تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد
لینک : econews.ir/5x3755990
شناسه : 3755990
تاریخ :
آغاز آزمون دو وزیر برای مهار غول ناترازی انرژی اقتصاد ایران: اگرچه هر دو وزیر نفت و نیرو، روی کاغذ و در برنامه ارائه شده به مجلس، برای مهار ناترازی‌ها و کاهش آن برنامه دارند، اما هر دو خوب می‌دانند که در پیاده سازی برنامه‌های اعلامی راهی سخت و پرچالش را پیش رو دارند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محسن پاک‌نژاد، با کسب 222 رأی موافق و عباس علی‌آبادی با کسب 255 رأی موافق، به‌عنوان وزرای نفت و نیروی دولت چهاردهم از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند.

درواقع فردا یکم‌شهریورماه 1403 را می‌توان نخستین روز کاری وزرای جدید نفت و نیرو دانست. مهمترین چالش روبه‌روی وزرای جدید نفت و نیرو، مسئله ناترازی انرژی است.

امروزه در وزارت نیرو با ناترازی آب و ناترازی برق مواجه‌ایم و در وزارت نفت با ناترازی بنزین، ناترازی گازوئیل و ناترازی گاز مواجه هستیم. درواقع در تمامی حامل‌های انرژی که جزو انرژی‌های اولیه زندگی مردم و توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شوند، ناترازی‌هایی بین تولید و نیاز مصرف داریم.

اگرچه هر دو وزیر، روی کاغذ و در برنامه ارائه شده به مجلس، برای مهار ناترازی‌ها و کاهش آن برنامه دارند، اما هر دو خوب می‌دانند که در پیاده سازی برنامه‌های اعلامی راهی سخت را پیش رو دارند که الزامات پیمودن آن، اول انتصاباتی مبتنی بر شایسته سالاری و انتخاب مدیران و معاونان پرتلاش و متخصص برای وزارت‌خانه‌های تحت امرشان است و دوم تلاشی همگانی، مبتنی بر برنامه و خستگی‌ناپذیر در طول دوره تصدی آن‌ها در وزارتخانه‌های نفت و نیرو خواهد بود.

کارنامه کاری وزیر نفت دولت چهاردهم

پاک‌نژاد متولد 1345 در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی از سال 1397 تا سال 1400 معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است.

وزیر پیشنهادی نفت دولت چهاردهم فعالیت کاری خود را از ابتدای دهه 1370 در وزارت نیرو آغاز کرد. از سال 1376 تا 1377 به‌عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت و از سال 1377 تا 1379 به‌عنوان مدیر طرح توسعه میدان‌های گازی فعالیت کرد و در سال 1379 به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد.

پاک‌نژاد در سال‌های 1379 تا 1386 با حفظ سمت، عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. پاک‌نژاد در سال‌های 1384 تا 1386 مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا 1392 به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

مدیرکلی نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت و مدیرعاملی و نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران از دیگر مسئولیت‌های وی پیش از معاونت امور تولید در شرکت ملی نفت به‌ شمار می‌رود.

برنامه وزیر نفت برای چهارسال پیش‌رو

برای مشاهده متن کامل برنامه وزیر نفت اینجا  کلیک کنید.

کارنامه کاری وزیر نیروی دولت چهاردهم

 عباس علی‌آبادی (زادهٔ 1340 در اراک) سیاستمدار، مدیر ارشد اجرایی و استاد دانشگاه ایرانی است که از سال 1402 تا روزهای اخیر در دولت سیزدهم سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت را برعهده داشت.

علی‌آبادی دانش‌آموختهٔ کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل بوده‌است. او مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتورهای درون‌سوز (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور است. از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون 3، مدیریت‌ عاملی شرکت مپنا، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره نمود.

او پیشینهٔ ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و از دی‌ 1388 تا تیر 1402 نیز مدیرعامل گروه مپنا بوده‌ است، دستاوردهای بزرگ و مهمی در حوزه برق، توربین، طراحی مدل اولیه موتور هواپیما، طراحی و تولید خودرو هیبرید و باتری خودروهای برقی در زمان مدیریت علی آبادی در مپنا انجام شد.

برنامه وزیر نیرو برای چهارسال پیش‌رو

برای مشاهده متن کامل برنامه وزیر نیرو  اینجا  کلیک کنید.