تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3755541
شناسه : 3755541
تاریخ :
پاسخ تامین اجتماعی: فعالیت پلتفرم‌ها باید قانونمند باشد اما آیین‌نامه‌ای به ما ابلاغ نشده است اقتصاد ایران: غفاری: مانعی برای فعالیت سکوهای مجازی در ارائه خدمات سلامت ایجاد نکرده‌ایم اما این فعالیت باید قانونمند و مبتنی بر ضوابط و مقررات مشخص و مدون باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در ادامه اقدام جدید سازمان تامین اجتماعی برای عدم تعهد نسبت به خدمات درمانی که پلتفرم‌های سلامت دیجیتال ارائه می‌دهند، حالا شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیر مستقیم این سازمان، اعلام کرده «هیچ آیین‌نامه و ضابطه‌ای در این زمینه از سوی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به سازمان ابلاغ نشده است.»

او هم‌چنین تاکید کرده است که فعالیت پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین سلامت باید قانونمند و مبتنی بر ضوابط و مقررات مشخص و مدون باشد:

سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک سازمان بیمه‌گر پایه؛ ناظر و حافظ منافع بیمه‌شده است و قانوناً به‌عنوان نماینده بیمه‌شده، باید بر کیفیت ارائه خدمات سلامت به بیمه‌شدگان نظارت کند. ما مانعی برای فعالیت سکوهای مجازی در ارائه خدمات سلامت ایجاد نکرده‌ایم اما تأکید داریم که فعالیت این سکوها در حوزه سلامت و در زمینه ارائه خدمات سلامت به مردم، باید قانونمند و مبتنی بر ضوابط و مقررات مشخص و مدون باشد.
- شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی

او اعلام کرده است که نظارت سازمان تأمین‌ اجتماعی بر فرایند ارائه خدمات به بیمه‌شدگان، دخالت در فعالیت سکوهای مجازی نیست و وظیفه و مأموریت قانونی این سازمان به‌عنوان نماینده بیمه‌شدگان است. غفاری در ادامه نیز اضافه کرده است:

«ما با آزمایشگاه‌ها هم مانند داروخانه‌ها و سایر واحدهای ارائه خدمات، قراردادی مشخص داریم و براساس اصول اولیه حقوقی، طرف قرارداد نمی‌تواند تمام یا بخشی از قرارداد را به طرف ثالث واگذار کند. علاوه بر این در بحث فعالیت سکوها در حوزه سلامت باید ضوابط و مقررات مدون و مشخصی وجود داشته باشد که قابل نظارت و کنترل باشد.»

هرچند تاکید بر لزوم توسعه خدمات سلامت الکترونیک در قوانین مختلفی دیده شده و پیشبرد این حوزه در دستور کار قرار گرفته است، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی می‌گوید «تاکنون هیچ آیین‌نامه و ضابطه‌ای در این زمینه از سوی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه به سازمان ابلاغ نشده است.»

پرسش اصلی در این زمینه این است که اگر چنین آیین‌نامه‌ای وجود نداشته و ندارد، پلتفرم‌ها تا امروز چطور و بر مبنای چه قانونی خدمات آنلاین از جمله ویزیت، مشاوره، آزمایش و... را ارائه می‌کردند؟ اگر سازمان تامین اجتماعی آن طور که غفاری می‌گوید مدعی «حافظ منافع بیمه‌شده و ناظر بر کیفیت ارائه خدمات سلامت به بیمه‌شدگان» چرا قبل از این به دنبال انجام این وظیفه نبوده است؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه نیز توضیح داده است که باید «تکلیف محرمانگی اطلاعات بیمار، استانداردهای ارائه خدمات از سوی سکوها و نحوه نظارت بر رعایت استانداردهای حوزه سلامت و البته نحوه احراز هویت بیمار مورد توجه قرار گیرد و تنها بعد از ابلاغ چنین آیین‌نامه‌ای است که سکوهای مجازی می‌توانند در حوزه سلامت و در امر ارائه خدمات سلامت مشارکت داشته باشند.»

اگر این نکات تا امروز مشخص نبوده سازمان تامین اجتماعی باید به این سوال هم پاسخ دهد که آیا در مدتی که از عمر ارائه خدمات سلامت دیجیتال توسط پلتفرم‌ها می‌گذرد، آن‌ها بدون در نظر گرفتن این مسائل چنین خدماتی را ارائه می‌کردند؟ و آیا وزرات بهداشت در تعیین قوانین مربوط به این حوزه از این نکات غافل بوده است؟

فعالان حوزه سلامت دیجیتال در این زمینه نظری دیگری دارند و پیش از این، به زومیت گفته بودند که با توجه به این که مواردی مقل احراز هویت، نسخه الکترونیکی و... در پلتفرم‌ها رعایت می‌شود، این نکات مطرح‌شده توسط سازمان تامین اجتماعی بیشتر بهانه‌ای است برای این که برای فعالیت این پلتفرم‌ها مانع‌تراشی شود.

فعالان حوزه سلامت دیجیتال: اقدام تأمین اجتماعی غیرقانونی و خلاف مسیر حاکمیت سلامت کشور است
فعالان حوزه سلامت دیجیتال: اقدام تأمین اجتماعی غیرقانونی و خلاف مسیر حاکمیت سلامت کشور است
مطالعه '4

او در پایان نیز اضافه کرده است: «در حال حاضر سکوهای مجازی اگرچه از سوی صنف خود و مراجع قانونی مرتبط مجوز فعالیت دارند و ما هم به این مجوزها احترام می‌گذاریم، اما برای حضور و فعالیت این سکوها در حوزه سلامت و در زمینه ارائه خدمات اولاً باید ضوابط و مقررات لازم در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب برسد و در مرحله دوم نیز سازمان بیمه‌گر به عنوان نماینده بیمه‌شده؛ هر زمان که لازم بداند و نیاز باشد، می‌تواند و مسئولیت دارد که بر استاندارد بودن این خدمات، نظارت و کنترل داشته باشد.»

به گفته او، وقتی هنوز استانداردی در خصوص نمونه‌گیری در منزل و انتقال نمونه به آزمایشگاه و همچنین تعرفه مربوطه به سازمان ابلاغ نشده؛ وقتی برای حیطه مسئولیت‌های آزمایشگاه طرف قرارداد و سکوی ارائه‌دهنده خدمات در قبال بیمه‌شده و سازمان بیمه‌گر هنوز تعریف مشخصی وجود ندارد، وقتی هنوز روش اجرایی احراز هویت بیمار در منزل مشخص نیست و هزاران اما و اگر دیگر وجود دارد، فعالیت سکوهای مجازی در حیطه سلامت ممکن است تبعاتی جدی برای بیماران، سازمان‌های بیمه و نظام سلامت کشور در پی داشته باشد.

البته او توضیح نداده که چرا این موارد تا امروز توسط سازمان تامین اجتماعی مطرح نشده و این همکاری پیش از این قطع نشده است.

درباره پیشینه این خبر:
  • رئیس انجمن تجارت الکترونیک خبر داد: تهدید آزمایشگاه‌ها برای قطع همکاری با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال
  • حمایت مرکز تتا از پلتفرم‌های سلامت الکترونیکی در موضوع قطع همکاری آزمایشگاه‌ها