تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3758377
شناسه : 3758377
تاریخ :
کارشناسی پرماجراترین داوری هفته لیگ برتر! اقتصاد ایران: تیم داوری دیدار سپاهان و خیبر خرم‌آباد در شبی که سیستم کمک داور ویدئویی نداشتند تصمیمات کاملا بحث‌برانگیزی در طول مسابقه اتخاذ کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ورزش سه: مصاف سپاهان و خیبر در ورزشگاه تختی خرم آباد در حالی با پیروزی ۲ بر ۱ مورایس و شاگردانش در ثانیه‌های پایانی تمام شد که حسین زیاری داور وسط این مسابقه و کمک‌های اول و دومش که به ترتیب رحیم حاجی پور و علیرضا ممبنی بودند، شب بسیار سختی را پشت سر گذاشتند و بی‌شک محمود رفیعی ناظر داوری این مسابقه نکات زیادی را برای گزارش به کمیته داوران فدراسیون فوتبال یادداشت کرده است.

در هفته دوم مسابقات لیگ برتر امکان استفاده از سیستم وی‌ای‌آر تنها در سه مسابقه (پرسپولیس-تراکتور، استقلال-ملوان بندرانزلی، آلومینیوم اراک-نساجی مازندان) مهیا شد و نبود این تکنولوژی در سایر مسابقات و به ویژه در خرم آباد به شدت احساس شد.

در واقع هر سه گل مسابقه سپاهان و خیبر خرم آباد در شرایط مشکوک و بحث برانگیز به ثمر رسیدند و علاوه بر این سپاهانی‌ها یک گل هم در نیمه اول زدند که معتقدند در شرایط سالم به ثمر رسیده است.

همانطور که مشخص است تصمیمات داوری در رقم خوردن نتیجه کاملا اثرگذار بوده و در ادامه با کارشناسان داوری هم صحبت شدیم تا صحت تصمیمات حسین زیاری و دستیارانش در یک شب سخت و چالش‌برانگیز را راستی‌آزمایی کرده باشیم.

نظرات کارشناسان داوری درباره ۴ صحنه ( ۳ گل بازی و گل آفساید سپاهان در نیمه اول) به شرح زیر است:

*گل سپاهان در نیمه اول که آفساید اعلام شد 

علی نژادیان: با اینکه دوربین کاملا بر روی خط آفساید نیست ولی به نظر تصمیم کمک داور صحیح است.

محمدحسین ترابیان: از این زاویه دوربین نمی‌شود صحنه را آنالیز کرد. ولی به نظر می‌رسد در لحظه ارسال توپ توسط همدسته، مهاجم در موقعیت آفساید قرار داشته و کار کمک داور درست بوده است.

*برخورد دابو و قنبری که منجر به گل اول خیبر از روی نقطه پنالتی شد

علی نژادیان: بازیکن مدافع با پریدن بر روی مهاجم باعث سرنگونی مهاجم می‌شود. اعلام پنالتی درست است و تصمیم داور صحیح بوده است.

محمدحسین ترابیان: پنالتی کاملا صحیح است. بازیکن تیم سپاهان با پریدن روی حریف باعث سرنگونی وی می‌شود.

*برخورد دانشگر و مدافع خیبر پیش از گل اول سپاهان 

علی نژادیان: بازیکن سپاهان به وضوح بازیکن تیم خیبر را هل می‌دهد و داور باید اعلام خطا می‌کرد.

محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن سپاهان بازیکن مدافع را هل می‌دهد. ولی مشخص نیست زمانی که اینکار را می‌کند توپ در بازی بوده یا نه. از این زاویه نمی‌شود صحنه را آنالیز کرد. اگر توپ در بازی بوده، داور می‌بایست خطای مهاجم را اعلام می‌کرده و گل مردود. اگر توپ در بازی نبوده، داور باید به بازیکن مهاجم تذکر یا اخطار می‌داده و سپس ضربه  شروع مجدد از محل زده می‌شد.

*آیا دابو روی گل دوم سپاهان مرتکب خطای سد کردن می‌شود؟ 

علی نژادیان: زمانی که توپ توسط همدسته مهاجم ارسال می‌شود، یکی از مهاجمین در موقعیت آفساید قرار دارد و همین مهاجم با قرار گرفتن در مسیر حرکت مدافع، در بازی مدافع دخالت می‌کند. درست است یکی از مهاجمین دیگر که در موقعیت آفساید نبوده گل را به ثمر رسانده، ولی چون مهاجم در آفساید در بازی حریف دخالت داشته، پس می‌بایست گل مردود اعلام می‌شد.

محمدحسین ترابیان: در این صحنه بازیکن تیم سپاهان که در وضعیت آفساید قرار دارد به وضوح مانع از حرکت مدافع تیم خیبر می‌شود و مرتکب تخلف آفساید می‌شود.