تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3756859
شناسه : 3756859
تاریخ :
جانمایی ۱۰۰۰ موکب در مسیر ۱۴ کیلومتری "جاماندگان اربعین" اقتصاد ایران: امسال در مسیر حدود ۱۴ کیلومتری "جاماندگان اربعین" بیش از یک هزار و ۲۰۰ موکب مردمی تدارک دیده شده و این مراسم از میدان امام حسین علیه‌السلام به سمت حرم عبدالعظیم حسنی ادامه خواهد داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آیین جاماندگان اربعین شهر تهران حدود 14 سال قبل توسط جمعی از جوانان مسجدی تهران در مسیری که هر سال اجرا می‌شود، راه افتاد.

با گسترده شدن این اتفاق و تبدیل شدن آن به یک آیین شهری، دستگاه‌هایی از جمله شهرداری تهران و ... هر ساله در این مسیر خدماتی را ارائه می‌دهند.

آئین راهپیمایی جاماندگان اربعین در روز اربعین امسال پس از نماز صبح از میدان آئینی امام حسین با قرائت زیارت اربعین و اقامه نماز صبح شروع می‌شود و اولین گروه‌ها از آن‌جا به سمت حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری حرکت می‌کنند.

حدود 14 کیلومتر از مسیرهای شهر تهران برای این برنامه پیش‌بینی شده و بیش از یک هزار و 200 موکب مردمی در این مسیر تدارک دیده شده است.

مواکبی که در آن‌ها خدماتی اعم از پذیرایی از زائران و عزاداران و برنامه‌های فرهنگی برنامه‌ریزی شده است. از این تعداد 200 موکب به صورت خانوادگی اداره می‌شوند و بیش از 120 موکب را خانواده معظم شهدا مدیریت می‌شوند همچنین بیش از 100 موکب را نوجوان ها اداره می‌کنند و سایر مواکب، مواکبی هستند که هیئات مذهبی شهر تهران در آن ها حضور دارند.

خدماتی اعم از آماده کردن سازه، فضا و ملزومات اجرای برنامه با همکارای دستگاه‌های دیگر از جمله انتظامی، راهور و موضوعات خدماتی که باید به موکب‌داران ارائه شود، پیش‌بینی شده است.  خدماتی نیز به عزادارن سیدالشهداء در روز اربعین داده می‌شود. به عنوان مثال مواکبی به نام موکب ام‌البنین(س) در مسیر تعبیه شده است که خدمات مادر و کودک ارائه می‌دهند و بانوان می‌توانند با فرزند خود در مسیر حضور یابند.

خدمات رفاهی نیز مثل هماهنگی اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی ویژه برای این مسیر تدارک دیده شده  است که زائران و عزادارن به راحتی بتوانند به نقاط ابتدایی که حرکت کردند باز گردند.

تمهیدات تاکسیرانی برای جاماندگان اربعین حسینی

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، خدمات رسانی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ساعت پنج صبح یکشنبه چهارم شهریور آغاز و تا پایان مراسم در خطوط منتهی به مسیرهای راهپیمایی در سطح شهر تهران، ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی برای حضور شهروندان (زائرین) و ایجاد تسهیلات سرویس‌رسانی رایگان به آنها، در هفت محور انجام خواهد شد. این خدمت رسانی با بهره‌گیری از 220 دستگاه خودرو تاکسی ون در پایتخت به مرحله اجرا در می‌آید.خطوط منتهی به مسیر راهپیمایی در هفت محور شامل مسیرهای ذیل جهت خدمت رسانی به جاماندگان اربعین حسینی پیش‌بینی شده است:

مسیر شماره یک: میدان حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) - مترو شهرری.

مسیر شماره دو: تقاطع فداییان اسلام - امام حسین(ع) تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره سه: تقاطع فداییان اسلام - بزرگراه شهیدکریمی تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره چهار: میدان مدرس(ضلع غرب حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) ) - مترو شهرری

مسیر شماره پنج: تقاطع فداییان اسلام - شهید غیبی تا مترو جوانمرد قصاب.

مسیر شماره شش: تقاطع فداییان اسلام - شهید پیرابنده (ابریشم) تا مترو علی‌آباد.

مسیر شماره هفت: تقاطع فداییان اسلام - بعثت تا مترو پایانه جنوب.

مراسم راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران از میدان امام حسین (ع) آغاز و تا حرم عبدالعظیم حسنی (س) در شهرری ادامه دارد.

تمهیدات اتوبوسرانی تهران برای خدمت‌رسانی به جاماندگان اربعین

بنا بر اعلام روابط عمومی شرکت اتوبرسانی برای رفاه حال شرکت‌‌کنندگان در این مراسم خدمات رسانی به صورت رایگان به عزاداران راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی(ع) ارائه می‌شود همچنین اتوبوس‌ها در 11 نقطه پیش‌بینی شده به شرح ذیل مستقر خواهند شد:

- خیابان فدائیان اسلام تقاطع فرزانه

- خیابان فدائیان اسلام تقاطع پروین اعتصامی

- خیابان فدائیان اسلام- شهید غیبی

- خیابان فدائیان اسلام – بلوار شهید کریمی شرق

- خیابان فدائیان اسلام – بلوار شهید کریمی غرب

- جاده ورامین حد فاصل میدان معلم تا سه راه ورامین

- میدان شهرری- جنوب به شمال تا سه راه ورامین

- زمین خاکی روبروی فرمانداری

- خیابان آستانه – پارکینگ تره بار

- میدان هادی ساعی و خیابان دکتر کریمیان

- خیابان سلمان فارسی تا میدان امام هادی

بر این اساس شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با استقرار اتوبوس های مورد نیاز در اطراف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پس از پایان مراسم نسبت انتقال رایگان شهروندان گرامی به مقاصد: مترو کیانشهر- مترو دولت آباد- مترو جوانمرد- پایانه خاوران- شوش- خراسان- آزادی- راه آهن- نازی آباد- مترو شهرری- باقرشهر و کهریزک اقدام می‌کند. با توجه به قرارگیری خطوط اتوبوس برقی در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی و عدم امکان ارائه خدمات، این خطوط در روز مذکور فعالیت نخواهند کرد.

شعار مراسم امسال "لشکر حسین لشکر قدس" درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام/