تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3755920
شناسه : 3755920
تاریخ :
اربعینی ها به دلیل گرمای هوا شبانه پیاده روی کنند اقتصاد ایران: متخصص اورژانس کشور توصیه کرد؛ با توجه به گرمای شدید هوا زائرین اربعین به گونه ای برنامه ریزی کنند که مسیر پیاده روی نجف به کربلا را در ساعت شب و اوایل صبح بپیمایند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها گرمای هوا در طول روز و در مسیر پیاده روی اربعین حد فاصل شهر نجف تا کربلا به بیش از ۴۵ درجه رسیده است.

همین امر باعث شده است تا برخی از زائران در این هوای گرم دچار گرمازدگی شده و توان جسمانی خود را از دست بدهند و در مواردی هم این وضعیت رو به وخامت گذاشته و زائران راهی مراکز درمانی شده اند.

از این رو متخصصان اورژانس عنوان کرده اند که پیاده روی طولانی و فعالیت بدنی و ذهنی به ویژه در کنار مواجهه با گرمای خورشید آن هم در روزهای تابستانی سرزمین گرم و خشک عراق موجب کاهش رطوبت‌ها و مایعات بدن و غلبه گرمی و خشکی بر قلب و کبد و معده می‌شود و در نتیجه فرد دچار تشنگی زیاد و عطش می‌گردد این وضعیت نیز موجب خشکی پوست و مو یبوست، کاهش تمرکز کم خوابی و بدخوابی پرخاشگری و تحریک پذیری و بی قراری و… به ویژه در افراد گرم و خشک مزاج می‌شود.

همه غذاها و ادویه گرم و خشک غذاهای صفرازا خوراک‌های چرب و سرخ کردنی‌ها رویارویی طولانی با گرمای روز و تابش آفتاب بوهای تند اضطراب و خشم و هرچه موجب افزایش گرمی در مغز و قلب و معده و کبد شود تشنگی را زیاد می‌کند. پس نخستین گام در کاهش عطش و جلوگیری از گرمازدگی پرهیز از این عوامل زمینه‌ای است.

از این رو به زائرین حسینی توصیه می‌شود تا جای ممکن از خوردن چربی‌ها و خوراکی‌های سرخ کردنی و چرب و میوه‌های گرمسیری چون خرما موز و انبه خوردنی‌های عطش آوری چون سیر و پیاز خام بادنجان کشک ماکارونی، کنسروها، شیرینی‌های، خیلی شیرین و چرب..... پرهیز کنند.

زائرین باید دقت کنند که تشنگی، لزوماً با نوشیدن آب بر طرف نمی‌شود؛ پس بیشتر سوپ جو خوراک های دارای آلوبخارا تمر هندی و زرشک شربت سکنجبین، شربت آب لیمو یا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو تمر یا زرشک همگی با یا بدون خاکشیر عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای خوری تخم خرفه، ماء الشعیر طبی به جای چای، خیار، کاهو و.... میل کنند و افزودن اندکی سرکه یا سکنجبین به آب جلوی ولع زیاد به نوشیدن آب را می‌گیرد.

زائرین باید به گونه ای برنامه‌ریزی کنند تا بخش اصلی پیاده روی را در دو بازه زمانی صبح خیلی زود و یا عصر تا شب انجام دهند و حدود ظهر که گرمای روز به اوج می‌رسد دست کم حدود 8 ساعت بخوابند یا در سایه یا محیط خنک استراحت کنند.

همچنین توصیه می شود زایرن حتماً بین زمان‌های پیاده روی حدود ۱۰ دقیقه در سایه یا جاهایی با هوای خنک استراحت کنند و بیشتر لباس‌های با رنگهای روشن و طبیعت خنک مانند پنبه و کتان پوشیده و به جد از لباس‌های نایلونی پرهیز کنند.

بیماری‌های ناشی از گرما می‌تواند خطرناک و کشنده باشد

عرق سوز شدن، گرفتگی عضلات ناشی از گرما، سنکوپ گرمایی، ضعف و خستگی مفرط حاصل از گرما و گرمازدگی ضمن این که این بیماری به راحتی و سرعت قابل تشخیص و درمان است می‌تواند خطرناک و کشنده نیز باشد. گرمازدگی سیر زیر را دنبال می‌کند.

با فعالیت در هوای گرم یا گرم و مرطوب بدن برای حفظ دمای خود شروع به تعریق می‌کند که باعث از دست رفتن آب و املاح از بدن می‌شود. ما معمولاً با مصرف آب بدون املاح اقدام به جایگزین کردن آن می‌کنیم که باعث اختلال در املاح بدن و بروز دردهای عضلانی می‌شود. گرفتگی‌های عضلانی ناشی از گرما اندکی افزایش می‌یابد و بدن به کم آبی دچار شده که منجر به سردرد. سرگیجه بی اشتهایی، حالت تهوع غش افزایش ضربان قلب، رنگ پریدگی پوست و افزایش دما تا ۳۹ درجه سانتیگراد می‌شود.

اگر این روند ادامه پیدا کند کمبود شدید آب بدن منجر به افزایش شدید دمای بدن دمای بالای ۴۰ درجه گرم و خشک شدن پوست توقف تعریق و اختلال کارکرد دستگاه‌های بدن اختلال در هوشیاری و گاه مرگ می‌شود. حمله گرمایی در تمام این مراحل بدن خون بیشتری به پوست می‌فرستد تا با تبادل دما با محیط دمای خود را پایین بیاورد و این ممکن است به طور لحظه‌ای باعث کاهش خون رسانی مغز و کاهش ناگهانی سطح هوشیاری شود. غش یا سنکوپ ناشی از گرما می‌شود.

به محض بروز علائم گرمازدگی به اورژانس مراجعه کنید

علائم گرمازدگی شامل تب، افزایش ضربان قلب، منگی، گیجی هذیان، تشنج، توهم، ناهماهنگی حرکتی، رعشه، تکلم ناهماهنگ، حرکات سریع کره چشم، افزایش تعداد تنفس درد و گرفتگی عضلانی کاهش میزان ادرار یا تغییر رنگ ادرار می‌باشد.