تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3755350
شناسه : 3755350
تاریخ :
تروریسم تاثیر مستقیمی بر حقوق بشر دارد اقتصاد ایران: معاون قضایی دبیر ستاد حقوق بشر گفت: تروریسم تاثیر مستقیمی بر حقوق بشر و عواقب جدی برای برخورداری از حقوق، آزادی‌های مشروع، حق حیات و سلامت جامعه به ویژه قربانیان تروریسم دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو حکیمی معاون قضائی دبیر ستاد حقوق بشر در نشست گرامی‌داشت شهدا و قربانیان ترور ایران که با حضور جمعی از آسیب دیدگان از تروریسم در محل ستاد حقوق بشر برگزار شد، گفت: امروز منتسب به روز جهانی یادبود و گرامی داشت قربانیان تروریسم است. از سال ۱۳۸۴ که بنیاد هابیلیان تشکیل شد، این بنیاد زحمات قابل تقدیری داشته است.

وی با بیان مفهومی از پدیده تروریسم گفت: تروریسم استفاده غیرقانونی یا بهره برداری تهدیدآمیز از خشونت فردی یا گروهی سازمان یافته علیه مردم یا دارایی آنها به قصد ترساندن جوامع و حکومت‌ها است که اغلب به دلایل سیاسی یا ایدئولوژیک صورت می‌گیرد مانند هواپیماربایی، آدم ربایی و کشتار بی هدف.

معاون قضائی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: از دیدگاه دین مبین اسلام احترام به انسان و انسانیت مورد تاکید قرار گرفته و حیات انسان برای شارع مقدس بسیار مهم است و حیات انسان است که می‌تواند موجب رشد و شکوفایی هر کشوری از کشورهای جهان باشد. انسان به لحاظ فطرت الهی که خدا به او داده است، موجود ارزشمندی است و کرامت انسان مورد تاکید قرآن قرار گرفته است. خداوند حفظ حیات انسان را بسیار مورد تاکید قرار داده است.

وی ادامه داد: سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم را ۳۱ مرداد یعنی امروز قرار داده است. تروریسم تأثیر مستقیمی بر حقوق بشر دارد و عواقب جدی برای برخورداری از حقوق و آزادی‌های مشروع و حق حیات و حق سلامت جامعه به ویژه قربانیان تروریسم دارد.

حکیمی تصریح کرد: اقدامات تروریستی می‌تواند کل جوامع را بی ثبات کند و صلح و امنیت را به خطر بیاندازد. تروریسم به ارکان حاکمیت قانون که احترام به حقوق بشر بر آن استوار است، حمله می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت‌ها وظیفه دارند از جان شهروندان خود محافظت کنند. در حمایت از حقوق قربانیان ترور، رسیدگی عادلانه و جبران خسارت از وظایف اصلی همه دولت‌ها است.

معاون قضائی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: دولت‌ها در نشست‌های شورای حقوق بشر و بیانیه‌هایی که صادر می‌کنند باید توجه به حمایت از حقوق قربانیان ترور داشته باشند. رویکرد ستاد حقوق بشر در برجسته کردن حقوق قربانیان تروریسم و ملاقات با سفرا و مکاتبات حقوق بشری و نیز گزارشاتی که ستاد حقوق بشر برای مجمع بین المللی تهیه می‌کند به ویژه پاسخگویی به ادعاهای مطروحه است.

وی ضمن تشکر از بنیاد هابیلیان که توانسته لیست ۱۷ هزار نفری را از قربانیان ترور تهیه کند، گفت: استراتژی جهانی سازمان‌ملل بر مبارزه با تروریسم تاکید دارد و دو قطعنامه مجمع عمومی اختصاص به قربانیان تروریسم دارد.

وی تاکید کرد: کشور جمهوری اسلامی بزرگترین قربانی تروریسم در جهان است و از ابتدای انقلاب تاکنون مقامات عالی رتبه کشور اعم از رئیس جمهور و نخست وزیر تا دانشمندان ارزشمند هسته‌ای و مقامات نظامی به ویژه شهید اسماعیل هنیه ترور شدند و نشان دهنده حمایت آمریکا و کشورهای غربی از تروریسم و مخالفت عملی با قطعنامه‌های سازمان‌ملل متحد است. ستاد حقوق بشر در جهت هماهنگ‌سازی و ایجاد یک تفاهم‌منطقه‌ای در مورد منافقین و سایر گروهک‌ها تفاهم‌نامه با کشور عراق و اخیراً با سوریه را منعقد کرده وهمکاری‌هایی در دست اقدام است و کشورهای دیگر هم در لیست اضافه شدن همکاری‌ها احصا شدند. همچنین در نشست شانگهای و بریکس به مقابله با تروریسم تاکید و توجه شده است.

وی گفت: امروزه ما با تروریسم اقتصادی هم مواجه‌ایم و تحریم‌های یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال می‌شود و نوعی ترور حق حیات هم میهنان است. کشورهای غربی لازم است به طور واضح از نسل زدایی و حمایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه دست بردارند.

وی گفت: کرامت و آزادی انسانی که مورد هجمه گسترده است، لازم است در درجه اول از سوی مدافعان واقعی حقوق بشر مورد احترام قرار گیرد. جنایاتی که از ترور و سایر جرایم مانند نسل کشی و جرایم ضد بشریت و جرم‌تجاوز و نسل کشی در غزه و سایر مناطق به دست تروریست‌ها در جریان است، از مصادیق بارز اقدامات خلاف کرامت انسانی است. جنایاتی که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند در سایه دولت‌های غربی و سکوت مجامع بین الملل در عمل است.

حکیمی در پایان گفت: کشورهای اسلامی لازم است مواضع خود را در قبال حمایت از فلسطین نشان دهند.