تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3758430
شناسه : 3758430
تاریخ :
«کاوازاکی» اولین موتورسیکلت هیدروژنی را معرفی کرد اقتصاد ایران: از آنجاکه حمل‌ونقل  بدون کربن اهمیت فزاینده‌ای دارد، کاوازاکی برای اولین‌بار موتورسیکلت هیدروژنی نینجا را در معرض دید عموم قرار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ژاپنی‌ها به دنبال استفاده از تکنولوژی‌های پاک‌تر در موتورسیکلت‌های خود هستند و پس از معرفی اولیه نینجا H2 SX هیدروژنی در سال قبل، برای اولین‌بار این پروتوتایپ را در ژاپن به نمایش گذاشته‌اند. نیروبخش این موتورسیکلت همان قوای محرکه‌ای است که شاید در آینده راهی وسایل نقلیه دیگر هم شود.

باید گفت قوای محرکه برقی برای اکثر موتورسیکلت‌های شهری کفایت خواهد کرد اما افرادی که خواهان سرعت و پرفورمنس بالاتر هستند باید سراغ گزینه‌های دیگر بروند هرچند اینجا نیز مشکلات دیگری وجود دارد.

با اینکه پیشرفت‌های زیادی در باتری‌ها و زمان شارژ آن‌ها صورت گرفته اما به نظر می‌رسد همچنان برای شارژ وسایل نقلیه باید زمان نسبتا زیادی را صرف کرد. اگر تنها یک راه برای موتورسواران وجود داشته باشد که از موتورسیکلتی پرسرعت، پاک و البته با زمان سوخت‌گیری پایین استفاده کنند، شاید به‌کارگیری قوای محرکه هیدروژنی باشد.

هیدروژن سبز احتمالا بتواند بسیاری از مشکلات موجود در موتورسیکلت‌های برقی را رفع کند. تاکنون تلاش‌های متنوعی برای استفاده از این نوع منبع انرژی صورت گرفته و اکثر آن‌ها نیز پروتوتایپ های سلول سوختی هستند.

«کاوازاکی» اولین موتورسیکلت هیدروژنی را معرفی کرد

ازجمله این محصولات می‌توان به ENV، کراس‌کیج سوزوکی و کانسپت آینده‌نگرانه سگوی اشاره کرد. کاوازاکی نیز کار روی موتورسیکلت هیدروژنی خود را از مارس سال قبل شروع کرد.

این قوای محرکه هیدروژنی براساس پیشرانه درون‌سوز اصلاح‌شده‌ای شکل گرفته که دارای تانک‌های هیدروژن زیر موتورسوار است. رندرهای کانسپت موردبحث چندماه پس از آن منتشر شدند و نهایتا پروتوتایپ هیدروژنی کاوازاکی نینجا در آستانه تست‌های پیست خود رونمایی شد.

هم‌اکنون نیز نینجا H2 HySE برای اولین‌بار در معرض دید عموم قرار گرفته است. پیشرانه ۴سیلندر ۹۹۸سی‌سی سوپرشارژردار اصلاح‌شده این موتورسیکلت از تزریق مستقیم هیدروژن به سیلندر از طریق سیستم سوخت‌رسانی ویژه‌ای سود می‌برد.

تانک‌های هیدروژن آن نیز حاوی نگهدارنده گاز پرفشار هستند و در چند دقیقه می‌توان فرآیند سوخت‌گیری را انجام داد. به این ترتیب موتورسوار همچنان می‌تواند از لرزش و غرش پیشرانه لذت ببرد و بدون نیاز به شنیدن صدای مصنوعی موتور برقی تجربه سواری جذابی داشته باشد.

کاوازاکی می‌گوید در فرآیند به‌کارگیری سوخت هیدروژن مقدار کمی روغن‌موتور مصرف می‌شود اما تنها آلایندگی موتورسیکلت موردبحث آب است. البته اکثر فراورده‌های هیدروژن به اندازه‌ای که تصور می‌شود پاک نیستند، بنابراین به منظور ارائه تصویری بهتر از این نوع سوخت باید موتورسواران از هیدروژن سبز استفاده کنند.

«کاوازاکی» اولین موتورسیکلت هیدروژنی را معرفی کرد

منظور از هیدروژن سبز هیدروژنی است که از طریق منابع انرژی پاک به دست می‌آید. این نوع هیدروژن درحال‌حاضر به ندرت پیدا می‌شود.

در خاتمه باید گفت کاوازاکی نینجا هیدروژنی به‌صورت رسمی در پیست سوزوکا معرفی شده است و بازدیدکنندگان می‌توانند آن را از نزدیک بررسی کنند. البته باید گفت ژاپنی‌ها فعلا اشاره‌ای به اینکه آیا موتورسیکلت موردبحث را تولید خواهند کرد یا خیر نداشته‌اند.