تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3757955
شناسه : 3757955
تاریخ :
راهکار یک نماینده مجلس برای حل ناترازی بنزین اقتصاد ایران: عضو مجلس شورای اسلامی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به افراد به لحاظ مدیریت مصرف برایمان مزیت خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش  خبرگزاری  اقتصادایران،بنزین جزو کالاهای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر، تبدیل به یک واردکننده بنزین شده‌ایم و به زعم کارشناسان، این روند قابل قبول نیست. شواهد نشان می‌دهد که میزان تولید بنزین در کشورمان کم نیست، بلکه ناترازی موجود بر اثر انحرافاتی مانند قاچاق بنزین و عدم کنترل مصرف رخ داده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که تقاضای بنزین در کشور به صورت روزافزون در حال افزایش است. به نظر می‌رسد، سرکوب قیمتی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر مصرف بی رویه بنزین در کشور است. بر همین اساس، روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر مطرح شده است. در این روش، هر فرد تا میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند می‌شود و هر کس که مصرف مازادی داشته باشد، باید آن را از بازار آزاد تهیه کند.

به زعم بسیاری، اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار پیش روی دولت است. زیرا در شرایط فعلی نمی‌توانیم به واقعی‌سازی قیمت بنزین بپردازیم و این امر پیامدهای اجتماعی برایمان دارد. در این وضعیت، اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند به لحاظ عدالتی اجتماعی و کنترل مصرف به نفع کشور باشد.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که وابستگی به واردات بنزین، علاوه بر اینکه به لحاظ اقتصادی برایمان ضرر دارد، از نظر امنیت انرژی نیز برای کشور مضر است. زیرا در این وضعیت، بنزین نیز می‌تواند به یکی دیگر از اهداف تحریم‌ها تبدیل شود و برایمان دردسر ایجاد کند.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، دولت چهاردهم چاره‌ای ندارد جز این که به سمت اعمال روش اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کند و زمینه را برای کنترل مصرف در کشور به وجود بیاورد.

نظرات عبدالوحید فیاضی، عضو مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص لزوم اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و ارائه برنامه دولت در این زمینه می‌خوانید.

فیاضی در خصوص این موضوع که به گفته رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت، اما به هر فرد سهمیه بنزین اختصاص پیدا می‌کند، تصریح کرد: اجرای این طرح که در واقع همان اختصاص سهمیه بنزین به نفر است، نسبت به وضعیت فعلی مزیت دارد. شرایطی که الان ما در کشور به لحاظ مصرف بنزین داریم، نابسامان و نابرابر است. این وضعیت نیاز به بازبینی دارد و باید به سمت اعمال روش‌هایی برویم که ضمن ایجاد عدالت اجتماعی به کنترل مصرف نیز مبادرت کنیم.

وی ادامه داد: تقاضای روزافزون بنزین در کشور به لحاظ اقتصادی برایمان مضرات زیادی دارد. در این شرایط، هر چقدر به افزایش تولید بنزین می‌پردازیم، پاسخگوی نیاز کشور نیستیم و حتی به واردات هم می‌پردازیم. بنابراین، نیاز است طرح جامعی در حوزه بنزین به منظور مدیریت مصرف به اجرا بگذاریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به نفر نسبت به وضعیت موجود مزیت بیشتری برایمان دارد. این روش می‌تواند تا حد زیادی مشکل نابرابری و مصرف بالا را حل کند. به این ترتیب، حل و فصل مشکل ناترازی بنزین نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

فیاضی گفت: طرح جامعی که بتواند مشکل نابرابری و ناترازی را در حوزه بنزین حل کند، قابل قبول است و نسبت به شرایط فعلی برایمان مزیت دارد. نابرابری که در حال حاضر در حوزه بنزین شاهد هستیم، منشاء اختلاف طبقاتی است و ناترازی نیز منشاء نابسامانی اقتصادی و هدررفت منابع است و باید حل و فصل شود.

وی ادامه داد: باید دولت برنامه خود را در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به نفر ارائه دهد و جوانب آن را مورد بررسی قرار دهیم. در شرایط فعلی نمی‌توانیم به افزایش قیمت بنزین مبادرت کنیم، زیرا اثرات تورم‌زا خواهد داشت. اما از روش‌های دیگر مانند اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌توانیم بهره ببریم.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر طرحی که در زمینه بنزین به اجرا گذاشته می‌شود، باید بتواند موضوع نابرابری و ناترازی را به صورت همزمان حل و فصل کند و مدیریت مصرف را برایمان به ارمغان بیاورد.

فیاضی گفت: اختصاص سهمیه بنزین به لحاظ مدیریت مصرف برایمان مزیت خواهد داشت. زیرا وقتی افراد بدانند که فقط میزان مشخصی از بنزین یارانه‌ای در اختیار دارند، برای استفاده درست از آن برنامه‌ریزی می‌کنند. بر اساس اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، نوعی اصلاح الگوی مصرف نیز در کشور صورت می‌گیرد و حل ناترازی بنزین به وقوع خواهد پیوست که برایمان مزیت زیادی دارد.