تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3755809
شناسه : 3755809
تاریخ :
تصویر غم‌انگیز خرس قطبی پلاستیک‌خوار به‌عنوان فینالیست رقابت عکاسی از اقیانوس ۲۰۲۴ انتخاب شد اقتصاد ایران: تصویر خرس قطبی که با تکه پلاستیکی بازی می‌کند، یادآور این موضوع است که حتی مناطق خالی از سکنه شمالگان نیز از آلودگی پلاستیکی در امان نیستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تهدید روزافزون آلودگی پلاستیکی و وضع نامناسب خرس‌های قطبی در تصویر برگزیده رقابت عکاسی از اقیانوس به خوبی به تصویر کشیده شده است. این تصویر به‌تازگی به همراه منتخبی از عکس‌های حیات وحش از ایگواناها، مارماهی‌ها و موارد دیگر به عنوان فینالیست جایزه عکاس سال اقیانوس ۲۰۲۴ انتخاب شد.

سیلیا کوجالا در جزیره کیپرت، بخشی از مجمع‌الجزایر سوالبارد در اقیانوس شمالگان، تصویر نگران‌کننده را از خرس قطبی که زباله پلاستیکی را در دهان دارد، گرفته است. کوجالا این تصویر را به‌عنوان یادآوری از این موضوع توصیف می‌کند که حتی مناطق خالی از سکنه شمالگان نیز از آلودگی پلاستیکی در امان نیستند.

آشکار است که فعالیت‌های انسانی خرس‌های قطبی را تحت تاثیر قرار داده است. گرمایش هوا در شمالگان موجب ذوب‌شدن یخ دریا شده و خرس‌های قطبی گرسنه را وادار کرده است تا مدت زمان بیشتری را روی خشکی در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی بگذرانند. در همین حین، فعالیت‌های انسانی به زیستگاه‌های خرس‌های قطبی نیز تجاوز کرده است.

گرسنگی و نزدیک‌تر شدن به انسان‌ها موجب شده است خرس‌های قطبی به خوردن مقادیر زیادی از زباله‌های انسانی ازجمله پلاستیک ها روی آورند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۳ محتوای معده ۴۲ خرس قطبی را در آلاسکا تجزیه‌وتحلیل کرد و قطعات پلاستیکی در شکم ۱۲ خرس مشاهده شد. تعجب‌آور نیست که ۱۴ خرس دچار التهاب معده بودند و این امر تقریبا به‌طور قطع ناشی از رژیم غذایی ضعیف آن‌ها بود.

پرنده در ضایعات پلاستیکی
یک گانت (سفیدغاز) که در وسایل ماهیگیری دورانداخته شده گیر کرده است و از صخره‌ای آویزان شده است. جزایر شتلند.

آلودگی پلاستیک از مضامین اصلی دسته «حفاظت-تاثیر» در رقابت امسال عکاس سال اقیانوس است. یکی دیگر از فینالیست‌های منتخب، ربکا داگلاس عکس دلخراشی از یک سفیدغاز را گرفته که از تور پلاستیکی آویزان شده؛ درحالی‌که فرانچسکا پیج تصویر یک گوه‌ماهی صاف‌پوزه، از گونه‌های در بحران انقراض را ثبت کرده که در تور ماهیگیری به دام افتاده است.

درحال‌حاضر بین ۷۵ تا ۱۹۹ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس‌ها جا خوش کرده است. با وجود افزایش آگاهی، استفاده و سوء استفاده از پلاستیک همچنان درحال افزایش است.

براساس گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، تولید پلاستیک بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ دو برابر شد و از ۲۳۴ میلیون تن به ۴۶۰ میلیون تن رسید. پیش‌بینی می‌شود تولید پلاستیک تا سال ۲۰۶۰ به بیش از ۱٫۲ میلیارد تن برسد.

برندگان مسابقه عکاس سال اقیانوس ۲۰۲۴  در تاریخ ۱۲ سپتامبر اعلام خواهند شد.