تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3757675
شناسه : 3757675
تاریخ :
تحولات اوکراین|ادامه تامین تسلیحاتی کی‌یف از سوی آمریکا اقتصاد ایران: عدم تمایل واشنگتن برای توقف درگیری، بازدید گروسی از نیروگاه هسته‌ای کورسک، آمادگی بلاروس برای مقابله با تحریکات مرزی اوکراین و بازگشت ترامپ به کاخ سفید به معنای پیروزی روسیه، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری "آسوشیتدپرس" شب گذشته، پنج‌شنبه، گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد یک بسته جدید کمک نظامی به ارزش حدود 125 میلیون دلار به اوکراین ارسال کند. 

به گفته مقامات آمریکایی، این بسته شامل موشک‌های مورد نیاز سیستم‌های پدافند هوایی، مهمات برای سامانه‌های پرتاب موشک‌های متحرک HIMARS، موشک‌های ضدتانک Javelin و مجموعه‌ای از دیگر موشک‌های ضدتانک، سیستم‌ها و تجهیزات مبارزه با پهپادها و جنگ الکترونیک، مهمات توپخانه‌ای 155 و 105 میلی‌متری، وسایل نقلیه نظامی و دیگر تجهیزات خواهد بود.

بر اساس گزارش این آژانس، اعلام رسمی ارسال این کمک ممکن است روز جمعه انجام شود. همچنین انتظار می‌رود که تسلیحات وعده داده شده از "ذخایر پنتاگون" تأمین شده و در کوتاهترین زمان ممکن به اوکراین ارسال خواهد شد.

پیش‌تر، در اواسط آگوست، کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد بسته‌های جدید کمک نظامی برای اوکراین بفرستد. پنتاگون اطمینان داده که واشنگتن حتی پس از حمله نیروهای مسلح اوکراین به منطقه کورسک روسیه، همچنان به ارسال تسلیحات به کی‌یف ادامه خواهد داد. 

همچنین روزنامه "پولیتیکو" به نقل از مقامات دولت آمریکا گزارش داد که دولت بایدن بحث‌هایی را در خصوص ارائه موشک‌های کروز دوربرد JASSM به اوکراین آغاز کرده، اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

در اواخر ماه جولای، ایالات متحده بسته تسلیحاتی قبلی خود به ارزش 200 میلیون دلار را برای اوکراین اختصاص داد که شامل تجهیزات پدافند هوایی و تسلیحات ضد تانک بود. علاوه بر این، پنتاگون به طور اضافی یک بسته کمک قابل توجه امنیتی برای تقویت توانایی‌های دفاعی کی‌یف در بلندمدت ارائه کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و دوازدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

******

سفیر روسیه: آمریکا می‌توانست مانع از حمله اوکراین به کورسک شود

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده شب گذشته در گفت‌وگو با "شبکه اول" تلویزیون روسیه، ابراز عقیده کرد که واشنگتن در صورت تمایل می‌توانست «به اشاره یک انگشت» اقدامات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک را متوقف کند.

آنتونوف در این مصاحبه تلویزیونی گفت: «اگر آمریکایی‌ها از آنچه در منطقه کورسک رخ می‌دهد، جایی که شهروندان عادی، کودکان، زنان و سالمندان ما کشته می‌شوند، ناراضی بودند، کافی بود، به زبان آمریکایی، به سادگی انگشت خود را به معنای عدم موافقت با این کار تکان دهند و در کی‌یف فوراً این عملیات را متوقف می‌کردند.»

او در واکنش به این  ادعا که گویا آمریکا از برنامه‌های کی‌یف برای حمله به خاک روسیه مطلع نبوده، یادآور شد که اوکراین هرگز هیچ اقدامی را بدون تأیید واشنگتن انجام نمی‌دهد. سفیر روسیه افزود: «اگرچه در این مورد زیاد صحبت نمی‌شود، اما ما به خوبی می‌دانیم که  صدها متخصص و کارشناس نظامی آمریکایی به عنوان مشاور در کنار  زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) حضور دارند.»

چند روز قبل، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید، در یک نشست خبری مدعی شد که واشنگتن از نیات‌ و اهداف نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک اطلاعی ندارد. او افزود که «نمی‌تواند و نمی‌خواهد» درباره عملیات نظامی کی‌یف اظهار نظر کند، زیرا این موضوع خارج از صلاحیت او است.

