تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3755667
شناسه : 3755667
تاریخ :
عدم جابه‌جایی خودرو در صحنه تصادفات خسارتی چقدر جریمه دارد؟ اقتصاد ایران: از ۲۳تیرماه امسال مبالغ جدید جرایم  رانندگی پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام ازسوی دولت وقت برای اجرا ابلاغ شد. تخلفاتی که مبلغ جرایم  برخی از آنها افزایش چشمگیری پیدا کردند اما در مجموع می‌توان گفت نرخ جرایم  به طور میانگین سه‌برابر شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

هدف از افزایش نرخ جریمه‌ها کاهش تصادفات و خسارات جانی ناشی از آن و همچنین ارتقای نظم ترافیکی است. در ادامه برخی از مبالغ جدید جرایم رانندگی را بررسی می‌کنیم.

جریمه وسایل‌نقلیه متوقف‌شده در حاشیه راه‌ها برای فروش کالا

یکی از مواردی که ممکن است بسیاری از راننده‌ها از آن بی‌خبر باشند، تخلفی است که برخی راکبان وسایل‌نقلیه هنگام وقوع تصادفات رانندگی خسارتی مرتکب آن می‌شوند. در صورتی که پس از وقوع تصادف میان دو خودرو، این حادثه منجر به جرح یا فوت کسی نشده و وسیله‌نقلیه نیز قابل‌حرکت باشد، راننده موظف است خودرو را به حاشیه مسیر منتقل کرده و مسیر را برای تردد دیگر خودروها باز کند.

در چنین شرایطی توصیه پلیس راهور ثبت عکس و فیلم از صحنه تصادف و بازگشایی مسیر است. برابر قانون، خودداری از کناربردن وسیله‌نقلیه قابل‌حرکت که به علت تصادف منجر به خسارت یا نقص فنی و یا علل دیگر درسطح سواره رو متوقف شده است در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۱۰۰ هزار تومان جریمه برای راننده متخلف در پی دارد.

مبلغ جریمه این تخلف در سایر شهرها ۶۰هزار تومان و در سایر روستاها نیز ۳۰هزار تومان تعیین شده است. یکی دیگر از تخلفاتی که روزانه در بسیاری از معابر قابل‌مشاهده است، حضور برخی از مشاغل سیار در محل‌های غیرمجاز است. وانت‌بارها از جمله این موارد هستند که گاهی با حضور در حاشیه بزرگراه‌ها و معابر سبب ایجاد اخلال در ترافیک شده و البته در مواردی نیز منجر به تصادفات شده‌اند.

بر همین اساس، تخلف توقف وسایل نقلیه در حاشیه راه ها برای فروش کالا، در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری- صنعتی ۱۰۰ هزار تومان جریمه درپی خواهد داشت. در سایر شهرها مبلغ این جریمه ۵۰هزار تومان و در روستاها نیز ۳۰هزار تومان است.

این تخلف در گذشته تنها ۴۵هزار تومان جریمه داشت. ارتکاب چنین تخلفی عمدتا سبب اخلال در نظم ترافیک می‌شود اما در موارد دیگری هم عدم جابه‌جایی خودرو علاوه‌بر اخلال در نظم ترافیکی سبب وقوع تصادفات ثانویه نیز شده است.

اختصاص ۵ کد جریمه برای عبورهای غیرمجاز

در جدول نرخ‌های جدید جرایم رانندگی، تخلفات مرتبط با عبور در ۵ کد جریمه پیش‌بینی شده است. تخلف عبور از محل ممنوع یا ورود ممنوع در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، ۲۵۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت. برای این تخلف در سایر شهرها ۱۵۰هزار تومان و در روستاها و راه‌های روستایی نیز ۵۰هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است. پیش از این، جریمه این تخلف، ۹۰هزار تومان بوده است که اکنون به ۲۵۰هزار تومان افزایش یافته است.

تخلف عبور وسایل نقلیه از پیاده رو نیز یکی از کدهای جریمه است که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، ۲۰۰هزار تومان جریمه را برای متخلفان درپی خواهد داشت. همچنین در سایر شهرها مبلغ جریمه این تخلف ۱۰۰هزار تومان و در روستاها ۳۰هزار تومان در نظر گفته شده است.

در گذشته این تخلف، ۶۵ هزار تومان جریمه داشت. تردد غیرمجاز وسایل نقلیه در محدوده های ممنوع مصوب در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور و شورای هماهنگی ترافیک استان ها، سومین کد جریمه است که تنها در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۰۰هزار تومان جریمه برای آن پیش‌بینی شده است.

عبور وسایل‌نقلیه از بین دسته‌جات نظامی، انتظامی، دانش‌آموزان یا تشییع‌کنندگان یا دسته‌جات عزاداری نیز تخلفی است که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی، ۹۰هزار تومان جریمه دارد.

در سایر شهرها و روستاها نیز ۶۰ و ۳۰هزار تومان جریمه برای آن در نظرگرفته شده است. تخلف عبور از روی لوله آب آتش‌نشانی در راه‌ها، پنجمین کد جریمه است که در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۹۰هزار تومان جریمه دارد.

در سایر شهرها و روستاها نیز ۶۰ و ۳۰هزار تومان جریمه درپی خواهد داشت.

بررسی جریمه تردد وسایل نقلیه سنگین در ساعات غیرمجاز

بر اساس نرخ‌های جدید جرایم رانندگی، تخلف عبور یا توقف وسایل نقلیه باربری سنگین (ظرفیت ناخالص ۶.۵ تن و بیشتر) و اتوبوس‌های برون‌شهری در معابر شهری در ساعات غیرمجاز در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۹۰هزار تومان جریمه در پی خواهد داشت. این در حالی است که پلیس در صورت مشاهده این خودروهای سنگین در ساعت غیرمجاز از تردد آنها نیز جلوگیری خواهد کرد.

این تخلف در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت. تردد خودروهای سنگین و به خصوص کامیون‌ها در ساعات اوج ترافیک و تردد خودروها می‌تواند موجب بروز تصادفات و همچنین اخلال در ترافیک شود.

از این رو این دسته از وسایل نقلیه در این ساعات باید از کمربندی‌های اطراف شهرها عبور کنند و اجازه ورود به معابر شهری را ندارند. در تهران ممنوعیت در نظر گرفته شده برای تردد خودروهای سنگین از ۶ صبح تا ۲۲ است و پس از آن این وسایل نقلیه اجازه ورود به معابر را دارند.