تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3755658
شناسه : 3755658
تاریخ :
چگونه در دام کلاهبرداران رمز ارز نیفتیم؟ اقتصاد ایران: رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت: عدم آگاهی از ساخت کیف پول دیجیتال و اعتماد به افراد، اصلی‌ترین دلایل کلاهبرداری در حوزه رمز ارزها است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ گفت:یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب می‌شود کاربران در حوزه رمز ارزها طعمه مجرمین سایبری شوند، عدم آگاهی کافی و ناتوانی در ساخت کیف پول دیجیتال (Wallet) توسط خود کاربران و اعتماد بیش از حد به دیگران است.

وی تأکید کرد که این مشکل، ریشه بسیاری از پرونده‌های سایبری در حوزه رمز ارزها را تشکیل می‌دهد.

رئیس پلیس فتا پایتخت در ادامه به شهروندان هشدار داد: یکی از اصلی‌ترین ترفندهای کلاهبرداران، استفاده از کلیدواژه‌هایی نظیر «سوددهی دلاری تضمینی ماهیانه و روزانه» است. این کلاهبرداران با تبلیغ چنین وعده‌هایی، افراد را به سمت سرمایه‌گذاری‌های جعلی در حوزه رمز ارزها هدایت می‌کنند.

سرهنگ گودرزی همچنین بیان کرد: مجرمان حرفه‌ای معمولاً در کانال‌های تلگرامی مرتبط با رمز ارزها، با وعده سیگنال‌دهی و ارائه مشاوره‌های سرمایه‌گذاری، به کمین شهروندان نشسته‌اند.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از نهادهای قانون‌گذار درخواست کرد تا با رفع خلاءهای قانونی و صدور دستورالعمل‌های جامع در حوزه رمز ارزها، از تضییع حقوق عامه مردم و به یغما رفتن اموال شهروندان جلوگیری کنند. وی هشدار داد که در شرایط فعلی، ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار بالاست و تاکنون هیچ‌یک از صرافی‌های رمز ارزی مجوز فعالیت رسمی از سوی نهادهای قانونی دریافت نکرده‌اند.

سرهنگ گودرزی با اشاره به ترفندهای رایج کلاهبرداری در حوزه رمز ارز گفت: مجرمان سایبری اغلب از روش‌هایی مانند ایجاد کیف پول دیجیتال توسط افراد غیر و در اختیار قرار دادن رمز ورود به دیگران برای دسترسی به دارایی‌های دیجیتال قربانیان استفاده می‌کنند. تبلیغ توکن‌های جعلی و فاقد ارزش نیز از دیگر روش‌های کلاهبرداران است که با ایجاد نوسانات مصنوعی در قیمت‌ها (پامپ و دامپ) افراد را به سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها ترغیب می‌کنند. همچنین، وعده‌های وسوسه‌انگیز مانند پرداخت سود دلاری، ماهیانه، روزانه و سرمایه‌گذاری شبکه‌ای نیز از روش‌های رایج کلاهبرداری در این حوزه به شمار می‌روند. مجرمان با جذب سرمایه از افراد به بهانه ترید و ماینینگ، پس از دریافت سرمایه، به هیچ وجه پاسخگو نخواهند بود. این هشدارها نشان‌دهنده ضرورت افزایش آگاهی عمومی و اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت از سرمایه‌های دیجیتال شهروندان است.