تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3756089
شناسه : 3756089
تاریخ :
کامیون تسلا Semi با درختان یکی از بزرگراه‌های کالیفرنیا برخورد کرد و آتش گرفت اقتصاد ایران: بعد از آتش‌گرفتن کامیون تسلا پس از تصادف، تیم‌های مختلف ساعت‌ها برای مهار شعله‌ها و بازکردن جاده صرف کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

یک دستگاه کامیون تسلا سِمی (Tesla Semi) اوایل صبح روز دوشنبه ۱۹ آگوست (۲۹ مرداد) در بزرگراه ۸۰ نزدیک منطقه‌ی امیگرنت گپ (Emigrant Gap) در کالیفرنیا پس از منحرف‌شدن از مسیر با درختان کنار جاده برخورد کرد و آتش گرفت. این حادثه که نزدیک مرز کالیفرنیا و نوادا رخ داد، جاده را از دو طرف مسدود و روند عادی عبورومرور را مختل کرد. تیم‌ مدیریت مواد خطرناک همراه با آتش‌نشانان برای مهار آتش و جلوگیری از گسترش بیشتر آن به محل حادثه اعزام شدند.

به‌گزارش‌ شبکه‌ی KCRA 3 و دیگر رسانه‌ها، این تصادف کمی پس از ساعت ۳ بامداد به وقت محلی رخ داده است. کامیون تسلا که در حال فعالیت برای خود این شرکت بود، از جاده منحرف شد و به درختان نزدیک بزرگراه برخورد کرد. پس‌از‌آن، پک باتری‌ لیتیوم‌یونی کامیون باعث شد تا آتش‌سوزی شدیدی به‌راه بیفتد.

راننده‌ی کامیون توانست به سلامت از حادثه خارج شود و بعداً برای ارزیابی به بیمارستان منتقل شد. مقام‌ها در حال بررسی دلیل این تصادف هستند؛ از‌‌جمله اینکه آیا خستگی راننده ممکن است در این حادثه مؤثر باشد یا خیر.

برای مقابله با شرایط پیش‌ رو، آتش‌نشانان با مشکلی بزرگ مواجه شدند؛ زیرا باتری الکتریکی کامیون به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود می‌توانست دوباره شعله‌ور شود و خاموش‌کردن آن بسیار دشوار بود. تیم‌های آتش‌نشانی برای کاهش دمای باتری تا سطحی امن و نزدیک به ۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد، هزاران لیتر آب روی بقایای کامیون ریختند. نهایتاً تا بعدازظهر آتش فروکش کرد و تیم‌ها توانستند کامیون را به‌طور ایمن از محل حادثه خارج کنند. جاده حدود ساعت ۷ عصر به‌طور کامل بازگشایی شد؛ یعنی تقریباً ۱۶ ساعت پس از وقوع تصادف.

خدمه آتش‌نشانی و تیم مدیریت مواد خطرناک در کنار یک جرثقیل، یک کامیون و یک وانت

حادثه‌ی مذکور باردیگر آتش نگرانی‌های گسترده درباره‌ی ایمنی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و باتری‌های آن‌ها را شعله‌ور کرد. شواهد آماری مبنی‌بر این موضوع در دست نیست که خودروهای الکتریکی بیشتر از خودروهای بنزینی دچار حریق می‌شوند؛ اما دلیل و پیامدهای آتش‌سوزی در خودرو های الکتریکی می‌تواند تفاوت‌های زیادی با خودروهای نیرو‌گرفته از سوخت‌های فسیلی داشته باشد. باتری‌های کامیون تسلا سِمی مانند سایر باتری‌های غول‌پیکر وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، مستعد آتش‌سوزی‌های شدید هستند که ممکن است مهار آن‌ها ساعت‌ها به‌طول بینجامد.

آتش‌سوزی نه‌تنها کامیون را نابود کرد؛ بلکه با انتشار دودهای سمی افراد حاضر در صحنه را درمعرض استنشاق مواد مضر قرار داد. همین مسئله به پیچیدگی عملیات آتش‌نشانی دامن زد؛ زیرا تیم‌ها مجبور بودند از سرایت‌نکردن آتش به گیاهان اطراف و مدیریت مناسب دود سمی مطمئن شوند.

تسلا اغلب از کامیون سِمی برای حمل پک‌های باتری بین گیگافکتوری خود در نوادا و کارخانه‌ی مونتاژ آن در فریمانت کالیفرنیا استفاده می‌کند. این شرکت تیم مدیریت مواد خطرناک را برای مدیریت پیامدهای این حادثه به‌خدمت گرفت. بقایای کامیون برای بررسی بیشتر به تأسیسات تسلا در اسپارکس نوادا منتقل شد. ازآنجاکه درحال‌حاضر فقط چند ده دستگاه کامیون تسلا سِمی در حال فعالیت هستند، هرگونه حادثه‌ای که یکی از آن‌ها را درگیر کند، احتمالاً با دقت زیادی بررسی خواهد شد.

مقالات مرتبط:
  • کامیون الکتریکی تسلا معرفی شد؛ انقلابی در صنعت خودروهای سنگین
  • این کامیون هیچ نیازی به راننده ندارد
  • یک خودرو تسلا هنگام شارژ شدن در آتش سوخت

نکته‌ی دیگری که از آتش‌سوزی کامیون تسلا می‌توان برداشت کرد، اهمیت توسعه‌ی فرایند‌های کارآمد برای مدیریت آتش‌سوزی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی، به‌خصوص نمونه‌های بزرگ‌تری مانند تسلا سِمی است. به‌گفته‌ی رایان وِسنر، رئیس دپارتمان آتش‌نشانی کالیفرنیا، درحال‌حاضر دستورالعمل استانداردی برای مدیریت حوادثی ازقبیل حادثه‌ی یادشده وجود ندارد.

این اولین‌بار نیست که باتری‌های بزرگ تسلا در کالیفرنیا طعمه‌ی حریق می‌شوند. سال ۲۰۲۲، باتری‌های ذخیره‌سازی انرژی مگاوات (Megawatt) این شرکت در یکی از تأسیسات محلی دچار آتش‌سوزی شدند و بخشی از بزرگراه را مسدود کردند.