کربی همچنین یادآور شد که کاخ سفید به دقت جابه‌جایی نظامیان روسی در مناطق مرزی را زیر نظر دارد.

روسیه آژانس را از وجود بقایای پهپاد اوکراینی در نیروگاه هسته‌ای کورسک مطلع کرد

بخش مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اعلام کرد که روسیه این سازمان را از کشف بقایای یک پهپاد اوکراینی در محوطه نیروگاه هسته‌ای کورسک، در فاصله 100 متری از انبار سوخت مصرف‌شده آن، مطلع کرده است. 

در بیانیه آژانس آمده است: «گزارش شده که قطعات پهپاد مهاجم در فاصله حدود 100 متری از انبار سوخت مصرف‌شده نیروگاه کشف شده‌ است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطلع شده که این پهپاد در اوایل صبح روز 22 آگوست سرنگون شده است.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فعالیت‌های نظامی در نزدیکی نیروگاه‌های هسته‌ای را تهدیدی جدی برای امنیت هسته‌ای توصیف کرد.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در نشستی با اعضای دولت درباره وضعیت در مناطق مرزی کشور، یادآور شد که نیروهای اوکراینی در شب 22 آگوست تلاش کردند به نیروگاه هسته‌ای کورسک حمله کنند.

گروسی هفته آینده از نیروگاه هسته‌ای کورسک بازدید خواهد کرد

در بیانیه منتشره از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اعلام شده که  رافائل گروسی، مدیرکل این سازمان در طول بازدید خود از منطقه درگیری کورسک که هفته آینده انجام خواهد شد، شخصاً وضعیت امنیتی در نیروگاه هسته‌ای کورسک را ارزیابی خواهد کرد.

در این زمینه، گروسی نیز تأیید کرد که قصد دارد در طول بازدید خود از این تاسیسات، وضعیت را بطور دقیق مورد ارزیابی قرار دهد.

در همان روز، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که مسائل عملی مربوط به بازدید پیش‌روی گروسی از نیروگاه هسته‌ای کورسک را با وی مورد بررسی قرار داده است.

آلکسی لیخاچف، مدیرکل شرکت "راس‌اتم"، چند روز قبل در گفت‌وگوی تلفنی با گروسی هشدار داد که وضعیت امنیتی پیرامون نیروگاه‌های هسته‌ای کورسک و زاپروژیا به دلیل حملات طرف اوکراینی همچنان رو به وخامت است.

رئیس‌جمهور چک صلح عادلانه برای اوکراین را توهم دانست

پیتر پاول، رئیس‌جمهور چک، صلح عادلانه برای اوکراین در پایان درگیری نظامی با روسیه را یک توهم می‌داند. منظور او از صلح عادلانه، بازپس‌گیری کنترل کی‌یف بر مناطق از دست رفته این کشور، از جمله شبه‌جزیره کریمه و دریافت غرامت از مسکو است. او معتقد است که واقعیت ممکن است با این امیدواری متفاوت باشد. 

پاول گفت: «همان‌طور که احتمالاً همه ما احساس می‌کنیم، این آرزو بیشتر یک توهم است تا واقعیت.»

وی معتقد است که مسکو حتی پس از مذاکرات صلح، کنترل بخشی از مناطق شرقی اوکراین را حفظ خواهد کرد. با این حال، او تأکید کرد که کی‌یف و شرکایش باید تا حد امکان برای دستیابی به یک صلح عادلانه تلاش کنند.

 تحریم‌های ضدروسی غرب یک اشتباه بزرگ است

علیشر عثمانوف، کارآفرین و تاجر معروف روس، در مصاحبه‌ای با روزنامه "Corriere della Sera" تحریم‌های غرب علیه بازرگانان روس به دلایل سیاسی، را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد و یادآور شد که بیشترین آسیب از این محدودیت‌ها متوجه کشورهای اروپایی شده است.

عثمانوف گفت: «بازرگانان هیچ تأثیری بر تصمیم‌گیری‌های سیاسی در روسیه ندارند، اما آنها غرب و شرق را به خوبی می‌شناسند، شرکت‌های چندملیتی تأسیس کرده و در خارج سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما اکنون به دلیل تحریم‌ها بیشتر در کشور خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و هیچ توهمی درباره بی‌طرفی حوزه‌های قضایی غربی ندارند.»

وی افزود که غرب اکنون نتایج کاملاً متضادی از تحریم‌های اعمال‌شده خود را مشاهده می‌کند و برخلاف انتظارات، این محدودیت‌ها بیشتر به ضرر اروپایی‌ها بوده تا روس‌ها.

