تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3758210
شناسه : 3758210
تاریخ :
ضربه سوزان حزب‌الله به اسرائیل با آتش سوزی در ۸۰۰ نقطه اقتصاد ایران: تبادل آتش ده ماه اخیر میان نیروهای مقاومت اسلامی لبنان و نظامیان صهیونیست به ویژه در منطقه جولان اشغالی باعث وقوع ۸۰۰ آتش سوزی‌ گسترده و نابودی نزدیک به ۱۹ هکتار از اراضی شمال فلسطین اشغالی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب‌الله لبنان از روز 8 اکتبر 2023 برای کمک به گروه‌های مقاومت در غزه «تبادل آتش» با اسرائیل را آغاز کرد و در طول 10 ماه گذشته به طور مستمر و بی وقفه آن را ادامه داده است. این تبادل آتش بجز اینکه تمرکز اسرائیل بر جبهه غزه را کاهش داده، یک سوم ارتش این رژیم را به اطراف جبهه شمالی کشانده و باعث تخلیه 50 شهرک و 66 هزار نفر از این منطقه شده است. علاوه بر این ضربات مقاومت اسلامی لبنان به مناطق شمال سرزمین های اشغالی موجب وقوع آتش سوزی‌های بزرگ و گسترده شده است.

گزارش جدید شبکه 12 تلویزیون اسرائیل از آتش سوزی در حدود 800 نقطه در شمال سرزمین‌های اشغالی – بویژه در جولان اشغالی و الجلیل – حکایت دارد.

جولان اشغالی , حزب‌ الله لبنان ,

این آتش سوزی‌ها در مجموع موجب حریق و از بین رفتن 18.9 هکتار از اراضی مناطق اشغالی سرزمین‌های اشغالی شده که در مقایسه با آتش‌سوزی‌های سال 2010 در حاشیه کوه کَرمِل در مقیاس بسیار بزرگ‌تری اتفاق افتاده است. برآوردها حاکی از آن است که 10 هکتار از مناطقی که در آتش سوخته را مزارع تشکیل می‌دهد و این امر به بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی آسیب جدی وارد خواهد کرد. به گزارش شبکه 12 تلویزیون اسرائیل، کشاورزان اسرائیلی به شدت از تداوم ضربات ناشی از سلسله آتش سوزی‌ها مستأصل شده اند؛ چرا که این عدد در مقیاس جغرافیایی سرزمین های اشغالی، عددی قابل توجه به شمار می رود.

«تومر آلماگور» نویسنده این گزارش می‌نویسد: یکی از ابعاد نادیده درگیری در شمال – از 7 اکتبر به بعد، رسیدن هزاران پرتابه به درون مرزهای اسرائیل و سوختن نزدیک به 20 هکتار از اراضی شمال اسرائیل است که به سطحی بی سابقه رسیده است. در همین راستا «آمیت دولف»، بوم‌شناس اداره محیط زیست و پارک‌های منطقه شمالی به شبکه 12 تلویزیون اسرائیل گفت: «ما در مورد آتش‌سوزی‌های بسیار بزرگ صحبت می‌کنیم، اینها اعدادی هستند که در گذشته هرگز نظیر آن را ندیده‌ایم.»

جولان اشغالی , حزب‌ الله لبنان ,

بر اساس داده‌های اداره محیط زیست و پارک‌های منطقه شمالی سرزمین‌های اشغالی، وسعت مناطق طعمه حریق از ابتدای سال 2024 بیش از 200 درصد بیشتر از هر سال در 5 سال گذشته است. همچنین این آتش سوزی‌ها بسیار بزرگتر از آتش سوزی‌هایی است که در جریان جنگ سی و سه روزه در سال 2006 و آتش سوزی کرمل در سال 2010 رخ داده بود.

عمده مناطقی که در شمال سرزمین‌های اشغالی طعمه حریق شده شامل 11.4 هکتار در بلندی های اشغالی جولان بوده است. در این منطقه به دلیل پوشش گیاهی علفزار قابلیت اشتعال به شدت زیاد است. 1.7 هکتار 7.4 هکتار باقی مانده نیز شامل جنگل‌های این منطقه است که دچار حریق شده است. ارزیابی های کارشناسی حاکی از آن است که روند بهبودی احتمالاً در ارتفاعات جولان اشغالی سریع تر طی شود، ولی در مراتع و جنگل‌ها قطعاً زمان بیشتری خواهد برد.

