تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3757026
شناسه : 3757026
تاریخ :
آمادگی دانش‌بنیان‌ها برای تصفیه تالاب‌ها با فناوری نانو حباب اقتصاد ایران: مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان برای به کارگیری فناوری نانوحباب در کاهش آلاینده‌های تالاب‌ها اعلام آمادگی کرد و گفت: در این خصوص، مذاکراتی را با مدیریت منابع آب و معاونت علمی انجام داده‌ایم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عارف دادگستر؛ مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی در مراسم بهره‌برداری از سامانه نانو کلر در تاکستان قزوین، با بیان اینکه تولید سامانه‌های نانو برای کاربرد در صنایع مختلف، محور اصلی تحقیقات این شرکت است، گفت: صنایع آبزی‌پروری، کشاورزی، تصفیه آب و فاضلاب و معدن از جمله حوزه‌هایی هستند که سامانه‌های نانو ما می‌توانند تحول شگرفی در آن‌ها ایجاد کنند. این سامانه‌ها با بهره‌گیری از فناوری نانو، کارایی و بهره‌وری را به طور قابل‌توجهی افزایش داده و به کاهش مصرف انرژی و مواد شیمیایی کمک می‌کنند.

وی افزود: کلر‌زنی یکی از مراحل حیاتی در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب محسوب می‌شود که هدف اصلی آن، ضدعفونی کردن آب و پساب و اطمینان از سلامت آب آشامیدنی است. با توجه به اینکه آب خروجی این فرآیند وارد چرخه مصرف می‌شود، ایمنی این روش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما از ایمن بودن کامل این سامانه اطمینان داریم.

دادگستر با اشاره به هزینه‌های بالای روش‌های سنتی گندزدایی آب، گفت: استفاده از فناوری نانو کلر، علاوه بر کاهش مصرف کلر و هزینه‌ها، به سرعت هزینه‌های اولیه را جبران می‌کند. به طوری که در کمتر از یک سال، تمام سرمایه‌گذاری اولیه بازگشت خواهد یافت و در مدت زمان بین 2 تا 3 سال، سودآوری قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، افزایش مصرف کلر در فرآیند تصفیه، علاوه بر افزایش هزینه‌ها، خطرات جدی برای محیط زیست به همراه دارد. پساب‌های تصفیه‌شده که اغلب وارد اراضی کشاورزی، آب‌های زیرزمینی و سطحی می‌شوند، در صورت استفاده بیش از حد از کلر، حاوی مقادیر زیادی ترکیبات آلی کلردار خواهند بود که بسیار سمی و خطرناک بوده و می‌توانند به اکوسیستم‌های آبی و سلامت انسان آسیب جدی وارد کنند.

دادگستر با بیان اینکه کاهش مصرف کلر منجر به کاهش تولید محصولات جانبی خطرناک می‌شود، گفت: با بهره‌گیری از این فناوری نوین، موفق شده‌ایم میزان مصرف کلر را تا 30 درصد کاهش داده و در عین حال، راندمان گندزدایی را نیز افزایش دهند.

وی گفت: در بررسی‌های انجام شده بر روی تری‌هالومتان‌ها (THM) به‌عنوان محصولات جانبی فرآیند کلرزنی آب آشامیدنی، مشخص شد که روش‌های سنتی تصفیه‌خانه‌ها در حذف کامل این ترکیبات با محدودیت‌هایی مواجه است. سیستم نانو کلر، رویکردی نوین برای مقابله با این چالش است. نتایج حاصل از بهره‌برداری از این سیستم نشان می‌دهد که ضمن کاهش مصرف کلر، راندمان گندزدایی و ضدعفونی پساب نیز به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

وی با اعلام پیشرو بودن ایران در استفاده از سامانه‌های تصفیه مبتنی بر فناوری نانو، اظهار کرد: این فناوری نوین علاوه بر حذف آلاینده‌ها و بو از پساب، راندمان تصفیه را نیز به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دادگستر با اشاره به اجرای موفق طرحی در استان قزوین، افزود: آب حاصل از تصفیه این سامانه که به استانداردهای مورد نظر کارفرما دست یافته، قابلیت استفاده در بخش کشاورزی و آبیاری اراضی کشاورزی را دارد.

وی با اشاره به قابلیت استفاده از این روش در کاهش آلاینده‌های تالاب‌ها، گفت: در این خصوص، مذاکراتی را با مدیریت منابع آب و معاونت علمی انجام داده‌ایم و معاونت علمی نیز پیگیر این موضوع است. شرکت ما از توانایی حذف این نوع آلاینده‌ها برخوردار است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با ذکر مثال‌هایی همچون تالاب‌های انزلی و میانکاله، افزود: ما پیشرفت قابل توجهی در بررسی مسائل مربوط به تالاب انزلی داشته‌ایم.

انتهای پیام/