تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3755619
شناسه : 3755619
تاریخ :
چطور از نیش پشه‌های ناقل در امان بمانیم؟ اقتصاد ایران: پشه‌های آئدس (Aedes) که ویروس‌های خطرناکی مانند ویروس تب دنگی را منتقل می‌کنند، به طور خاص به سوی رنگ‌های قرمز، نارنجی و سرخابی تیره‌تر و رنگ سیاه جلب می‌شوند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، شمار پشه‌ها در این ایام سال در میانه تابستان به اوج خود می‌رسد و احتمالا شما هم به دنبال شیوه‌هایی برای در امان ماندن از نیش آزارنده آنها می‌گردید، به خصوص که پشه‌ها ممکن است بیماری‌هایی را هم به شما منتقل کنند. اول از همه اگر می‌خواهید در فضای آزاد کار یا استراحت کنید، باید بدانید به طور کلی پشه‌ها در هنگام سحر و غروب فراوان‌تر هستند؛ بنابراین شاید بهتر شد در این زمان‌ها از کار کردن یا ماندن در حیاط خانه‌تان پرهیز کنید.

اگر قصد بیرون رفتن دارید، بهتر است لباس‌های گشاد از پارچه‌های سبک‌تر و آستین‌های بلند و شلوار بپوشید. به طور کلی پوشیدن لباس‌های روشن (مانند زرد، نارنجی و قرمز)، ادکلن یا عطر پشه‌ها را به سمت شما جذب می‌کند.

اما پشه‌های آئدس (Aedes) که ویروس‌های خطرناکی مانند ویروس تب دنگی را منتقل می‌کنند، به طور خاص به سوی رنگ‌های قرمز، نارنجی و سرخابی تیره‌تر و رنگ سیاه جلب می‌شوند. ظاهرا این ترجیح برای رنگ‌های تیره با جذب شدن آنها به سوی گاز دی‌اکسید کربن ارتباط دارد و در حضور این گاز علاقه آنها به این رنگ‌های خاص به طور قابل‌توجهی بیشتر می‌شود.

چطور مانع زاد و ولد پشه‌ها شویم؟

برای اینکه مانع از تکثیر پشه‌ در حیاط یا اطراف خانه‌تان شوید، باید توجه کنید که پشه ها با تخم‌ریزی در آب زاد و ولد می‌کنند، بنابراین هر گلدان، ظروف یا محفظه حاوی آب ایستاده در اطراف خانه‌تان را باید خالی کنید.

پشه‌کش‌های برقی دستگاه‌های خیلی موثری نیستند و در حالیکه ممکن است برخی از پشه‌ها را بکشند، در واقع بیشتر حشرات مفیدتری مانند پروانه‌ها یا سنجاقک‌ها را می‌کشند.

مواد دافع حشرات

برخی از افراد استفاده از مواد دافع حشرات خانگی را انتخاب می‌کنند. رایحه‌های طبیعی و گیاهانی مانند اسطوخودوس، اکالیپتوس، لیمو یا علف لیمو، سدر یا سیترونلا معمولاً استفاده می‌شوند اما این مواد ممکن است همیشه کارایی نداشته باشند.

  • موثرترین ماده دافع پشه‌ها حاوی دیت یا DEET (ان‌ان-دی‌اتیل – متا – تولامید) ۳۰ درصد یا پیکاردین هستند. DEET به طور خاص، برای بزرگسالان و کودکان بالای ۲ ماه تایید شده است.
  • محصولاتی که حداکثر حاوی ۳۰ درصد DEET می‌توانند تقریباً ۱۰ ساعت در برابر نیش زدن پشه محافظت کنند، اما نباید آنها را روی صورت اعمال کرد زیرا می توانند دهان و چشم‌ها را تحریک کنند.
  • اگر قصد دارید همزمان یک ماده دافع حشرات مانند DEET و یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید. ابتدا کرم ضد آفتاب را روی پوست خود بمالید و سپس ماده دافع حشرات را صورت‌تان بمالید.
  • استفاده از محصولی حاوی ترکیبی از ضدآفتاب و دافع DEET توصیه نمی‌شود. علت این است که کرم ضد آفتاب را باید هر دو تا چهار ساعت یکبار تجدید کرد در حالیکه. DEET فقط باید یک یا دو بار در روز روی پوست به کار رود.

اگر به مواد دافع حشراتی که گفته شد دسترسی ندارید، می‌توانید در خانه با مخلوط کردن مای ظرفشویی، آب، جوش شیرین و سرکه و ریختن آن در یک بطری اسپری یک افشانه دافع حشرات بسازید. مخلوطی که درست می‌کنید باید حاوی چند قطره مایع ظرفشویی، یک قاشق چایخوری سرکه و یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین در هر فنجان آب باشد.

درمان‌ نیش پشه

اگر تمام این تلاش‌های پیشگیری با شکست مواجه شد و پشه شما را نیش زد، استفاده از کمپرس سرد یا کیسه یخ را برای کاهش تورم و خارش توصیه کرد. همچنین می توانید لوسیون یا کرم هیدروکورتیزون یا داروهای آنتی‌هیستامین را امتحان کنید.

اگر واکنش شدید به نیش پشه بروز داده‌اید، به یک مرکز مراقبت فوری یا اورژانس بروید.