تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3758320
شناسه : 3758320
تاریخ :
عراقچی، آب پاکی را روی دست طرفداران برجام ریخت اقتصاد ایران: وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، فعال خواهد بود و منفعل نخواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، فعال خواهد بود و منفعل نخواهد بود.

سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت سیاست خارجی ما فعال خواهد بود و منفعل نخواهد بود.

وی افزود تلاش می‌کنیم در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم. ما فقط نظاره گر نباشیم.  اگر نظم نوینی در حال شکل گیری است نباید ما منفعل باشیم. باید در جهت منافع خودمان و منطقه و جهان اسلام ایفای نقش کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما اثرگذار خواهد بود، ادامه داد: باید با یک هدفی برنامه ها صورت گیرد و در اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد. ما به رفت و آمدهای دیپلماتیک فقط اکتفا نخواهیم کرد.

عراقچی همچنین گفت: سه ماموریت را ما تعریف کردیم. اول، تامین منافع ملی، تحکیم قدرت ملی و سوم عزت ملی است.  در ماموریت اول دنبال تامین منافع کشور هستیم.  ماموریت دوم کمک به امنیت ملی کشور است. ماموریت سوم بالا بردن عزت کشور بیش از انچه که هست.

وی خاطر نشان کرد  که اولویت های ما بر اساس بیانات مقام معظم رهبری تعریف شده است، اولویت اول ما همسایگان ما هستند.  اولویت دوم ما گسترش میدان دیپلماسی به آفریقا و شرق اسیا است.اولویت سوم کشورهایی هستند که در شرایط سخت کنار ایران بودند. به طور مشخص چین و روسیه و کشورهایی که در زمان سختی کنار ما بودند.

عراقچی افزود: اولویت بعدی کشورهای نوظهور هستند. مانند ترکیه. بعد از اینها  کشورهای اروپایی است. آنها سیاست های نادرستی علیه ایران اتخاذ کردند. ما با اینها تعامل عزت مندانه و از موضع برابر خواهیم داشت. اگر آنها سیاست خصمانه را کنار بگذارند به اولویت ما بازمی گردند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما به دنبال رفع تنش ما آمریکا نیستیم، اظهار داشت: ما باید مدیریت تخاصم و تنش کنیم. ما وظیفه داریم شدت این تخاصم های آمریکا را  کاهش دهیم. با ابتکارات می توان تخاصم ها را مدیریت کرد.

وی افزود: در هر تهدید و خصومتی یک فرصت هم وجود دارد. اعتقاد دارم در درون خصومتی که آمریکا علیه ما داشته فرصت هایی هم پدید آمده که ایران استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه درباره راهبرد سیاست خارجی گفت: راهبرد اول خنثی سازی تحریم هاست. دو ماموریت را مقام معظم رهبری تاکید کردند. ماموریت اول خنثی سازی تحریم هاست که کل دولت باید این را دنبال کند. هدف اول ما این است که تحریم ها و فشار آن را بر مردم خنثی کنیم.

وی افزود: ماموریت دیگر تلاش برای رفع تحریم هاست که ماموریت خاص وزارت امور خارجه است. تعبیری را حضرت آقا داشتند که ایشان فرمودند ما می توانیم تحریم ها را از طریق شرافتمندانه رفع کنیم. این تکلیف را ایشان به عهده وزارت خارجه گذاشتند. ما هم به دنبال رفع تحریمها به صورت شرافتمندانه خواهیم بود. اکنون تلاش می کنیم به شکل عزتمندانه مذاکرات جلو رود.

عراقچی با بیان اینکه ما یک ساعت هم برای برداشتن تحریم ها تاخیر نخواهیم کرد، گفت: حتما تلاش ما شروع خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. ما تاخیر نمی کنیم و البته تعجیل بی جهت هم نخواهیم داشت. از همه ظرفیت های کشور استفاده خواهیم کرد. تلاش می کنیم با وفاق ملی در این حوزه وارد شویم. کسانی که با دیپلمات های ما مواجه می شوند باید بدانند ملتی پشت دیپلمات ها وجود دارد.

وزیر امور خارجه همچنین اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد این وفاق ملی را پشت سر سیاست خارجی جمع کنیم.

وی درباره قانون اقدام جامع راهبردی و مذاکرات گفت: اواخر سال 99 وقتی بایدن رئیس جمهور شد آمریکا ابراز علاقه کرد تا به برجام بازگردد. این درخواست از سوی ایران رد نشد بلکه شرایطی مطرح شد. مجلس هم قانون راهبردی را در همان حوالی تصویب کرده بود. شش دوره از مذاکرات را قبل از دولت شهید رئیسی من ادامه دادم و بعد از دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد.

وی افزود: اکنون احیای مذاکرات  مانند گذشته نیست و دنیا عوض شده است. جنگ اوکراین و جنگ علیه غزه شرایط را دگرگون کرده است. تصویری که اکنون وجود دارد متفاوت است. لذا برجام به شکل فعلی قابل احیا نیست و حتما قسمت هایی از ان باید تغییر کند.

عراقچی ادامه داد: شرایط متفاوت است و ما باید با نگاه متفاوتی وارد صحنه شویم. همه مذاکرات قبلی می تواند مرجعی باشد. باید مذاکرات جدیدی شکل بگیرد و این آسان نیست. ما این را یک تکلیف برای خود می دانیم. ما از همه ظرفیت های علمی و حقوقی کشور در این خصوص استفاده خواهیم کرد.

 

پ