تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3755366
شناسه : 3755366
تاریخ :
شیوه جدید استفاده کاسبان مجازی از کودکان اقتصاد ایران: استفاده از کودکان زیر۱۰سال برای معرفی خدمات زیبایی نظیر تاتو و تجاوز به دنیای پاک کودکی آنها به شیوه جدید کاسبان مجازی تبدیل شده و یک زنگ خطر فرهنگی را به صدا درآورده است!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، استفاده از کودکان زیر۱۰سال برای معرفی خدمات زیبایی نظیر تاتو و تجاوز به دنیای پاک کودکی آنها به شیوه جدید کاسبان مجازی تبدیل شده و یک زنگ خطر فرهنگی را به صدا درآورده است!چندی پیش ویدئویی در فضای مجازی انتشاریافت که با واکنش‌های بسیار زیادی همراه شد. ماجرا از این قرار است که در این ویدئو، تاتو زدن یک دختربچه پنج‌ساله به نام گندم در اینستاگرام منتشر شد که گندم در آن می‌گوید: «می‌خوام رو لبم تاتو بزنم، چون آرزو داشتم لبام قرمز بشه...». 

درادامه هم مراحل انجام کار، هرلحظه توسط دوربین ثبت شد و درنهایت هم ویدئویی از واکنش کودک و رضایت او از انجام این کار، شد یک تبلیغ متفاوت برای خانم آرتیست! هرچند که صفحه اینستاگرامی این تاتوکار ــ بلاگر بادستور قضایی تا اطلاع ثانوی غیرفعال شد، اما آنچه نگران‌کننده به نظر می‌رسد تداوم این قبیل تبلیغات و اثرات مخرب جسمی، روحی و فرهنگی آن است.


 
تاتوهای موقت با آسیب‌رسانی بیشتر

گاهی برخی والدین تحت تاثیر هیجان‌ها و فشارهای کودکان به تاتوهای موقت رو می‌آورند و از آن به‌عنوان روشی با ریسک کمتر استفاده می‌کنند، اما تحقیقات نشان‌می‌دهدکه این تاتوها ممکن است در مانع محافظتی پوست اختلال ایجادکنند. محققان دانشگاه گرانادای اسپانیا به بررسی تأثیرات تاتوی دائمی وموقت روی پوست پرداختند.

آنها مشاهده کردند تاتوهای موقت آسیب بیشتری می‌رسانند. این مطالعه نشان داد پوست دارای تاتوی موقت نسبت به پوست بدون تاتو، رطوبت بیشتری ازدست می‌دهد که می‌تواند به اپیدرم، سد محافظ نازک پوست، آسیب برساند؛ اما پوست دارای تاتوی دائمی با پوست دست‌نخورده تفاوت چندانی ندارد.

خوزه پابلو سرانو، سرپرست تیم تحقیق، دراین رابطه اظهارکرد:«پوست‌دارای تاتوی‌موقت،دارای‌دمای پایین‌تر، هیدراتاسیون ضعیف‌تر اپیدرم وظرفیت آنتی‌اکسیدانی بدتر در مقایسه با گروه پوست بدون تاتو بود.»

محققان همچنین هشدارمی‌دهند که از تاتوهای موقت باید به‌ندرت استفاده شود، به‌ویژه در افرادی که از مشکلات پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت رنج می‌برند یا مانند کودکان از نظر جسمی ظریف و حساس هستند. 
 


جوهرهایی که آلوده به باکتری هستند!

غیر از تاتوهای موقت که برخلاف تصور برخی افراد از آسیب کمتری برخوردار نیست، محققان در پژوهشی دیگر به بررسی جوهر تاتوهای دائمی پرداختند. سئونگ جائه کیم، محقق میکروبیولوژیست از مرکز ملی تحقیقات سم‌شناسی در سازمان غذا و داروی آمریکا دراین‌باره می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که جوهرهای خالکوبی بازنشده و مهروموم‌شده می‌توانند حاوی باکتری‌های بی‌هوازی باشند که در محیط‌های کم‌اکسیژن مانند لایه پوستی رشد می‌کنند.»

وی افزود: «این نشان می‌دهد که جوهرهای خالکوبی آلوده می‌توانند منبع عفونت هر دو نوع باکتری هوازی و بی‌هوازی باشند.» درنهایت این تیم تحقیقاتی ۷۵ جوهر خالکوبی را از ۱۴ سازنده آزمایش کرد. بررسی نتایج نشان داد در مجموع، حدود ۳۵درصد جوهرهای خالکوبی یا آرایش دائمی که در آمریکا فروخته می‌شود، آلوده به باکتری است. این محقق اضافه کرد که عفونت‌های میکروبی تنها مشکل جوهرها نیست، بلکه عوارضی مانند واکنش‌های التهابی و آلرژیک و همچنین پاسخ‌های سمی از دیگر خطرات است. 


نقش و نگار بر چشم و زبان!

درحال‌حاضر نوع دیگری از خالکوبی مثل خالکوبی روی زبان یا چشم هم رونق پیدا کرده است. البته اگرچه میزان متقاضیان آن به اندازه خالکوبی‌سایر اندام‌های بدن نیست، اما اقبال به آن رو به افزایش است. گزارش‌های متعددی ازمتقاضیان نشان می‌دهد که این نوع از تاتو در موارد بسیاری با خونریزی همراه بوده است، چراکه قسمت‏‌هایی که ازنظرحیاتی مهم هستند، مثل دور چشم، بینی، گوش و دهان مشکل‌ترین قسمت‏‌ها برای تاتو و پاک‌کردن آن است و اگرعارضه‏‌ای دراین نواحی ایجاد شود، بسیار خطرناک خواهد بود.

مثلا اگر تاتوی این نواحی باعث عفونت شود، می‏‌تواند بافت آن را تخریب کند وباعث کج‌شدن دهان، بینی و چشم‏‌ها شود و روی بینایی وعلائم حیاتی فرد اثر بگذارد، زیرا این قسمت‏‌ها دارای بافت‏‌های حساسی هستند و اگر دچار عارضه ثانویه شوند، گرفتاری‏‌های زیادی برای فرد ایجاد می‏‌کنند که عمدتا برگشت‏‌ناپذیرند.



افزایش آگاهی تنها راهکار مسأله

این روزها که فضای مجازی مصداق بارز ضرب‌المثل قدیمی «هر دم از این باغ بری می‌رسد» شده است و هرروز طیف وسیعی از مخاطبان که متشکل از تمام رده‌های سنی هستند، با یک سوژه و مسأله جدید هدف قرار می‌گیرند، شاید اصلی‌ترین و تنها راهکار کلی و کارساز برای به‌حداقل‌رساندن همراهی با این موج‌های جدید، افزایش آگاهی جامعه باشد.

محمد پیروی‌خامنه، روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص راهکار مقابله با این آسیب‌های فرهنگی تاتو و خالکوبی روی بدن کودکان می‌گوید: «انجام این‌گونه اعمال روی بدن کودکان در جامعه ما ممنوعیت اخلاقی دارد. رسانه و مسئولان فرهنگی جامعه باید در این زمینه‌ها به پدر و مادرها اطلاع‌رسانی کنند که این موارد را ارزش ندانند و تنها با افزایش آگاهی است که می‌توان آسیب‌های فرهنگی محتواهای مختلف فضای مجازی را به حداقل رساند.»