عدد فوق‌العاده‌ای برای این ادونچربایک جسور سامورایی به‌حساب می‌آید.

گرد و خاک کردن با  سوزوکی چقدر هزینه دارد؟

سواری باکیفیت، هندلینگ مطمئن

آن‌چه سوزوکی وی-استروم۱۰۵۰ را نسبت به‌تمامی رقبایش مانند دوکاتی مولتی استرادا برتری می‌بخشد، سواری باکیفیت این ادونچربایک جسور ژاپنی است.

دو دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم تلسکوپی در محور جلو (با قابلیت تنظیم حداکثر تا ۴۳ میلی‌متر) و یک دامپر هیدروپنوماتیکی با فنر پیچشی در بخش میانی این ادونچربایک اسپرت سوزوکی تعبیه شده است که قابلیت تنظیم تا ۱۴۵ میلی‌متر را در پنج حالت دارد. همچنین دو اهرم وی‌شکل آلومینیومی در طرفین فلاپ‌های عقب تعبیه شده تا نیروهای عرضی را به‌خوبی جذب کرده و در افزایش کیفیت سواری اثرگذار باشند.

ناگفته نماند که سایز تایر ۸۰/۱۱۰ با رینگ ۱۹ اینچی در جلو و سایز تایر ۷۰/۱۵۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در عقب، کیفیت سواری وی-استروم۱۰۵۰ را به‌بالاترین سطح راحتی می‌رساند.

از سوی دیگر به‌دلیل مرکز ثقل نسبتا بالا و وزن مناسب، هندلینگ این اسپرت بایک به‌نسبت دوکاتی مولتی‌استرادا عملکرد بهتری دارد. این نکته را فراموش نکنید که سیستم ترمز دو چرخ سوزوکی وی-استروم ۱۰۵۰ دیسکی خنک‌شونده سوراخ‌دار است که در محور جلو دو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپر چهارپیستونه ساخت کمپانی Tokico نصب شده است.

در محور عقب نیز یک دیسک ۲۶۰ میلی‌متری با کالیپر دو پیستونه ساخت کمپانی Nissin عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین سیستم ترمز هر دو محور از ساختار ABS و سیستم کنترل کشش بهره‌مند است.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی سوزوکی وی-استروم ۱۰۵۰ می‌توان به کروزکنترل، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ABS، سیستم پنج حالت رانندگی، سیستم تعلیق قابل تنظیم با پنج حالت، سیستم نشانگر باد تایرها، کلاستر ۵ اینچی TFT، چراغ‌های مجهز به LED، خروجی USB و AUX و سیستم ترمز خنک‌شونده حرفه‌ای اشاره کرد.