تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3755929
شناسه : 3755929
تاریخ :
افتتاحیه موکب فرهنگی کمیته زینبیون برگزار شد اقتصاد ایران: مسئول موکب فرهنگی مادر و کودک گفت: به همت اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران آئین افتتاحیه موکب فرهنگی کمیته زینبیون برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر؛ مهرناز خسروی مسئول موکب فرهنگی مادر و کودک گفت: آئین افتتاحیه موکب فرهنگی «مادر و کودک» کمیته زینبیون به همت اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با حضور جمعی از مدیران و خادمان بخش فرهنگی در مسیر طریق نجف به کربلا عمود ٨٣٣ برگزار شد.

خسروی در این آئین، اظهار کرد: بسیار خرسندم که به یاری خداوند برای سومین سال پیاپی در خدمت مربیان حوزه کودک و نوجوان هستیم. سه سال پیش قبل از ایام اربعین حسینی مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران جلسه‌ای تشکیل دادند و در خصوص مباحث کودک و نوجوان در طریق الحسین (ع) بحث و تبادل نظر شد. بعد از آن جلسه، جلسات متعددی برگزار شد که آن ایده اولیه طی چند مرحله بررسی شکل اصلی خود را پیدا کرد تا در نهایت به فعالیت‌های امروز رسیدیم.

وی افزود: ۳ سال است که در طریق الحسین (ع) و کربلای معلی در حوزه کودک و نوجوان با تمام سختی‌ها خدمت می‌کنیم و سعی داریم که در یک واژه، خاطره خیلی زیبایی برای کودکانی که با تمام مشقت‌های بالایی که مادرانشان تحمل می‌کنند و به همراه خودشان می‌آورند، بسازیم.

خسروی گفت: امسال با حدود ۴۰۰ بانوی متخصص حوزه کودک و نوجوان مصاحبه گرفتیم و در نهایت ۱۲۰ نفر از بانوان در تمام مصاحبه‌ها موفق شدند و نکاتی را داشتند که به این قصه‌ای که در اربعین رقم می‌زنیم، همراه شوند. خادمان همگی متخصصان حوزه کودک و نوجوان هستند و توانایی کار با کودک و نوجوان را دارند. همچنین بخش قابل توجهی از خادمان موکب، فرهنگیان آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی هستند که ما را در این مسیر همراهی می‌کنند.

تقسیم کار بین ۱۲۰ خادم فرهنگی

در ادامه، هدی اسماعیل نژاد مسئول بخش «کودک و نوجوان» کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران گفت: به لطف خدا برای سومین سال متمادی فعالیت کودک و نوجوان در حال انجام است که در طول این مدت توسعه پیدا کرده و نسبت به ۲ سال گذشته گسترده‌تر شده است.

وی تصریح کرد: امسال توانستیم ۱۲۰ بانو متخصص حوزه کودک و نوجوان را که اکثراً جوان و پر انگیزه هستند همراه کنیم و در ۳ موکب مختلف مستقر و به گروه‌های ۴۰ نفره تقسیم کرده ایم.

اسماعیل نژاد با اشاره به مکان مواکب «کودک و نوجوان» گفت: عمودهای ۷۰۷ ،۸۲۸ و ۱۴۰۳ محدوده‌های اسکان خادمان مواکب کودک و نوجوان است.

وی با اشاره به شیوه خدمت دهی خادمان بخش فرهنگی هم تصریح کرد: خادمان به گروه‌های ۴ تا ۵ نفره تقسیم می‌شوند و در مرحله اول مکان‌های مورد نظر را برای ارائه خدمات شناسایی می‌کنند، پس از آن طبق شیفت بندی خادمان تا حدود ۳ ساعت روزانه در دو مرحله صبح و بعد از ظهر به خدمت می‌روند و با ابزارهایی که تهیه کردند به خدمت می‌پردازند.

اسماعیل نژاد گفت: ابزارهای خادمان ما عبارتند از مدل‌های متنوع اسباب بازی‌ها و کارهای کودکی که مرتبط با حماسه عاشورا و جریان اربعین است و به شکلی تهیه شده که برای کودکان جذاب باشد. این فعالیت‌ها به گونه‌ای است که هدفمند طراحی و خریداری شده تا انرژی کودکان را تخلیه کند.

وی تصریح کرد: کودکان در این مواکب، دست آفریده‌هایی را با ابزارهایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم تهیه می‌کنند و همچنین ابزارها به گونه‌ای طراحی شده که سبک و قابل حمل هستند.

اسماعیل نژاد با اشاره به رویکرد فرهنگی برای مادران و کودکان در راهپیمایی اربعین حسینی گفت: با توجه به اینکه خدمات زیادی در مسیرهای منتهی به حرم مطهر امام حسین (ع) و در طریق‌های مختلف ارائه می‌شود؛ از جمله پذیرایی و سایر خدمات رسانی‌های دیگر، اما آنچه که در این میان مغفول مانده بود موضوع کودک و نوجوان بود.

وی افزود: اکنون نیز فصل گرما است و خانواده‌ها شبانه، پیاده روی می‌کنند و کودکان ممکن است خوابیده باشند، وقتی پدر و مادر برای صبح به فضایی برای استراحت می رسند کودکان بیدار هستند و ما به این موضوع رسیدیم که خادمین در طول روز که خانواده در حال استراحت هستند و کودکان معمولاً بیدارند برای نگهداری کودکان با ابزارهای مختلف سرگرمی فضایی را فراهم کنند که علاوه بر جذب کودکان، آنها را با اربعین و موضوع عاشورا آشنا سازند.

گفتنی است کمیته زینبیون ستاد اربعین حسینی شهرداری تهران برای سومین سال پیاپی به ریاست مریم اردبیلی مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در دو حوزه بین الملل و کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.