تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3755782
شناسه : 3755782
تاریخ :
مساجد بیجار یکپارچه حسینی شدند/رونق برنامه‌های فرهنگی در اربعین اقتصاد ایران: بیجار_ مساجد بیجار در آستانه اربعین حسینی یکپارچه حسینی شدند و با برپایی موکب‌های متعدد از زوار ابا عبدالله الحسین(ع) استقبال می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اربعین فرصت مهمی است که می‌توان از آن بهره لازم را جست تا فرهنگ حسینی را ترویج داد. در آستانه اربعین حسینی مساجد شهرستان بیجار با برپایی موکب‌های متعدد به اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی می‌پردازند و از زوار حسینی استقبال می‌کنند.

در تمام ادیان و مذاهب نمادهایی برای پرستش وجود دارد و بین مسلمانان مساجد به عنوان پایگاه مهم توحید و عبادت شناخت شده است.

امروزه مساجد علاوه بر یک مکان توحیدی و دینی به پایگاه تربیت، رویش جوانان و پرورش شهدایی تبدیل شده است که در پاسداری از ارزش‌های دینی و اسلامی جان خود را فدا می‌کنند و از مسائل بسیار مهم در مساجد ضرورت جذب جوانان به این پایگاه دینی و توحیدی است و در واقع باید شرایطی را فراهم کرد تا جوانان بتوانند به سمت مساجد باز گردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب اهمیت حضور و جذب جوانان در مساجد می‌فرمایند؛ باید برای جذب جوان برنامه‌ریزی کرد… اینکه جوان مسجد را خانه‌ی خود و جایگاه خود بشناسد و به آن اُنس پیدا کند و رفت‌وآمد پیدا بکند، خیلی برکات دارد.

شهرستان بیجار در استان کردستان همواره به عنوان یک شهر دینی و مذهبی شناخته می‌شود و مردم این دیار با ارادت خاصی که به اهل بیت (ع) دارند همواره سعی می‌کنند تا مراسم دینی و مذهبی را به بهترین شکل ممکن برگزار کنند.

یکی از مراسمی که با شور و حال خاصی در دیار گروس برگزار می‌شود آئین عزاداری ماه محرم حسینی است در واقع جوانان مذهبی در این ایام با شور و شوق خاصی در مساجد حاضر می‌شوند و کارهای دینی و مذهبی را انجام می‌دهند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد هستیم که در برخی از مساجد فعالیت‌های دینی و فرهنگی با حضور جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود.

مساجد بیجار پایگاه مهم فعایت‌های دینی و مذهبی هستند

مسؤول هیئت عزاداران مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوشبختانه مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بیجار جز مساجد فعال و پویایی است که به انجام برنامه‌های دینی و مذهبی می‌پردازد.

علی زارعی افزود: در این مسجد برنامه‌های متعدد دینی و مذهبی از جمله دعای کمیل، دعای ندبه، قرائت زیارت عاشورا، برگزاری حلقه‌های معرفتی، برگزاری کلاس‌های روخوانی و روان خوانی و کلاس‌های احکام با حضور مربیان برجسته قرآنی و قرآن آموزان برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین در این مسجد یک کمدی با عنوان کمد جایزه در نظر گرفته شده است که به افراد توانمند قرآنی و مکبرین جوایزی اهدا می‌شود.

زارعی تاکید کرد: علاوه بر برنامه‌های دین برنامه‌های متعدد فرهنگی و ورزشی نیز برگزار می‌شود از جمله برگزاری مسابقات ورزشی، برگزاری کلاس‌های شنا و فوتبال و برپایی اردوهای تفریحی و زیارتی از دیگر برنامه‌های اجرایی در این مسجد است.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های اربعین حسینی هم اکنون نیز با حضور جمعی از جوانان مسجدی در موکب مسجد حضرت ابوالفضل (ع) اماده خدمت به مردم و زوار حسینی هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای حمایت از خانواده‌های نیازمند و بی بضاعت به صورت هفتگی طبخ و توزیع غذای گرم انجام می‌شود.

مساجد نقش مهم در اعتلای فرهنگ دینی دارند

رئیس تبلیغات اسلامی بیجار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مساجد نقش مهم و اساسی در اعتلای فرهنگ دینی بر عهده دارند و باید در راستای اشاعه ارزش‌های دینی از ظرفیت مساجد بهره جست.

حجت الاسلام جمادیان افزود: امروز با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمنان، احیای کارکردهای مساجد جامعه بخصوص جوانان و نوجوانان را در برابر دسیسه‌های دشمنان ایمن می‌کند.

همچنین با بیان اینکه امروز با توجه به توسعه شهرها و جمعیت در مناطق روستایی، توسعه مساجد نیز ضروری است، اذعان داشت: توجه خیران و مسئولان به توسعه مساجد و اماکن مذهبی ضروری است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار یادآور شد: مساجد فقط پایگاه‌های فرهنگی و عبادی جامعه نیستند بلکه به‌عنوان یک نهاد سیاسی پرتحرک در جامعه اسلامی مطرح می‌شوند.

حجت الاسلام جمادیان خاطر نشان کرد: خوشبختانه در شهرستان بیجار شاهد افزایش پویای و نشاط در فعالیت‌های مساجد هستیم و برنامه‌هایی فرهنگی و دینی به خوبی اجرا می‌شود.

می‌توان گفت که مسجد علاوه بر اینکه یک عبادتگاه است به پایگاهی اجتماعی نیز تبدیل شده است که محل اجتماع مردم بوده است و ما می‌بینیم که در طول سال‌ها و قرون، مساجد نقش‌های مهم‌تری یافتند و در بطن حوادث ریز و درشت حضور داشتند و در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس مساجد نقش مهم و محوری داشتند و با وجود این مهم لازم است تا به مساجد توجه بیشتری شود.