تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3757504
شناسه : 3757504
تاریخ :
شکایت وزارت راه از خبرنگاری که وزارتخانه را به فروش گذاشته بود! اقتصاد ایران: وزارت راه و شهرسازی در واکنش به انتشار گزارش تحقیقی اقتصاد آنلاین درباره «ایرادات فاحش و اطلاعات اشتباه» سامانه املاک و اسکان این وزارتخانه، از خبرنگار اقتصاد آنلاین شکایت کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

برترین‌ها: وزارت راه و شهرسازی در واکنش به انتشار گزارش تحقیقی اقتصاد آنلاین درباره «ایرادات فاحش و اطلاعات اشتباه» سامانه املاک و اسکان این وزارتخانه، از خبرنگار اقتصاد آنلاین شکایت کرد. این در حالی است که پیشتر مسعود پزشکیان رییس‌جمهور خواهان استرداد شکایت دستگاه‌های دولتی از خبرنگاران شده بود.

شکایت وزارت راه و شهرسازی از «مصطفی عبداللهی نیسیانی» خبرنگاری که در اقتصادآنلاین در گزارشی با عنوان «حفره بزرگ سامانه املاک و اسکان» به حفره‌ای بزرگ در سامانه دولتی مربوط به املاک مربوط است.

در واقع اقتصاد آنلاین در گزارشی برای راستی‌آزمایی و نشان دادن مشکلات و ایرادات سامانه املاک و اسکان، ساختمان وزارت راه و شهرسازی را با تایید سامانه املاک و اسکان در پلتفرم‌های دیوار و شیپور برای فروش قرار داد؛ روندی که نشان می‌داد این سامانه دارای «ایرادات فاحش و اطلاعات اشتباه» است و نیاز به اصلاحات جدی دارد.

براساس این گزارش «اقتصادآنلاین» در گزارشی نوشته بود توانسته ساختمان مرکزی این وزارتخانه در منطقه عباس‌آباد در شمال تهران را در «سامانه ملی املاک و اسکان» به عنوان ملک یکی از همکارانش ثبت کند و سپس آن را در سایت‌های شیپور و دیوار به فروش بگذارد.

طبق این گزارش، به دلیل ثبت شدن این ساختمان به نام خبرنگار، این آگهی‌ها بلافاصله به صورت آنلاین تأیید شدند. به نوشته اقتصادآنلاین این نشان‌دهنده یک «حفره بزرگ» در این سامانه است که هر کسی با هر شماره ملی و کد پستی « هر ملکی را در هر نقطه‌ای به نام خود ثبت کند و از این سامانه نیز علامت تایید احراز هویت را دریافت کند.»

در واکنش به این گزارش، وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر ماهیت «خوداظهاری» اطلاعات ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان، گفته کار خبرنگار اقتصادآنلاین مصداق « جعل سند دولتی، کلاهبرداری، تصرف مال غیر، فروش مال غیر و تشویش افکار عمومی» است و از او شکایت می‌کند.

بیش از سه سال است که قانوناً همه مالکان و مستأجران موظفند اطلاعات محل سکونتشان را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و قرار بود در صورت عدم ثبت، خدماتی مثل یارانه، حساب بانکی، گواهینامه و انشعابات خانوارها قطع شود. ولی تا کنون تنها حدود ۱۱ میلیون خانوار، یعنی حدود نیمی از خانوارها اطلاعاتشان را در این سیستم وارد کرده‌اند.

با این وجود پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با انتشار بیانیه‌ای با تایید خبر شکایت از خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره علت ثبت شکایت از خبرنگار این رسانه نوشت، اقدام خبرنگار اقتصاد آنلاین «مصداق عناوین مجرمانه کیفری از قبیل جعل سند دولتی، کلاهبرداری، تصرف مال غیر، فروش مال غیر و تشویش افکار عمومی می‌باشد.» این وزارت‌خانه با تاکید بر اینکه از خبرنگار اقتصاد آنلاین شکایت خواهد کرد، با نام بردن از مصطفی عبداللهی نیسیانی نوشت: «وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این موضوع شکایتی علیه وی تنظیم و وی را مورد پیگرد قانونی قرار خواهد داد.»

وزارت راه و شهرسازی در شرایطی اقدام به شکایت از خبرنگار اقتصاد آنلاین کرد که کمتر از دو هفته قبل، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور، همزمان با روز خبرنگار در ایران، با درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران مبنی بر «پس گرفتن شکایات نهادهای دولتی از اهالی رسانه به صرف فعالیت رسانه‌ای ایشان» موافقت کرده بود.