تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3755344
شناسه : 3755344
تاریخ :
تراژدی تلخ مرگ دریا در اتاق دندانپزشکی؛ ابهامات و پرسش‌ها ادامه دارد اقتصاد ایران: دریا دلکش، کودک ۱۲ ساله تبریزی، پس از بیهوشی برای ترمیم دندان‌هایش دیگر به هوش نیامد و خانواده‌اش را داغدار کرد. با گذشت یک ماه از این حادثه، خانواده دلکش همچنان شوکه‌اند و خواستار بررسی دقیق عملکرد کلینیک دندانپزشکی هستند. این تراژدی واکنش‌های گسترده‌ای را در جامعه پزشکی برانگیخته و بحث‌هایی جدی درباره استانداردهای بیهوشی و مراقبت‌های پس از عمل به میان آورده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، دریا دلکش کودک ۱۲ ساله تبریزی، قربانی دیگری است که به لیست مرگ‌های کودکان در دندانپزشکی سنجاق شد. دختر بچه‌ای که پس از بیهوشی و ترمیم دندان‌هایش دیگر به هوش نیامد و خانواده دلکش را داغدار کرد. با گذشت ۳۰ روز از این حادثه تلخ خانواده دلکش همچنان شوکه‌اند اما از کلینیک دندانپزشکی، شکایت دارند و از مسئولان می‌خواهند تا پیگیر پرونده دخترشان باشند.

این حادثه توجه گسترده‌ای را به خود جلب کرده و درخواست‌هایی برای بررسی دقیق‌تر عملکرد کلینیک‌های دندانپزشکی و اصلاحات فوری در زمینه بیهوشی و مراقبت‌های پس از عمل به دنبال داشته است. انجمنهای صنفی و علمی پزشکی تأکید کرده‌اند که چنین تخلفاتی غیرقانونی و غیراخلاقی است و باید با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد. در گفت و گو با پدر دریا دلکش، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی، معاون درمان علوم پزشکی و پزشکی قانونی تبریز جزییات پرونده را بررسی می‌کند.

مرگ تلخ

هنوز لحظات مرگ دخترش در سرش رژه ‌می‌روند. خوب به یاد دارد که چطور تقلا کرد تا دخترش را از مرگ نجات دهد اما مرگ به سرنوشت دریا متصل شده بود. دریا پس از ترمیم دندانش در حالیکه هنوز بیهوش بود، جان داد. تصویر بی‌جان  دریا از همان روز از ذهن پدر و مادر خط نخورده، رخت عزا بر تن کرده‌اند و داغدار دخترشان هستند.

«علی دلکش» پدر دریا است. پدری که از ناراحتی نمی‌تواند کلمات را کنار هم ردیف کند. از روزی می‌گوید که پیکر بی‌جان دخترش را به خاک سپرد. «دخترم از ۵ سالگی دچار پوسیدگی دندان شده بود. از همان زمان پزشکان مدعی بودند که باید دریا جراحی شود و برای اینکه خیلی زود به نتیجه برسند بهتر است دخترم را بیهوش کنند. من و همسرم قبول نکردیم تا اینکه دندان‌های شیری‌اش افتاد اما بار دیگر دندان‌هایش دچار پوسیدگی شد. ۴ دندانش باید ترمیم می‌شد، یکی از دندان‌هایش را باید می‌کشید و دندان دیگرش را باید عصب کشی می‌کردند.

نزد دندانپزشکان زیادی رفتیم. بسیاری از پزشکان مدعی بودند که دریا باید بیهوش یا در واقع به خواب عمیق فرو رود تا بتوانیم به سرعت و بدون مشکل دندان‌هایش را ترمیم کنیم. آخرین باری که نزد پزشک دریا رفتم آدرس کلینیکی را در خیابان ولیعصر تبریز به من داد که بیهوشی کودکان و جراحی دندان را انجام می‌دادند. به آنجا رفتیم و پس از معاینه برای ساعت ٨:٣٠ صبح دوم مردادماه وقت دادند تا دریا را بیهوش و دندان‌هایش را جراحی کنند. »

طنین صدای پدر پر از بغض و درد است، اما ادامه می‌دهد: « ساعت ٨:٣٠ کلینیک بودیم. پزشک بی‌هوشی تازه ساعت ١٠:٣٠  آمد. اعتراض کردم که دخترم از صبح ناشتا است چرا متخصص بی‌هوشی اینقدر دیر آمد قرار ما ساعت ٨:٣٠ بود. اعتنایی نکردند و دریا را به پارکینگ ساختمان که تغییر کاربری داده بود بردند.

نزدیک به ۱۰ پله، طبقه همکف را به پارکینگ وصل می‌کرد. آسانسوری در کار نبود. نه برانکارد  داشت و نه ویلچر . در تمام آن ۳ ساعتی که منتظر دریا بودیم فکر می‌کردم اگر مریضی در این قسمت، بدحال شود چگونه می‌توانند بیمار را حمل کنند. پزشک جراح تازه حدود ساعت ١٢:٤٥  آمد.  پس از اتمام جراحی پزشک بیهوشی کلینیک را ترک کرد. »

او می‌گوید: «هیچ کس در کلینیک نبود ما ماندیم با یک منشی خانم که شماره حساب شخصی پزشکان را داد و برای هرکدام باید دستمزد جدا واریز می کردم. سریع خود را به بانک رساندم. ۲۳ میلیون برای پزشک بیهوشی واریز کردم. ۲۳ میلیون برای دندانپزشک، ۱۰ میلیون برای کلینیک و ۱۰ میلیون دیگر را برای پزشک دیگر پرداخت کردم. در کل ۶۶ میلیون صورت حساب دندانپزشکی و بیهوشی دریا شده بود. به محض اینکه فیش‌های واریزی را به ‌منشی دادم، گفت: دخترتان مرخص است. اما همان لحظه دریا حالش بد شد، لخته‌های خون بالا آورد. منشی می‌گفت طبیعی است و باید در خانه دو ساعت دیگر بخوابد،  بعد سرپا می‌شود. »

