تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3756121
شناسه : 3756121
تاریخ :
۱۰ هزار و۸۸۶ قلاده سگ در استان مرکزی علیه هاری ایمن سازی شدند اقتصاد ایران: اراک- رییس اداره بهداشت و مدیریت دامی دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۰ هزار و ۸۶۶ قلاده سگ امسال در این استان به صورت رایگان علیه بیماری هاری ایمن سازی شدند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سید کمال سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تنها راه کنترل بیماری مشترک انسان و حیوان انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون است.

وی گفت؛ هاری یک بیماری ویروسی است که دستگاه عصبی مرکزی تمام پستانداران را درگیر می‌کند و مخزن این بیماری در طبیعت گوشتخواران وحشی هستند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه هاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است، گفت: هر نوع تماس با بزاق حیوان‌ها می‌تواند خطر انتقال بیماری را به همراه داشته باشد.

سجادی در خصوص علائم این بیماری بیان داشت: بیماری هاری به ۲ شکل تهاجمی و آرام در حیوان بروز پیدا می‌کند و در فرم تهاجمی تغییر رفتار حیوان، ترشح بزاق به صورت کف آلود، اقدام به حمله به انسان و سایر حیوانات و حتی اشیا بی جان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: در شکل آرام حیوان با تغییر رفتار آرام و گوشه گیر شده و هیچ حرکتی از خود بروز نمی‌دهد.

سجادی از واکسیناسیون سالیانه سگ‌های صاحب دار در استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۰۸۶۶ سگ‌های صاحب دار که عمده آنها سگ‌های خانگی و سگ گله هستند به صورت رایگان توسط اکیپ‌های دامپزشکی علیه بیماری هاری واکسینه می‌شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی این اداره کل واکسیناسیون مرتب و سالیانه سگ‌های گله و خانگی را از راه‌های مهم پیشگیری از ابتلاء به بیماری هاری عنوان کرد و گفت: کنترل جمعیت حیوانات پرسه زن و بدون صاحب هم از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری هستند و که متولی این اقدام و در شهرها شهرداری‌ها و در روستاها و دهیاری‌ها هستند.

سجادی افزود: از دیگر راه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری در انسان این است که دام‌ها و سگ‌های خانگی کمتر با حیوانات وحشی ارتباط داشته باشند و تا حد امکان تماس کودکان با سگ‌های خانگی توسط والدین کنترل شود چرا که این بیماری می‌تواند حتی از طریق لیسیدن و خراشیده شده پوست هم منتقل شود.

وی تاکید کرد: تأمین سلامت شهروندان در اولویت اقدامات است و ایمن سازی قلاده‌های سگ تا پایان سال جاری تداوم دارد.