تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3756069
شناسه : 3756069
تاریخ :
روایتی از سفر اربعین اتباع؛ آغازی امیدبخش و اجرای ناهماهنگ اقتصاد ایران: درحالی که سازمان ملی مهاجرت برای صدور دفترچه اربعین زودتر از سال‌های گذشته کار امیدبخشی را به صورت حضوری و اینترنتی جهت شرکت اتباع مقیم ایران در پیاده روی معنوی اربعین آغاز کرده بود اما ناهماهنگی برخی دفاتر کفالت و نهادها پرسش برانگیز شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، برخی فعالان حوزه مهاجرین در ایران اظهار داشتند سازمان ملی مهاجرت کار امیدبخشی را برای صدور دفترچه اربعین برای دارندگان شناسه یکتا (افراد دارای کارت آمایش، گذرنامه خانواری، گذرنامه با انواع اقامت، برگه سرشماری و کارت هوشمند) از طریق ثبت نام در سامانه سهما بصورت اینترنتی و دفاتر کفالت به صورت حضوری با امکان استفاده از بیمه آغاز کرد اما در نهایت با بروز ناهماهنگی‌های برخی نهادها مشکلاتی به وجود آمد.

این فعالان حوزه مهاجرین به خبرنگار تسنیم گفتند که برخورد و تبلیغات نامناسب شماری از دفاتر کفالت سبب شده تا تعدادی از مهاجرین در سامانه سهما ثبت نام نکنند و شماری از آنها نیز باوجود پرداخت وجه، بدون دریافت دفترچه، راهی مرز شوند.

باوجودی که مهاجرین فاقد دفترچه اربعین توسط ایست بازرسی‌های نیروی انتظامی متوقف و به شهرهایشان بازگردانده می‌شوند اما شمار اندکی نیز خود را با مشقت به مرز می‌رسانند و در مرز دفترچه اربعین برای آنها صادر می‌شود.

یکی از این فعالان حوزه مهاجرین اظهار داشت در نقطه صفر مرز شلمچه با پرداخت یکصد هزار تومان دفترچه اربعین به صورت آنی صادر می‌شود. این دفترچه‌ها یا سند خادم ظاهرا توسط فراجا صادر می‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به اطلاعیه‌هایی که سازمان ملی مهاجرت نشر کرده است با این سازمان هماهنگی وجود ندارد.

با این حال، اگر امکان صدور آنی دفترچه اربعین امکان پذیر است چرا در نقطه صفر مرزی، در هوای بسیار گرم و شرجی خوزستان و امکانات اندک آن مناطق، سند خادم صادر می‌شود چرا فراجا با هماهنگی با سازمان ملی مهاجرت و دفاتر کفالت در شهرهایی مانند مشهد و تهران و اصفهان و ... دفترچه اربعین را بصورت آنی صادر نمی‌کند؟

این فعالان حوزه مهاجرین همچنین تاکید کردند که در سال جاری کار قابل تحسینی را سازمان ملی مهاجرت برای ثبت نام اربعین آغاز کرد حتی با بیمه معلم نیز توافقاتی جهت بیمه زائرین صورت گرفت اما موازی کاری و عدم هماهنگی، بسیاری از مهاجرین را با سردرگمی مواجه کرده است.

امید است در سال‌های آینده شاهد همکاری بیشتری در بین نهادها در اربعین حسینی باشیم.

انتهای پیام/.