تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3757858
شناسه : 3757858
تاریخ :
خدمات مواکب فرهنگی به کودکان زوار/ شور حسینی در مرز باشماق اقتصاد ایران: مریوان- موکب‌های فرهنگی ویژه کودکان زوار امسال در مرز باشماق مریوان برپا شده تا با ارائه خدمات فرهنگی به آنها لحظاتی به یادماندنی در سفر معنوی آنها برجای بگذارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: زائران اربعین حسینی دسته دسته از اقصی نقاط کشور راهی مرزهای ۶ گانه کشور می‌شوند تا از این مسیر خود را به کربلای معلی برسانند.

باشماق یکی از این مرزها است که با برپایی ۳۰ موکب استقبال، پذیرایی، اقدامات فرهنگی و هنری، بهداشت و درمان، راهنمایی، گمشدگان و غیره زمینه سهولت تردد زائران را فراهم کرده است.

مرز باشماق این روزها با تفاوت دمای ۲۰ درجه و خلوت بودن مسیر یکی از مرزهایی است که از سوی مسؤولان کشوری و استانی برای تردد زائران توصیه شده است و در کنار آب و هوای مطلوب و طبیعت چشم‌نوازی که دارد، مردم شهرهای مریوان و سروآباد دست به دست هم داده‌اند تا در کنار مسؤولان خادم زوار اربعین حسینی باشند.

ادارات فرهنگی نیز در این میان با برپایی موکب‌های فرهنگی زمینه‌خدمت‌به زائران را فراهم کرده‌اند.

در میان موکب‌ها، موکب‌هایی از سوی کتابخانه‌های عمومی کردستان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان زوار برپا شده است که زمینه ساز خدمت به کودکان هستند و لحظاتی شاد و به یادماندنی را برای آنها به ارمغان می‌آورند.

خدمات مواکب فرهنگی به کودکان زوار/ شور حسینی در مرز باشماق

اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی برای کودکان و نوجوانان زائر در مرز باشماق

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خدمات خوبی به واسطه ادارات و مردم برای زوار اربعین در مرز باشماق فراهم شده است و شعار ما در موکب فرهنگی، کتاب آزادگان حسین (ع) است که با همین شعار کار خود را شروع کردیم و سعی شده برنامه‌های متعددی در این موکب فرهنگی خصوصاً برای کودکان و نوجوانان تدارک دیده شود.

معصومه حسنی خوانسار اذعان کرد: خوشبختانه استقبال خوبی از این موکب شده و هدف ما هم تلفیق شور و شعور حسینی بوده است.

وی بیان کرد: اقدامات ما در این موکب ضمن احترام به قدوم زوار، یاد دادن اینکه ببینند و بدانند که به کجا می‌روند و چرا می‌روند، است.

خدمات مواکب فرهنگی به کودکان زوار/ شور حسینی در مرز باشماق

برگزاری مسابقات فرهنگی ویژه زوار کودک

وی تصریح کرد: در این موکب پویش و مسابقه، سرگرمی، نقاشی، رنگ آمیزی، کاردستی، نمایش نماهنگ متناسب با اربعین، نمایش فیلم و انجام اقدامات دیگر برای زوار کودک انجام می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان افزود: همچنین ارائه استند عکس یادگاری با نام پویش مهربانی و استند عکس کودکان زوار کتابخانه با تصویر مقام معظم رهبری را ایجاد کردیم.

حسنی‌خوانسار اذعان کرد: هرکسی با هر میزان ارادتی که به شهدا دارد در طرح بیعت با شهدا دست نوشته‌ای متناسب می‌نویسد، و یا در طرح زیارتی شهدا کارت‌هایی طراحی شده که به کودکان می‌دهیم تا در اولین مکان تصویر عکس خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

خدمات مواکب فرهنگی به کودکان زوار/ شور حسینی در مرز باشماق

ایجاد فرصتی برای مطالعه نوجوانان زائر

وی خاطرنشان کرد: قصه کتاب عاشورایی و استند کتاب برای بهره بردن نوجوانان از شرایط تحقیق و مطالعه ایجاد شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ادامه داد: همچنین بسته‌های فرهنگی برای تقدیم به زوار تدارک دیده شده است، و ۴ عنوان کتاب صوتی از طریق بلوتوث در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.

حسینی‌خوانسار گفت: موکب فرهنگ در ۵ استان کشور فعال است و در کردستان دومین سال برپایی این موکب است که خوشبختانه فعالیت‌های خلاقانه در آن اجرا شده است.

آشنا کردن کودکان زوار با فرهنگ عاشورایی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اربعین فرصت ارزشمندی برای ترویج معنویت در جامعه به ویژه میان کودکان و نوجوانان دانست، اظهار کرد: باید کودکان را با فرهنگ عاشورایی آشنا کرد و هدف امام حسین از قیام در کربلا را به آنها آموخت.

حمیدرضا گوهری انجام اقدامات فرهنگی در موکب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان را از فعالیت‌های این کانون در مرز باشماق اعلام کرد و گفت: این مهم فرصت و شرایطی فراهم کرد تا زائران کودک و نوجوان بتوانند ضمن استراحت در موکب، با فرهنگ عاشورایی نیز آشنا شدند.

خدمات مواکب فرهنگی به کودکان زوار/ شور حسینی در مرز باشماق

وی اهدای دست سازه‌های کودکان کانون پرورش فکری کودکان کردستان به کودکان زائر را از فعالیت‌های این موکب عنوان کرد و یادآور شد: اهدای دست‌سازه‌های کودکان این استان به کودکان زائر دوستی و همدلی را بین آنها ایجاد می‌کند.

ترویج مسائل اسلامی و دینی در موکب کودکان اربعینی مرز باشماق

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی موکب این کانون در مرز باشماق پرداخت و افزود: برپایی ایستگاه نقاشی، ارائه دلنوشته‌های ادبی، ترویج مسائل اسلامی و دینی در این موکب انجام می‌شود.

گوهری بیان کرد: تمامی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرز باشماق به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی انجام می‌شود و در این راستا از ظرفیت کارشناسان کانون پرورش فکری استان بهره گرفته شده است.

کودکان و نوجوانان زائری که همراه والدین خود در پیاده روی اربعین حسینی شرکت دارند وجودشان در این آئین معنوی نویدبخش رشد جامعه‌ای معنوی و مبتنی بر ارزش‌های دینی خواهد بود که تقویت وحدت و همدلی بیش از پیش جامعه اسلامی و ایرانی را به دنبال دارد.