تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3755932
شناسه : 3755932
تاریخ :
بهره‌برداری از سامانه مزایدات ادارات اجرای اسناد رسمی اقتصاد ایران: معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: مزایده‌های ادارات پنجگانه تهران از ۲۰ شهریور به صورت الکترونیکی در سامانه‌ای ویژه بررسی خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین اجرای طرح اولیه بهره‌برداری از سامانه مزایدات ادارات اجرای اسناد رسمی شهر تهران در ستاد ایران (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) با حضور سید صادق سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، عاصف حمدالهی مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمد افخمی مدیر کل اداره ثبت اسناد و املاک تهران برگزار شد.

سعادتیان معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این آئین اظهار کرد: قریب به دو سال در جلسات مشترک میان معاونت راهبردی قوه قضائیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طرحی به نام برگزاری مزایده‌های اجرای اسناد رسمی به صورت الکترونیکی مطرح شد همچنین این موضوع در اسناد بالادستی به ویژه در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: تغییر رویه از حالت سنتی برگزاری مزایده به حالت الکترونیکی قطعاً نیازمند این است که زیرساخت‌های آن دیده و نیازهای قانونی نیز تأمین شود همچنین روش‌ها و رویه‌هایی که به صورت سنتی انجام می‌شود در سامانه‌ها و نرم‌افزارها به اجرا برسد.

سعادتیان بیان کرد: فرایند برگزاری مزایده اجرای اسناد رسمی، تفاوت چشمگیری با برگزاری مزایده‌های اموال دولتی و برگزاری مزایده در اجرای احکام دادگستری دارد. در قانون برنامه هفتم توسعه، دولت و قوه قضائیه مکلف شده‌اند مزایده‌های دوایر اجرای اسناد رسمی را به صورت الکترونیکی در سامانه ستاد برگزار کنند با برقراری این ارتباط تمام مزایده‌های اجرایی اسناد رسمی به صورت الکترونیک خواهد شد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این فرایند افراد به جای حضور فیزیکی، حضور الکترونیکی دارند و سازمان ثبت برای اجرایی شدن این تکلیف قانونی هیچ مشکل و مانعی ندارد و به محض اینکه سامانه ستاد این ارتباط الکترونیکی را با سامانه جامع اجرای اسناد رسمی برقرار کند ظرف یک ماه در تمام کشور برگزاری مزایده الکترونیکی عملیاتی می‌شود.

سعادتیان بیان کرد: بنابراین از تاریخ ۲۰ شهریور ماه مزایده‌های ادارات پنجگانه تهران به صورت الکترونیکی در سامانه ستاد بارگذاری خواهند شد و ظرف یک ماه آینده با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت این فرایند در تمام کشور عملیاتی می‌شود.

وی درباره مزایای این طرح اظهار کرد: این طرح عامل انسانی را حذف کرده، ورود و نفوذ دلالان را که موجب تضییع حق افراد می‌شود را منتفی می‌کند. فروش در این سامانه به صورت کشوری است و با اجرای این نرم‌افزار شرکت کننده‌ها به صورت نامحدود مشارکت دارند و متقاضیان در هر کجا از کشور می‌توانند با رعایت شرایط شرکت در مزایده که یکی از شرایط واریز ۱۰ درصد قیمت پایه برای شرکت در مزایده است در رقابت شرکت می‌کنند.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با الکترونیکی شدن فرایند، اشتباهات در عملیات مزایده‌ها منتفی خواهد شد. با اجرای این نرم‌افزار دقت افزایش پیدا خواهد کرد و با رعایت حقوق بدهکار و بستانکار مزایده صورت خواهد گرفت همچنین با سرعت بیشتر با هزینه کمتر به مردم ارائه خدمت خواهیم داد.

وی افزود: یکی از تکالیف برنامه هفتم برای سازمان ثبت اسناد حذف دفاتر تجاری بود که عملیاتی شد و دومین تکلیف قانونی برنامه برگزاری مزایده‌ها را در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است. پس از گذشت دو ماه از اجرای شدن برنامه هفتم، دومین حکم قانون را امروز عملیاتی کردیم.

در ادامه این جلسه کارگاه آموزشی فرایند برگزاری مزایده‌های قوه قضائیه اجرای ثبت با حضور اعضا تشکیل شد.