عثمانوف یادآور شد: «آنها می‌خواستند به اقتصاد روسیه آسیب بزنند، اما این اقتصاد همچنان در حال رشد است. آنها می‌خواستند نخبگان اقتصادی را تنبیه کنند، اما روس‌ها پول خود را به کشورشان بازگرداندند. اقتصاد روسیه موفق شده با تحریم‌ها سازگاری پیدا کند، در حالی که بازارهای اروپایی در حال آسیب دیدن از اعمال تحریم‌های ضدروسی هستند.»

سناتور آمریکایی: بازگشت ترامپ به کاخ سفید به معنای پیروزی روسیه در اوکراین است

بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا معتقد است که در صورت بازگشت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده به کاخ سفید، روسیه در درگیری نظامی در اوکراین پیروز خواهد شد.

کاردین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی "CNN" در حاشیه کنگره ملی حزب دموکرات در شیکاگو و در پاسخ به سؤالی درباره پیامدهای پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر، گفت: «من فکر می‌کنم از جمله مشخص‌ترین پیامدها این باشد که روسیه در جنگ اوکراین پیروز خواهد شد.» 

پیشتر، مایکل والتز، عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، گفته بود که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، او ممکن است حاضر شود که به ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه دهد، اگر روسیه به آغاز مذاکرات صلح تن ندهد. او افزود که ترامپ استراتژی‌ خاص خود را به اجرا گذاشته و تلاش خواهد کرد روسیه و اوکراین را به مذاکرات برای حل‌وفصل درگیری‌ها سوق دهد.

درخواست برای حفظ توافقات  مربوط به کنترل تسلیحات با روسیه

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریک همچنین اظهار نظر کرد که روسیه و ایالات متحده باید توافقات کنترل تسلیحات را حفظ کنند. بن کاردین در حاشیه کنگره ملی حزب دموکرات در شیکاگو در پاسخ به سؤالی در این زمینه گفت: «مسلماً باید چنین شود.»

او تأکید کرد که هدف کاهش تعداد تسلیحات در سراسر جهان، به ویژه تسلیحات هسته‌ای همین امر است.

پیش‌تر، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، اعلام کرده بود که مسکو آماده است تا امکان انعقاد توافقات جدید سیاسی با ایالات متحده در حوزه کنترل تسلیحات و خلع سلاح را بررسی کند، اما ترجیح می‌دهد این توافقات از لحاظ قانونی الزام‌آور باشند. به گفته او، در حال حاضر، طرف آمریکایی قادر به تأمین تصویب توافقات در این حوزه نیست، توافقاتی که منعکس‌کننده اولویت‌های روسیه باشد.

آمادگی بلاروس برای واکنش به تحریکات از سوی اوکراین

الکساندر وولفویچ، دبیر شورای امنیت بلاروس و ژنرال ارتش این کشور  اعلام کرد که بلاروس از تمامی گروه‌های مسلح تشکیل‌ شده در خاک اوکراین آگاه است و آمادگی دارد تا در صورت لزوم به‌طور مناسب به هرگونه تحریکات مرزی قاطعانه پاسخ دهد.

وولفویچ گفت که مینسک به ارزیابی تهدیدهای کنونی اهمیت زیادی می‌دهد، به‌طور مداوم اوضاع را زیر نظر دارد و اقداماتی را برای تأمین امنیت کشور اتخاذ می‌کند. او تأکید کرد که نظامیان بلاروس تجربه نیروهای مسلح روسیه در نبردهای اوکراین را مورد مطالعه قرار داده و به پیشرفته‌ترین تجهیزات جنگ الکترونیک و مقابله با پهپادها مجهز شده‌اند.

با این حال، او ابراز امیدواری کرد که کی‌یف اقدامات تحریک‌آمیز علیه بلاروس، که هدفش صلح و روابط همسایگی دوستانه است، انجام ندهد که باعث تنش جدید در منطقه شود.

چند روز قبل، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، اعلام کرد که پهپادهای اوکراینی به‌طور منظم به مرزهای جنوب شرقی این کشور تجاوز می‌کنند و بیش از 120 هزار نیروی نظامی اوکراینی در مرز دو کشور مستقر هستند. به گفته او، به همین دلیل، نیروهای بلاروس مجبور شدند تمام منطقه مرزی با اوکراین را مین‌گذاری کنند.