علی دلکش ادامه می‌دهد: «دریا با وجود سن کمش وزن بالایی داشت، حدود ۸۰ کیلو بود. مجبور شدم او را به دوش بگیرم و از پله‌ها بالا ببرم. اما پس از ۲ ساعت به هوش نیامد به هر زحمتی بود شماره پزشک بیهوشی را از منشی گرفتیم و خواستیم تا بالاسر دریا بیاید. دریا اوضاع خوبی نداشت به سختی نفس می‌کشید. پزشک بی‌هوشی بعد از ۳۵ دقیقه آمد اما دریا دیگر نفس نمی‌کشید. »

پدر دریا که داروساز است، با بغض می‌گوید: «همسرم در این مدت ۳ بار خودکشی کرده است. از متخصص بیهوشی و کلینیک شکایت کردم. پس از مرگ دخترم شنیدم که کودک دیگری هم در این کلینیک جان باخته و پسر جوانی هم، پس از بیهوشی به کما رفته است. او مدعی است اصلاً این کلینیک مجوز ندارد و از آنجایی  که از سوی فردی با نفوذ اداره می‌شود و غیرقانونی کار می‌کند.

به دلیل عدم وجود پروانه کلینیک، ما از مسئولان می‌خواهیم به پرونده دخترم رسیدگی کنند و کلینیک پلمب شود. »آقای دلکش که در صدایش غم بزرگی نهفته است، می‌گوید: « نظریه‌ اولیه پزشک قانونی پس از کالبد شکافی نشان می‌دهد که لخته‌های خون در مجاری ریه، دلیل ابتدایی مرگ دریا بوده است اما همچنان بررسی‌ها ادامه دارد.»

جوسازی رسانه های ضد انقلاب

او در پایان می‌گوید: « متأسفانه جوسازی رسانه‌ای شده است و شبکه‌های معاند از این موضوع می‌خواهند سوء استفاده کنند این درحالی است که من و همسرم با هیچ شبکه خارجی صحبت نکرده‌ایم. »

هنوز مشخص نیست که فعالیت کلینیک غیرقانونی باشد

جعفری روحی معاون درمان علوم پزشکی آذربایجان غربی هم از ادامه روند بررسی‌ها می‌گوید: « با همکاری بازرسی دانشگاه علوم پزشکی و هماهنگی با تعزیرات و نیروی انتظامی مجوز کلینیک دندانپزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این کلینیک یک سری مجوزها را دارد و به صورت غیرقانونی و زیرزمینی عمل نمی‌کرده است. مدارک علمی پزشکان هم مورد بررسی قرار گرفته و نشان می‌دهد پزشکان هم دارای تخصص هستند اما بررسی‌های تخصصی‌تری در حال انجام است که به زمان نیاز دارد. »

واکنش متخصصان پزشکی

متخصصان پزشکی و دندانپزشکی در واکنش به این حادثه بر لزوم رعایت دقیق استانداردهای بیهوشی تأکید کرده‌اند و هشدار داده‌اند که بیهوشی باید تنها در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های مجهز و مجاز انجام شود.آن‌ها همچنین به مشکلات جدی در تجهیزات ومانیتورینگ بیهوشی در برخی از مراکز درمانی اشاره کرده‌اند که می‌تواند منجر به مرگ و میر بیماران شود.

تشکیل پرونده قضایی

«پرونده قضایی به منظور بررسی علت مرگ دریا دلکش در کلینیک دندانپزشکی تشکیل شده است. » این را دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی می‌گوید. بابک محبوب علیلو ادامه می‌دهد: «اولیای دم به تازگی شکایت کرده‌اند. دستورات قضایی صادر شده است و پرونده تحت رسیدگی قرار دارد. هیات انتظامی سازمان نظام پزشکی موظف شده است قصور پزشک و دیگر عوامل در مرگ این دختر را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین از پزشکی قانونی استان خواسته شده که معاینات و آزمایشات لازم را جهت تشخیص علت تامه فوت انجام داده و نتایج این آزمایشات را به دستگاه قضائی استان گزارش کند.فیلم‌های دوربین‌های کلینیک نیز از سوی قوه قضاییه مورد بازبینی قرار گرفته و پرونده دندانپزشکی دریا بررسی شده تا مشخص شود چه داروهایی با چه مقدار دوزی به دختر بچه داده شده است.

بررسی‌ها در پزشکی قانونی ادامه دارد

اشرافیان، نماینده دادستان در پزشکی قانونی آذربایجان شرقی هم به «شهروند» می‌گوید: «پرونده دریا دلکش در پزشکی قانونی است. دستورات لازم هم از سوی قوه قضاییه داده شده است. جسد و مستندات پرونده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و کالبد شکافی انجام شده است.  در نهایت، نمونه‌های لازم از جسد برداشت و پیکر برای تدفین به خانواده تحویل داده شده است.

اما همچنان تحقیقات تمام نشده است و بررسی ها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه دارد.» او توضیح می‌دهد: «اطلاعات پرونده خاص را نمی‌توانم رسانه‌ای کنم و باید از طرف مرجع قضایی اعلام شود. پزشکی قانونی فقط اعلام نظر کارشناسی می‌کند، اما پذیرفته شدن یا نشدن این نظر کارشناسی در اختیار مرجع قضائی است که تعیین تکلیف پرونده به عهده آن‌ها است و باید مرجع قضائی در صورت صلاحدید بعد از اتمام بررسی و صدور حکم، نتیجه پرونده را اعلام کند.»