آمار بیانگر این واقعیت است که حدود نیمی از منطقه‌ای که در آتش سوخته  جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌آید. از این وسعت، 1.5 هکتار را مناطق حفاظت شده کوه رامیم، نیم هکتار دیگر نیز در اطراف رودخانه دیشون ، 0.3 هکتار در یهودیه و بالاخره 0.33 هکتار در بانیاس واقع است. دولف در این رابطه همچنین توضیح داد: «بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مناطق چمن‌زار یا پر درخت و همچنین در جنگل‌ها رخ داده است.»

این آتش سوزی‌ها که بخش قابل توجهی از آن ناشی از نفوذ 6500 موشک از خاک لبنان به عمق فلسطین اشغالی در 10 ماهه سپری شده از جنگ بوده، در 790 نقطه در شمال منجر به وقوع حریق شده است.

«رشف ایلان نهمیاس»، مسئول جنگلداری و مناطق روستایی در بخش آتش نشانی و نجات بخش شمالی اراضی اشغالی نیز در این باره افزود: «فصل تابستان شرایط آب و هوایی را به همراه دارد که خود به خود باعث گسترش آتش سوزی می شود، اکنون رهگیری موشک‌ها و یا برخورد آنها به این مناطق هم آتش سوزی‌های زیادی در مناطق باز ایجاد کرده است.»

جولان اشغالی , حزب‌ الله لبنان ,

ضربات وارده به صنعت کشاورزی اسرائیل

آتش سوزی‌های ناشی از ضربات موشکی و پهپادی مقاومت اسلامی لبنان در عین حال خسارت سنگینی به کشاورزان شمال اراضی اشغالی نیز وارد کرده و سطح وسیعی از مراتع و محصولات کشاورزی را به طور کامل سوزانده و نابود کرده است. بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیست، در سالهای اخیر بیش از 10 هکتار از مزارع و بیش از 100 هکتار چراگاه در آتش سوخته و نابوده شده است. بیشترین خسارت به باغ‌های سیب و کیوی و سیستم‌های آبیاری متمرکز وارد شده است. این سیستم‌ها به کلی در مناطق مذکور تخریب شده اند. در مجموع حدود 10 درصد از مناطق کشاورزی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان و سوریه در شمال سرزمین های اشغالی قرار دارد.

«رانی بارنس»، عضو شورای گیاهان رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به فاجعه بار بودن وضعیت کشاورزان در شمال سرزمین‌های اشغالی به شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت: کشاورزی در اسرائیل دچار آسیب بزرگی شده است. کشاورزان زیادی دلسرد شده اند و وضعیت بسیار دشوار است.

وی همچنین  افزود: کشاورزان زیادی را می توان یافت که کل مزرعه آنها در آتش سوخته است. آسیب‌های وارد شده به این مزارع آثار طولانی مدتی دارد و بازیابی این مناطق، سال‌ها به طول می‌انجامد و هزینه‌های هنگفتی را به ما تحمیل می‌کند. در برخی مزارع اگر همین امروز تبادل آتش با لبنان تمام شود، 6 سال برای بازسازی زمان نیاز دارند.

آتش سوزی‌ها در شمال سرزمین‌های اشغالی یکی از ابعاد نادیده و مکتوم نبرد طوفان الاقصی و تبادل آتش میان صهیونیست‌ها و حزب الله لبنان در طول ده ماه سپری شده از جنگ به حساب می‌آیند. این تبادل آتش بجز اینکه تمرکز اسرائیل بر جبهه غزه را کاهش داده، یک سوم ارتش این رژیم را در جبهه شمالی مشغول ساخته و باعث تخلیه 50 شهرک و 66 هزار نفر از این منطقه شده است. از سوی دیگر نیز نزدیک به 20 هکتار از اراضی اشغالی در جولان و الجلیل علیا و سفلی طعمه حریق شده که می‌تواند دردسرهایی جدی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته باشد، از جمله آنها می‌توان به تضعیف امنیت غذایی در سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد.

انتهای پیام/