وزارت دفاع بلاروس نیز در همان زمان بر آمادگی ارتش برای مقابله با هرگونه تحریکات تأکید کرد.

قصد روسیه برای مطرح کردن موضوع جنایات ارتش اوکراین در سازمان ملل

رودین میروشنیک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور  قصد دارد موضوع جنایات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک روسیه را در سازمان ملل مطرح کند.

میروشنیک در یک نشست خبری گفت: «برای ما بسیار مهم است که کار مشترکی را برای ثبت، مستندسازی و معرفی جنایات رژیم کی‌یف، همدستان و مجریان آن، از جمله فرماندهان نظامی، سازماندهی کنیم و همه این اطلاعات باید برای ایجاد یک پرونده اثبات جنایات ارتش اوکراین در منطقه کورسک استفاده شده و به جامعه جهانی گزارش شود.»

این دیپلمات افزود که مسکو آماده است تا فشار بر مقامات کی‌یف را برای رعایت مقررات حقوق بشردوستانه بین‌المللی افزایش دهد.

اتحادیه اروپا سرنوشت خود را با نتیجه درگیری اوکراین گره زده است

کریل لوگینوف، نماینده موقت روسیه در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه خودشان سرنوشت آینده‌شان را با نتیجه درگیری نظامی در اوکراین گره زده‌اند. این اظهار نظر به دنبال بیانیه اخیر جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، انجام شد.

بورل هفته گذشته پس از گفت‌وگو با دمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، از تهاجم اوکراین به منطقه کورسک و استفاده از تسلیحات غربی برای حملات به خاک روسیه حمایت کرده و آن را «مبارزه مردم اوکراین برای صلح» توصیف کرده بود.

لوگینوف همچنین به این نکته اشاره کرد که اتحادیه اروپا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بلوک نظامی‌ است که نه تنها تسلیحات برای کی‌یف تولید می‌کند، بلکه به مقامات اوکراینی نشان می‌دهد که این تسلیحات باید به چه اهدافی اصابت کنند. وی افزود که مقامات اروپایی اوکراین را به سوی خودکشی سوق داده‌اند، تنها به این دلیل که قصد دارند به روسیه آسیب جبران‌ناپذیری وارد کنند.

تشکیل 400 پرونده فساد در میان مسئولان نظامی اوکراین

دفتر تحقیقات دولتی اوکراین اعلام کرد که از 24 فوریه 2022 تاکنون 408 پرونده فساد علیه کارکنان مراکز استخدام و سربازگیری در سراسر این کشور تشکیل شده است.

در این گزارش آمده است: «در نتیجه این بررسی‌ها، 73 نفر متهم شده‌اند، 37 پرونده مربوط به 61 نفر به دادگاه ارسال شده  و تاکنون 10 نفر به محکومیت‌های قضایی رسیده‌اند.»

طبق این اطلاعات، دفتر تحقیقات تخلفاتی در زمینه رشوه گیری در مراکز استخدام نظامی به ارزش 114 میلیون گریونا (حدود 2.757 میلیون دلار) را کشف کرده است.

قصد ناتو برای استقرار یک تیپ زرهی در مرز روسیه و فنلاند 

رسانه‌های فنلاندی فاش کردند که ائتلاف ناتو قصد دارد یک تیپ زرهی با تعداد حدود 5 هزار سرباز را در شهر میکلی فنلاند، در نزدیکی مرز با روسیه، مستقر کند.

گزارش شده که مقامات فنلاندی بر لزوم حضور نظامیان ناتو در خاک این کشور تأکید کرده‌اند. این ائتلاف قرار است در هفته‌های آینده به طور رسمی این تصمیم را اعلام کند.

برنامه ریزی شده که نیروهایی از سوئد و نروژ نیز به این گروه از  نظامیان ناتو که تعداد آنها 4 تا 5 هزار سرباز است، اضافه خواهند شد. این واحد نظامی جدید با نام FLF -"Forward Land Forces" (نیروهای زمینی پیشرو) شناخته می‌شود.

پیشتر، آنتی هاکینن، وزیر دفاع فنلاند، اعلام کرده بود که هلسینکی در حال مذاکره با چندین کشور ناتو برای استقرار نیروهای ائتلاف در خاک فنلاند است. در این رابطه، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مسکو افزایش فعالیت‌های نظامی در فنلاند پس از پیوستن این کشور به ناتو را مورد توجه قرار داده است.

انتهای پیام/