تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3757537
شناسه : 3757537
تاریخ :
چرایی اختلال در چرخه نقدینگی دارو/ پای یک بیمه‌ بزرگ در میان است اقتصاد ایران: مدیر اجرایی کانون هموفیلی ایران، به تبعات اختلال در تأمین نقدینگی صنایع دارویی و آثار آن در دسترسی بیماران به دارو اشاره‌ کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

احمد قویدل، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: عدم پرداخت‌های به موقع سازمان‌های بیمه گر به خصوص سازمان تأمین اجتماعی موجب اختلال اساسی در چرخه نقدینگی شرکت‌های پخش دارو گردیده است.

وی افزود در حالی که ماه‌ها است گروهی از بیماران هموفیلی از کمبود داروی هیومیت (برای بیماران مبتلا به اختلال ون ویلبراند) و فاکتور ۱۳ در رنج و عذاب به سر می‌برند، طی چند روز گذشته این کمبود مرتفع گردید اما شرکت پخش کننده به دلیل مطالبات سنگین مالی (۵ میلیارد تومان) از داروخانه مرکز درمان جامع هموفیلی ایران که ناشی از عدم پرداخت مطالبات این مرکز توسط سازمان تأمین اجتماعی است از تحویل سهمیه داروی این مرکز خودداری نموده است.

قویدل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه سازمان‌های بیمه گر از چه تاریخی مطالبات آن مرکز را نپرداخته اند، گفت: پرداخت‌های بیمه سلامت اگر چه عقب است، اما از نظم معینی برخوردار بوده و مطالبات داروخانه مرکز درمانی هموفیلی بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان است‌. اما سازمان تأمین اجتماعی از مرداد ۱۴۰۲ بدهی‌های خود را به صورت نامنظم و با جا گذاشتن برخی از صورتحساب‌ها پرداخت نموده و از دی ۱۴۰۲ تا کنون هیچ پرداختی نداشته و حجم سنگینی از نقدینگی شرکت‌های پخش در این سازمان بلوکه شده است. برای نمونه مطالبات داروخانه مرکز ما از سازمان تأمین اجتماعی ۴۲ میلیارد تومان است.

وی افزود: انصافاً هر مرکز طرف قرارداد در کشور چنین مطالباتی در حوزه صرفاً دارو از سازمان‌های بیمه گر داشته باشد عملاً نقدینگی بخش خصوصی کشور در این سازمان‌ها بلوکه شده است.

قویدل ادامه داد: عملاً این شرکت‌ها اهرم فشاری برای اخذ مطالبات خود ندارند و با توسل اهرم مرسوم تجاری از تحویل کالای خود فارغ از اینکه دارو است و موجب التیام درد بیمار است، به مرکز بدهکار خودداری می‌کنند.

مشاور هیأت مدیره کانون هموفیلی ایران افزود: داروی هیومیت با توجه به خونریزی‌های طبیعی ماهیانه زنان و دختران برای این گروه از بیماران بسیار ضروری و حیاتی است. متأسفانه ۴ سال گذشته یکی از دوره‌های پردرد برای بیماران هموفیلی بوده است.

وی گفت: بسیار امیدواریم دولت جدید بتواند مشکلات حوزه دارو و درمان را حل کند. از آنجا که رئیس جمهور استراتژی و برنامه خود را توصیه رهبری قرار داده است که "بیمار نباید رنجی جز رنج بیماری داشته باشد"، در انتظار اقدامات فوری رئیس جمهور و وزیر بهداشت دولت چهاردهم هستیم.

قویدل ادامه داد: اگرچه در نگاه کلی سفارش رئیس جمهور در رابطه با عدم عجله در عزل و نصب‌های مدیران میانی در یک نگاه کلی سفارش خردمندانه است اما از سوی دیگر در برخی از حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان به خصوص سازمان غذا و دارو و رفاه اجتماعی آنقدر نا به سامانی جدی است که وزرای جدید باید برای نصب مدیران کارآمد تعجیل کنند.

وی افزود: اگر چرخه نقدینگی بین بیمه‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش اصلاح نشود بحران‌های جدی تر دامن سلامت کشور را خواهد گرفت. رنج آور است که بیمار نیازمند دارو باشد و دارو در انبار شرکت پخش محبوس گردد. انواع دردها را بیمار بکشد، وضعیت اقتصادی شرکت‌های پخش بحرانی شود و کسی از سازمان تأمین اجتماعی نپرسد چرا چنین گره کوری در حوزه سلامت ایجاد کرده و پاسخگو هم نیست.

قویدل گفت: شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌آید رئیس جمهور برای حرکت دادن چرخه نقدینگی تأمین دارو و خدمات حوزه سلامت متقاضی برداشت از صندوق ذخیره ارزی گردد.

وی در پایان افزود: دولت چهاردهم باید این باور را داشته باشد که حوزه بهداشت و درمان یک حوزه امنیتی برای مردم است که هم در قانون اساسی حق بر سلامت تصریح گردیده و هم در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید گردیده است.‌