تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3758147
شناسه : 3758147
تاریخ :
شرکت‌های چینی روشی هوشمندانه و عجیب برای دورزدن تحریم‌ها پیدا کرده‌اند اقتصاد ایران: شرکت‌های چینی با استفاده از خدمات ابری شرکت‌های بزرگ، راهی جالب برای دور زدن تحریم‌های آمریکا پیدا کرده‌اند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

آمریکا فروش پردازنده‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و رایانش پُربازده (HPC) را به شرکت‌های چینی محدود کرده است. اما طبق گزارش رویترز، این شرکت‌ها می‌توانند ازطریق سرویس‌های ابری مانند آمازون AWS و مایکروسافت Azure به پردازنده‌های قدرتمند آمریکایی دسترسی پیدا کنند. اگرچه دولت ایالات‌متحده درحال بررسی محدودسازی دسترسی چینی‌ها و سایر کشورهای تحریم‌شده به سرویس‌های ابری آمریکایی است، درحال‌حاضر آن‌ها می‌توانند با استفاده از سرویس‌هایی مانند AWS و Azure، تحریم‌ها را دور بزنند.

بررسی بیش‌از ۵۰ سند مناقصه‌ی عمومی نشان می‌دهد که حداقل ۱۱ شرکت چینی طی یک‌سال گذشته ازطریق سرویس‌های ابری به فناوری‌های هوش مصنوعی تحریم‌شده ازطرف آمریکا دست یافته‌اند. در واقع، چهار مورد از این شرکت‌ها آمازون را به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری خود معرفی کرده‌اند، اگرچه آن‌ها به‌جای دسترسی مستقیم از آمازون، ازطریق واسطه‌های چینی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند.

دانشگاه شنژن حدود ۲۸,۰۰۰ دلار برای دسترسی به سرورهای ابری آمازون که از پردازنده‌های انویدیا A100 و H100 بهره می‌برند با هدف کار روی پروژه‌ای نامشخص هزینه کرده است. درحال‌حاضر امکان صادرات مستقیم این پردازنده‌ها به چین وجود ندارد، اما دانشگاه مذکور ازطریق واسطه‌ای به نام Yunda Technology از پردازنده‌های هوش مصنوعی قدرتمند انویدیا استفاده می‌کند.

آزمایشگاه ژجیانگ (Zhejiang Lab) که درحال توسعه‌ی مدل زبانی بزرگ (LLM) خود به نام GeoGPT است، با اشاره به ناتوانی در تأمین قدرت محاسباتی کافی از Alicloud علی بابا، قصد داشت حدود ۲۵,۸۰۰ دلار برای سرویس‌های ابری آمازون هزینه کند. البته این خرید به دلایلی نامعلوم انجام نشد و آزمایشگاه هم نحوه‌ی تأمین نهایی نیازهای محاسباتی خود را فاش نکرد.

مقالات مرتبط:
  • تحریم‌های چین ممکن است ضرر ۱۲ میلیارد دلاری به انویدیا بزند
  • از امروز دسترسی کاربران ایران، روسیه، چین و چند کشور دیگر به APIهای OpenAI مسدود می‌شود

مؤسسه‌ی تحقیقات پیشرفته‌ی سوجو در دانشگاه علم و فناوری چین (USTC) در ماه مارس (اسفند ۱۴۰۲ و فروردین ۱۴۰۳) مناقصه‌ای برای اجاره‌ی ۵۰۰ سرور ابری، که هر کدام از ۸ تراشه‌ی انویدیا A100 بهره می‌برند برگزار کرد. مرکز عملیات محاسبات پیشرفته‌ی هفی (Hefei Advanced Computing Center Operation Management) این سرورها را تا ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) تأمین کرد، اما ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری همچنان ناشناخته باقی ماند. در ماه می (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳) به‌دلیل استفاده از فناوری آمریکایی برای محاسبات کوانتومی با کاربردهای بالقوه‌ی نظامی و هسته‌ای، USTC در لیست تحریم‌های آمریکا (Entity List) قرار گرفت.

آمازون و سایر شرکت‌هایی که چینی‌ها از سرویس‌های آن‌ها برای دسترسی به پردازنده‌های انویدیا H100 و A100 استفاده کرده‌اند می‌گویند که فعالیت‌هایشان با تمام قوانین ایالات‌متحده مطابقت دارد. به دنبال پرس‌و‌جوهای رویترز، آمازون برخی از پست‌های تبلیغاتی را در پلتفرم‌های چینی‌زبان خود به‌روزرسانی یا حذف کرد، که افزایش نظارت بر خدمات آن‌ها در چین را نشان می‌دهد.